Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

Sv: Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

Jo jag vet att det finns diskussion om dettta innan men har inte sett att det fanns nåt def. svar på om det är tillåtet eller inte, det är ju väldigt luddigt i TR och som jag förstod det så får man fästa tyglarna direk i huvudlaget, frågan är ju vad som räknas som huvudlag.
 
Sv: Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

Men det där låter ju kanonbra! Det är alltså sidepull -tränset från Elite som du har då?

Då har jag ju massor med valmöjligheter (enda negativa är i så fall nosremmen när man har bett... men det kanske går att trixa om det också då..!! :)??

Hur som, hur är det med Mias träns - går det beställa tränset i en färg o sidstycken i en annan tro?

Kanon detta med Buke förresten - vad mycket man kan få svar o hjälp med!! :)
 
Sv: Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

Mia kan beställa om du vill ha egen färgkombination, japp ;) Hon finns för övrigt även här på Buke :D
 
Sv: Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

Jo jag vet att det finns diskussion om dettta innan men har inte sett att det fanns nåt def. svar på om det är tillåtet eller inte, det är ju väldigt luddigt i TR och som jag förstod det så får man fästa tyglarna direk i huvudlaget, frågan är ju vad som räknas som huvudlag.

Ett huvudlag är gjort för att rida med. En grimma är en grimma. :angel:
 
Sv: Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

Jag har också pratat med Mia nu om hur man kan 'ändra' sidepullet, man kan ta av nosdelen helt def. och ha bett/hack i dom sidostyckena som sidepullen sitter i om man vill, dvs. ett helt 'vanligt' träns blir det då.
Jag lär nog köpa ett sånt också, låter ju väldigt bra.

Liten: Jag debatterar inte om det är en bra idé eller inte eller om jag vill göra det eller inte, jag är bara intresserad hurvida det är tillåtet att rida med tyglarna fästa direkt i 'grim-delen' av ett distansträns, eller om dn delen räknas enbart som grimma och inte träns enligt typ..domare eller nån som bestämmer. Sen är det ju faktiskt så att dom här tränsen är gjorda för att rida i och grim-delen tillhör ju tränset rent tekniskt, därav gråzon tycker jag.
 
Sv: Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

ja, det låter ju finfint - tack för den informationen... ett sånt vinrött/grönt får det nog bli då (tänkte att jag skulle investera i ett distansträns när vi gått första godkända 5milaren och vi officiellt är ett distansekipage!!)

Kan hålla med om att det verkar vara en gråzon med grimma/träns 2i1 i det här fallet.....
 
Sv: Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

Shysst färgkombo! Du får ta bilder sen ;)
 
Sv: Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

Liten: Jag debatterar inte om det är en bra idé eller inte eller om jag vill göra det eller inte, jag är bara intresserad hurvida det är tillåtet att rida med tyglarna fästa direkt i 'grim-delen' av ett distansträns, eller om dn delen räknas enbart som grimma och inte träns enligt typ..domare eller nån som bestämmer. Sen är det ju faktiskt så att dom här tränsen är gjorda för att rida i och grim-delen tillhör ju tränset rent tekniskt, därav gråzon tycker jag.

Oj, inte jag heller, jag påpekade bara skillnaden mellan grimma och huvudlag. Försöker inte leka beserwisser eller tjafsa. Förstod inte vad du menade först, sen hängde jag med.
Hittade en bild igår, på ett ekipage som rider utan bett/hack med ett Classic träns (Running Bear). :D
 
Sv: Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

Oj, inte jag heller, jag påpekade bara skillnaden mellan grimma och huvudlag. Försöker inte leka beserwisser eller tjafsa. Förstod inte vad du menade först, sen hängde jag med.
Hittade en bild igår, på ett ekipage som rider utan bett/hack med ett Classic träns (Running Bear). :D

Sorry jag menade heller inte att låta riktigt så...kort.
Det var bara för att klargöra liksom men uttryckte mig lite kort kan jag medge.
Mmm det är ju jsut det som är saken att jag också ser bilder från olika ritter på olika ekipage som rider med tyglarna direkt i 'grim-delen' av tränsen...men ändå verkar det ju inte va någon (generellt inte bara här alltså) som har ett def. svar på om det enligt regler är tillåtet.

För min del i framtiden så är nog ett S-hack mer aktuellt som bettlös alternativ kanske, men är intressant att veta ändå ju.
 
Sv: Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

Jag är nog en av dem som fastnat på bild när jag rider med tyglarna fästa direkt i grimman. Börjar alltid ritten med bettet i men ibland har jag efter ett tag tagit av betthållarna beroende på hur hon känns. Tycker det funkar bra för mig.

Var tidigare oxå osäker på huruvida det var tillåtet eller ej så jag frågade helt enkelt domaren på tävlingen och fick svaret att det var ok. Men eftersom det verkar vara lite av en gråzon så är nog det bästa att fråga den aktuella domaren innan start.

/Emma
 
Sv: Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

Tack så mycket, så egentligen kanske det är beroende på domare då eller nåt?
Fast det verkar ju lite konstigt/fel även om det är så eftersom bett alternativ(även om det är bettlöst då) är ju ändå en sak som borde finns klara regler om tycker jag.
 
Sv: Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

Kan du berätta lite mer om hur det är att rida i den grim-delen? Kanar den inte runt väldigt om du behöver ta i tygeln exempelvis.... Hur har du ridit din häst innan? JallaJalla som är van vid repgrimma borde iof funka på "vanlig" grimma också om han sprungit av sig det värsta...
 

Liknande trådar

T
Western Letade i gamla trådar men fann ingen som kunde svara på mina funderingar... :crazy: Till problemet: Jag har ridit western ett antal år...
Svar
8
· Visningar
1 419
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp