Vilken systemkamera?

voltis

Trådstartare
Har haft min canon 1000D sen urminnes tider och varit jättenöjd.
Men inser att det verkligen har kommit till åren och gissar att det finns bättre kameror på marknaden nu?

Fotade lite idag och tyckte inte att bilderna är helt skarpa längre... är det kamerans fel eller mitt? ;)
Är absolut ingen proffsfotograf men gillar att ta kort, speciellt på semestrar.
Utomhus tycker jag bilderna blir helt ok, men men sämre ljus och speciellt inomhus blir de inte skarpa.

Kan säkert läsa mig till trix och knep för att få bättre bilder, men gissar att jag inte kan få lika bra bilder på denna (minst 8 år gamla) kamera som med en ny, eller är jag helt ute och cyklar?

Jag gillar canon så tipsa gärna om en sådan, men är öppen för förslag.

Vad jag fotar?
Natur, barnet, innebandy ;) Och vill gärna kunna filma men det är inget måste.
Kostnad?
Tänker mig runt 5-6000:-

Just ja, har ett extra objektiv till min kamera, passar den till ngn av de nyare modellerna?
 
Kikat på Canon 700d som verkar ligga i min prisklass.. ngn erfarenhet av den?
Ngn som tom kan jämföra den med 1000d som jag har nu?
:)

Här är förrensten en bild från idag.... och så blev typ alla rörliga bilder.
Inte tagit rörliga bilder på ett tag, inomhus, så vet inte hur länge de haft denna kvaliteten..
Denna bilden rör de sig iof inte ens knappt, så gissar att det har mkt med ljuset i hallen att göra också.

14480680_10154177808149340_4706272425199083217_o.jpg
 
Har haft min canon 1000D sen urminnes tider och varit jättenöjd.
Men inser att det verkligen har kommit till åren och gissar att det finns bättre kameror på marknaden nu?

Fotade lite idag och tyckte inte att bilderna är helt skarpa längre... är det kamerans fel eller mitt? ;)
Är absolut ingen proffsfotograf men gillar att ta kort, speciellt på semestrar.
Utomhus tycker jag bilderna blir helt ok, men men sämre ljus och speciellt inomhus blir de inte skarpa.

Kan säkert läsa mig till trix och knep för att få bättre bilder, men gissar att jag inte kan få lika bra bilder på denna (minst 8 år gamla) kamera som med en ny, eller är jag helt ute och cyklar?

Jag gillar canon så tipsa gärna om en sådan, men är öppen för förslag.

Vad jag fotar?
Natur, barnet, innebandy ;) Och vill gärna kunna filma men det är inget måste.
Kostnad?
Tänker mig runt 5-6000:-

Just ja, har ett extra objektiv till min kamera, passar den till ngn av de nyare modellerna?
Vilka objektiv har du? Alla Canon EF passar med alla nya Canonkameror.
 
Här kan du jämföra bildkvalitet mellan 1000D och 700D direkt med exakt samma motiv.

700D är lite bättre i allt, har lite högre upplösning, lite bättre bildkvalitet, lite bättre autofokus osv. inte jättemycket men tillräckligt för att det skall gå att se med blotta ögat.

Har du redan bra objektiv kan det nog vara värt att köpa en nyare kamera, har du inte det hade jag nog i första hand köpt något bra objektiv.
 
700D är lite bättre i allt, har lite högre upplösning, lite bättre bildkvalitet, lite bättre autofokus osv. inte jättemycket men tillräckligt för att det skall gå att se med blotta ögat.

Har du redan bra objektiv kan det nog vara värt att köpa en nyare kamera, har du inte det hade jag nog i första hand köpt något bra objektiv.

Tack för dina svar! Är lite för okunnig för att veta om objektivet är bra, men om jag skriver vad den heter här så kanske du/ngn vet? ;)
Jag gillar ju att fotografera men aldrig tagit mig tid att lära mig funktionerna ordentligt. Kan sägert få bättre bilder men den jag har om jag använder mer fuktioner, men tänker... att om jag köper en ny så ska jag sätt mig ner och lära mig den från grunden istället ;)

Min kamera har två objektiv, ett mindre och ett större.
Det stora använder jag i princip bara i grekland när jag ska ta bilder från typ utkiksplatser för det tar så himla inzoomade bilder ;)
Det mindre som sitter på mest är: efs 18-55 mm .... den står det inget mer på den??
Det större står det så här på: zoom lens ef 75-300 mm 1:4-5.6 och romerska tecknet för 3 ;)

Vore ju så klart trevligt om zoom objektivet gick att använda på nästa kamera med ;)
 
Men alltså skulle min kamera kunna bli bättre om jag bara hade annat objektiv menar du?
Gissar ju att mina är rätt standard då de kom me di startpaketet liksom?
 
Hittade lite mer text innanför linsskyddet på det mindre objektivet:
zoom lens ef-s 18-55mm 1:3.5-5.6 och romerska siffran 2 :D
 
Jag är inte alls vidare kunnig kring kameror, men jag tror att dina objektiv inte är så ljusstarka, vilket jag tror påverkar att bilderna inomhus inte blir toppen.
Tror det det kommit ny modell efter Canon 700, tror det finns 750 och 760.
@LindgrenV och @cili tror jag har koll på fotografering, men använder Nikonkameror.
 
Vilken siffra anger ljusstyrkan på objektivet?

Har googlat lite och hittat ett objektiv med 18-135 zoom vilket känns som ett bra objektiv till de flesta motiv. Mitt stora objetiv tar jätterba bilder men det är så klumpigt att ha på jämt och jag är ibland för lat för att byta. Detta jag sett är ngt kortare och tänker då att jag kan låta det sitta på jämt.

Frågan är ju om jag ska satsa på nytt objektiv till min 1000d eller köpa tex 700d med det obkejtivet till jag nämnde här ovan. Blir skillnaden tillräckligt stor för att motivera prisskillnaden på ca 4000:-?
 
På ditt ef-s 18-55mm 1:3.5-5.6 så är det 3.5-5.6 som handlar om ljuset. På ditt ef 75-300 mm 1:4-5.6 är det 4-5.6 som handlar om ljuset. Lägre siffra släpper in mer ljus om jag fattat rätt.

När jag försöker dra mig till minnes vilka som svarat i fototrådar tidigare, så kom jag på att @Cheeserica också varit kunnig och jag tror att hon också haft canon. @Ninnurur tror jag också har Canon och kan en del om fotografering.
 
På ditt ef-s 18-55mm 1:3.5-5.6 så är det 3.5-5.6 som handlar om ljuset. På ditt ef 75-300 mm 1:4-5.6 är det 4-5.6 som handlar om ljuset. Lägre siffra släpper in mer ljus om jag fattat rätt.

När jag försöker dra mig till minnes vilka som svarat i fototrådar tidigare, så kom jag på att @Cheeserica också varit kunnig och jag tror att hon också haft canon. @Ninnurur tror jag också har Canon och kan en del om fotografering.


Perfekt locka hit experterna ;)
 
Ja, det är bländaren som avgör hur ljuskänsligt objektivet är. Låg siffra ger stor bländare, dvs objektivet klarar sämre ljusförhållanden. Enkelt uttryckt behöver du ha koll på tre siffror till en början. ISO-talet påverkar också ljuskänsligheten - högt ISO ger bättre ljuskänslighet än lågt. Nackdelen med höga ISO-tal är att bilderna istället kan bli lite gryniga. Sen är det som sagt bländaren, låg siffra tar in mer ljus, men ger också kortare skärpedjup. Det innebär att du inte får skärpa så långt i djupled, något som man kan utnyttja om man vill ha ett skarpt motiv men en suddig bakgrund. Men det kan också försvåra med kort skärpedjup eftersom det kan vara svårt att styra avståndet till det som ska vara skarpt eller så är det mer i djupled man vill ha skärpa på . Det tredje är tiden. Ju längre slutartid du fotograferar på, desto mer ljus får du in. Men fotar du rörligt motiv kan du ju istället få en oönskad rörelseoskärpa om du har för lång tid. Man kan även få rörelseoskärpa när tiden blir för lång eftersom det är svårt att hålla kameran helt still.
Jag fotar med Canon, men har svårt att råda dig vilken modell du ska köpa. Men jag är övertygad om att du kan komma en bra bit i ditt fotograferande med din vanliga kamera bara genom att lära in de tre begrepp jag berört ovan.
 
Hittade lite mer text innanför linsskyddet på det mindre objektivet:
zoom lens ef-s 18-55mm 1:3.5-5.6 och romerska siffran 2 :D
1:3.5-5.6 är bländaren. Ju lägre siffra, desto större är hålet som släpper in ljus = lägre siffra - ljusstarkare. Att det är en varierad siffra, dvs bländare 3.5 till 5.6, är för att den samverkar med brännvidden på detta objektivet (dvs 18-55mm). Har du objektivet på 18 mm kan du alltså få ned bländaren till 3.5, medan du som mest kan ha bländare 5.6 till 55mm. Det är alltså inte ett särskilt ljusstarkt objektiv, och det är där det skiter sig vid inomhusfotografering när ljusförhållandena är sådär.

Ju lägre bländartal, desto dyrare objektiv. Vill du få ett bra objektiv för ett vettigt pris bör du kolla på objektiv med fast brännvidd. Jag själv använder ett fast 50mm med en bländare på 1.4 (dvs extremt ljusstarkt). Det funkar till mycket! Det kluriga när det kommer till bländare är dock att skärpedjupet blir kortare ju större bländare (=lägre siffra) du har, så det kan vara tekniskt svårt att få till så att fokus ligger rätt på rörliga objekt innan man vant sig vid skärpedjupet.

Denna är fotad med bländare 1.4, precis när solen gått ned (dvs ganska mörkt) och i rörelse:
13937926_1230980713601596_2461583084539208146_o.jpg


Har tyvärr ingen inomhusbild att bidra med i nuläget :)

(Har inte läst hela tråden eller originalposten så om jag inte besvarar frågan du ville ha svar på så får du peta på mig, haha!)
 
Men alltså skulle min kamera kunna bli bättre om jag bara hade annat objektiv menar du?
Gissar ju att mina är rätt standard då de kom me di startpaketet liksom?
Mycket bättre :) Och de kan behållas när man byter kamera.
Förutom att det blir bättre ljus (mindre brus i bilden och bättre färger) och skarpare så kan man också få till fina porträttfoton med oskarp bakgrund som proffsfoton brukar ha.

Enda nackdelen förutom priset är att de är lite tyngre.
 
Vilken siffra anger ljusstyrkan på objektivet?

Har googlat lite och hittat ett objektiv med 18-135 zoom vilket känns som ett bra objektiv till de flesta motiv. Mitt stora objetiv tar jätterba bilder men det är så klumpigt att ha på jämt och jag är ibland för lat för att byta. Detta jag sett är ngt kortare och tänker då att jag kan låta det sitta på jämt.

Frågan är ju om jag ska satsa på nytt objektiv till min 1000d eller köpa tex 700d med det obkejtivet till jag nämnde här ovan. Blir skillnaden tillräckligt stor för att motivera prisskillnaden på ca 4000:-?
Att du vill ha ett litet objektiv med stort zoomomfång ställer till en del problem. Bra och ljusstarka objektiv blir alltid större men annars är 18-135mm känt för att vara ett ganska bra objektiv, dock ej ljusstarkt :)
 
Till alla: vilka bra utförliga svar!
Jag inser ju att jag verkligen borde läsa på mer hur jag gör inställningar på kameran för att få ut maximalt av den...
Var mest rädd att den räknas som gammal när den är inköpt runt 2008... men då kanske det duger alldeles utmärkt ett tag till?
Om jag lär mig fler funktioner och ev köper ett nytt objektiv?

Länkar en jag kikat på, som skulle passa ngn som är lite lat som mig kanske? Den har större zoom än mitt lilla standardobjektiv men inte lika stort som mitt större...
http://www.mediamarkt.se/sv/product/_canon-18-135mm-f-3-5-5-6-is-stm-ef-s-1273857.html

Men av vad jag kan avläsa av siffrorna så är det samma ljusstyrka som på mitt standardobjektiv? Är det tillräckligt bra?
Sambon har hittat en 700d med detta objektiv till för nästan 5000:- dock på en utländsk sida. Då är j frågan om jag bara ska köpa objektivet till min gamla eller för nästan samma peng beställa en ny kamera ;) Alla dessa frågor hehe. (gillar eg ej att beställa utomlands)
 
Att du vill ha ett litet objektiv med stort zoomomfång ställer till en del problem. Bra och ljusstarka objektiv blir alltid större men annars är 18-135mm känt för att vara ett ganska bra objektiv, dock ej ljusstarkt :)

Jag vet hehe, har nog lite omrimliga krav. Vill jag ha mkt zoom så har jag ju mitt större objektiv som tar jättebrabilder tycker jag. Och det mindre funkar ju för "vanlig" fotografering, utomhus.
Så det kanske mest hänger på min kunskap ;)
 
Jag skulle, om jag var du, först lärt mig kameran och hur man ställer in den (halv)manuellt sedan om jag tyckte det var kul köpt ett EF 50/1,8 STM, nästan lika bra som 50/1,4.

Ett annat tips om du vill ha en liten kamera är EOS 100D, ungefär lika bra som 700D men mindre.
 
Senast ändrad:
Till alla: vilka bra utförliga svar!
Jag inser ju att jag verkligen borde läsa på mer hur jag gör inställningar på kameran för att få ut maximalt av den...
Var mest rädd att den räknas som gammal när den är inköpt runt 2008... men då kanske det duger alldeles utmärkt ett tag till?
Om jag lär mig fler funktioner och ev köper ett nytt objektiv?

Länkar en jag kikat på, som skulle passa ngn som är lite lat som mig kanske? Den har större zoom än mitt lilla standardobjektiv men inte lika stort som mitt större...
http://www.mediamarkt.se/sv/product/_canon-18-135mm-f-3-5-5-6-is-stm-ef-s-1273857.html

Men av vad jag kan avläsa av siffrorna så är det samma ljusstyrka som på mitt standardobjektiv? Är det tillräckligt bra?
Sambon har hittat en 700d med detta objektiv till för nästan 5000:- dock på en utländsk sida. Då är j frågan om jag bara ska köpa objektivet till min gamla eller för nästan samma peng beställa en ny kamera ;) Alla dessa frågor hehe. (gillar eg ej att beställa utomlands)

Det är ju fortfarande inte vidare ljusstarkt.
Kolla på det som föreslogs i tråden Ef 50 f.8 eller på ett Ef 85 f 1.8 , våga kolla på begagnatmarknaden om du tycker det är dyrt.
50 objektivet, behöver du ju komma relativt nära med, men är inte så dyrt. Canons variant http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3133100 och Younogos http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2955462 har för mig att det fått ganska bra recensioner också.

85 objektivet är ju dyrare, men du behöver inte komma lika nära med det.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31840

Det är ju ingen zoom på något av objektiven ;) du får zooma genom att förflytta dig själv istället.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har börjat bli sugen på att skaffa en systemkamera igen efter att ha varit utan i ca 5 år, hade tidigare en canon eos 1000d med ett...
Svar
0
· Visningar
366
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 033
Senast: Lii
·
Fritid Nu har jag bestämt mig för att när jag sålt av en hel del saker som jag inte använder så ska jag investera i en bra kamera! Jag har just...
Svar
11
· Visningar
1 117
Senast: Flixon
·
Övr. Hund Jag har sett väldigt vackra foton på hundar i diverse trådar här på Hund.:love: Och jag kommer inte ens i närheten med att lyckas fota...
Svar
11
· Visningar
918
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp