Bukefalos 28 år!

Vilken träningsform passar ihop med ridning?

S

Silly

Alltså, vilken träningsform är bäst till att komplettera ridningen med för att klara ridningen bättre och komplettera muskler och/eller konditionen?
 
Sv: Vilken träningsform passar ihop med ridning?

Min rent personliga uppfattning är styrketräning i första hand och gärna någon form av konditionsträning (joggning/springning, cykling, aerobics, dans).

Ridningen ger ju en del, men för egen del tycker jag ändå jag blir bättre i ridningen om jag har mer styrka/muskler än vad ridningen ger i sig själv. Det kan vara bra att bygga upp axlar, armar och rygg för att få en bättre hållning rent allmänt och så även på hästryggen.
 
Sv: Vilken träningsform passar ihop med ridning?

Snabbar mig in här och slår ett slag för STRETCHING.
Har hört så rysligt många som ondgör sig över dåliga sitsar, snedställa bäcken, olika styrka i hö/vä arm/ben...
Alla dessa muskler man vill bygga kan till slut bli ett minus om man inte är jämn, samt att de stora, stumma muskler som vissa kroppstyper gärna sätter (tex. min egen...) drar ner smidigheten i många fall.

Sedan ett gratistips;
STALLARBETE!
Vad passar mer in hos en ryttare än att slita lite extra i stallet? Men lite fantasi kan hela kroppen få sig en genomkörare...

Rykta lika intensivt med höger/vänster arm - och OFTA!
Det ger fina axlar och renare häst. :idea:
Mocka med båda sidor av kroppen, ta i från knäna (träningsvärk utlovas första tiden).
Sitt även upp från bägge hållen, och du blir om inte starkare, så smidigare med större kroppskontroll, vilket gör att du har bättre gagn av dina 'dyngskottar-muskler'.
 
Sv: Vilken träningsform passar ihop med ridning?

pilates tror jag kan passa ganska bra... ger ju styrka men även koordination o smidighet...
 
Sv: Vilken träningsform passar ihop med ridning?

Hej!

Bland annat styrketräning, yoga, pilates och gymnastik är bra komplement till ridningen. Och glöm inte stretchingen efteråt ;)

/Cecilia :)
 
Sv: Vilken träningsform passar ihop med ridning?

Sommartid-inlines!!
Fick inte minsta tillstymmelse till muskelvärk, efter att hästen vilat hela sommaren, och jag åkt inlines!
Trodde att jag skulle få en nära-döden-upplevelse med all muskelvärk...men den uteblev.
 
Sv: Vilken träningsform passar ihop med ridning?

Jag kör spinning, styrketräning, vanlig hederlig jympa alternativt löpning och en jädra massa stretch. Kan förtydliga med att det bara är spinningen jag kör ordentligt och regelbundet varje vecka de andra grejjerna blir mer varvade efter behov och tid. Hursomhelst funkar det skitbra för mig även om det vore ännu bättre om jag körde styrketräning lite oftare men men, dygnet har bara 24 timmar och man ska hinna återhämta ibland också. :p

Har märkt tydligt att ju bättre allmäntränad man är desto bättre ryttare blir man. Märkligt va!?!?! :idea: :rofl:
 
Sv: Vilken träningsform passar ihop med ridning?

Mocka med båda sidor av kroppen, ta i från knäna (träningsvärk utlovas första tiden).
Nu har ju inte jag mockat på ett bra tag så jag får bara försöka se det framför mig.. men får inte alls in någon bild överhuvudtaget hur man mockar med att ta i från knäna.. hur menar du? Det låter ju onekligen som ett kanonförslag, iallafall för såna som mig som hatar "medveten" träning.. muskler och kondition ska bara få på köpet:p
 
Sv: Vilken träningsform passar ihop med ridning?

Japp, mkt man kan göra utan att behöva boka ett pass på gymet!
Tex att gå i trappen och ta vartannat steg, och verkligen KÄNNA att både fram och baksida av benet jobbar.

Jag brukade ävenbära höpåsarna rakt ut från kroppen när jag skulle fodra EM-höt i hagen (istället för att låta armarna hänga neråt intill kroppen). Men det var bara när jag fodrade småponnisarna som inte behövde mer än ett par kilo, och gick i hagen närmast stallet.
Halvblodsflocken nere i skogen fick allt fodras från skottkärra... :smirk:

Nu till mockningen;
När du ska ta i ordentligt och skotta upp eller lyftajobba inter bara från höften, utan böj på benen och ta 'löjligt' stora tag med armarna!
Kasta sedan inte dyngan över axeln, utan VÄND dig verkligen om och låt det vara omständigt. Du jobbar hårdare, och samtidigt mer ergonomiskt korrekt.
 
Sv: Vilken träningsform passar ihop med ridning?

Dans! Ger både kondition samtidigt som man blir smidigare, tränar sin kondition, koordination, balans och kroppskontroll. :)
 
Sv: Vilken träningsform passar ihop med ridning?

...och iaf pardans rimmar väl rätt bra ihop med hur vi ofta ser på ridningen och vår häst?
Det KAN vara jag som är ute och romantiserar, men ser iaf en koppling till dressyren...

(och Jiven blir hoppning?;) )
 
Sv: Vilken träningsform passar ihop med ridning?

Haha jag har ju hållt på med klassisk balett, jazzdans, bugg och irländsk folkdans (bra för taktkänslan och flåset ;) ). Ärligt talat tror jag inte man behöver välja någon speciell dansstil för att påverkas inom någon speciell gren.

Men klassisk balett är klart svårast att dansa och ger mest kroppskontroll enligt min mening.
 
Sv: Vilken träningsform passar ihop med ridning?

Ärligt talat tror jag inte man behöver välja någon speciell dansstil för att påverkas inom någon speciell gren.
Skönt att höra detta från en aktiv... Ser annars med STOR nyfikenhet på fyrspannskuskarnas framfart på dansbanan!:rofl:
 
Sv: Vilken träningsform passar ihop med ridning?

Min rent personliga uppfattning är styrketräning i första hand och gärna någon form av konditionsträning (joggning/springning, cykling, aerobics, dans).

Ridningen ger ju en del, men för egen del tycker jag ändå jag blir bättre i ridningen om jag har mer styrka/muskler än vad ridningen ger i sig själv. Det kan vara bra att bygga upp axlar, armar och rygg för att få en bättre hållning rent allmänt och så även på hästryggen.

Håller absolut med.

Hälsning Maja
 
Sv: Vilken träningsform passar ihop med ridning?

Jag har börjat på gym en gång i veckan pga vi fått utökad friskvård på jobbet:) Annars hade jag haft svårt att hinna.Så gym kombinerat med raska promenader/jogg ibland kör jag med.
Tycker att jag fått mer styrka i ryggen av gymet och det är ju positivt för ridningen,samt att man förhoppningsvis blir mer liksidig.
 
Sv: Vilken träningsform passar ihop med ridning?

jag föredrar pilates det stärker musklerna lite på konditonen hjälper det nog men inte mycket men om man vill ha starka ben muskler tex så är pilates kanon:idea:
 
Sv: Vilken träningsform passar ihop med ridning?

Hej!
Jag friidrottar och rider och det fungerar jättebra tillsammans!
Pilatesboll är också mycket bra för balans och stabilitet.
Det är vad jag rekommenderar, sedan är det aldrig dumt att köra lite styrka på hästens vilodag! :)
Men tänk på att man måste ha en vilodag i veckan för att musklerna ska kunna växa och ta åt sig allt du tränat upp!
/fanny
 
Sv: Vilken träningsform passar ihop med ridning?

Hej!
Jag friidrottar och rider och det fungerar jättebra tillsammans!
Pilatesboll är också mycket bra för balans och stabilitet.
Det är vad jag rekommenderar, sedan är det aldrig dumt att köra lite styrka på hästens vilodag! :)
Men tänk på att man måste ha en vilodag i veckan för att musklerna ska kunna växa och ta åt sig allt du tränat upp!
/fanny
 
Sv: Vilken träningsform passar ihop med ridning?

Rykta mkt o länge är superträning:)
Annars jogga en kortare sväng (bra konditionsträning) annars brukar jag cykla ganska mkt ca 1 mil/ 3 gånger i veckan...
 
Sv: Vilken träningsform passar ihop med ridning?

Yoga som finns i många former innehåller främst balansering - en sits i balans är A&O i ridningen, mycket stretching - så du slipper onödiga spänningar, avslappning, balansövningar & styrka. Har också hållit på med styrketräning, aerobics, dans & konståkning vid sidan, men jag tycker att yoga är det mest kompletta komplementet - väldigt mycket tillbaks på relativt liten investering i tid & pengar...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ADD och autism och har aldrig förstått tjusningen med fysisk ansträngning - i stunden är det enbart obehagligt. Träning hänger...
2
Svar
27
· Visningar
1 823
Senast: Mkb
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
IT & mobiler Har aldrig sysslat med Fotoshop och liknande, men tänkte jag ska ta tag i att lära mig lite grundläggande hantering för husbehov. Klippa...
Svar
11
· Visningar
622
Senast: swemale
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
Svar
5
· Visningar
376
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp