Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

A

Annikan

Jag är i startgroparna att köpa ett färgglatt härligt distansträns till min pålle och funderar på följande,

I alla "vanliga" träns jag har uppkommer problemet att strl cob är lagom MEN pannbandet blir naturligtvis för kort....

Hur ser det ut för er? Och ni som köpt distanstränsen på marknaden, hur har de funkat i storlek? De borde ju på ngt vis vara lite anpassade efter araben breda panna med tanke på att så många distanshästar trots allt är araber - eller?? :)
 
Sv: Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

Och ni som köpt distanstränsen på marknaden, hur har de funkat i storlek? De borde ju på ngt vis vara lite anpassade efter araben breda panna med tanke på att så många distanshästar trots allt är araber - eller?? :)

Efter vad jag förstått är det lite "one size" på distanstränsen*, och de ska vad jag vet vara sas anpassade för att passa arabernas huvudform (bred panna - smal nos).
Funkar iaf finfint på min travare med liknande huvudform (som gett mig huvudbry i flera fall när det kikas på fina träns...) :D

*syftar på Running Bear-tränsen
 
Sv: Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

Jag har ett Running Bear Classic i BioThane. Det är "one size" och det passar mitt arabsto kanonbra så jag antar att de är anpassade efter araben..
//Irja
 
Sv: Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

Okej - det låter ju som jag hoppades att det skulle göra - att de tänkt på arabens "speciella" huvudform...
 
Sv: Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

Hm, varför då inte köpa ett utan pannband?
Min ena här hemma kan inte ha "vanligt" distansträns då pannremmen är för kort.

(Och en annan har för stor huvud, tror säkert att man kan special beställa om det skulle behövas)
 
Sv: Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

De vanliga som finns är i arabstorlek men de går att beställa i andra storlekar också.
Just på runningbear hittar jag inga storlekar men på horsesdacor finns det.
// Linda
 
Sv: Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

Var hittar man horses dacors produkter? Hemsida?? Om det inte är tillåtet att lägga ut här så Pm a gärna!
 
Sv: Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

Okej - det låter ju som jag hoppades att det skulle göra - att de tänkt på arabens "speciella" huvudform...

med min förra häst så hade jag precis samma som du cob på längden och full på pannbandet.
när jag köpte distans träns av mia : www.distansritt.nu one sice det passade perfekt. så oroa dig inte.

susz
 
Sv: Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

Ett annat problem är att jag inte kan bestämma mig om jag ska köpa side-pull varianten eller Hackamore.... Jag rider honom i vanlig repgrimma ibland - eller vanligt bett... Så min första tanke var sidepull..... Men sen är jag inte så färtjust i tanken på nosremmen som blir på sidepulltränset när jag rider med vanligt bett..... Tankar kring detta?
 
Sv: Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

Ett annat problem är att jag inte kan bestämma mig om jag ska köpa side-pull varianten eller Hackamore.... Jag rider honom i vanlig repgrimma ibland - eller vanligt bett... Så min första tanke var sidepull..... Men sen är jag inte så färtjust i tanken på nosremmen som blir på sidepulltränset när jag rider med vanligt bett..... Tankar kring detta?

jag har nu i några år haft hackamore träns modellen och haft bett i det funkar utmärkt. det jag ångrar är att jag kan ju inte ta bort betet smidigt när hon sak dricka i pausen. något att tänka på.
susz
 
Sv: Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

KL

Jag sitter i exakt samma tankar, ska också köpa ett till min donna men kan inte bestämma vilken modell...hon ahr visserligen inte blivit riden bettlöst, än, men kan ju tänkas att hon kan funka på det i framtiden så är ju trevligt att ha valet kanske...men precis som TS så är jag inte het på idén att ha kvar nosdelen på sidepullet när man har ett bett i munnen...gillar stilrent hihi!

Fast som 'ringen' sa så har man ju knöligare med det fina hackamore tränset även om man har vanligt bett i då.. jag kanske får köpa två ;) Det ursnygga tunna utan pannband som är som grimma, och sen hackamore varianten...
 
Sv: Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

Shit - det blir bara svårare ju längre jag stirrar på bilderna tycker jag.... Suck.... i den här takten blir det aldrig ngt träns :) Fler ideér och tankar och åsikter och erfarenheter som kan få det att klarna??
 
Sv: Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

Vilken färg ska du ha? (eller är det också under betänkning ;) )
Jag kunde inte bestämma mellan lila, rosa eller vitt, men nu får det def. bli illrosa har jag bestämmt :)

Om din häst är väldigt lyhörd och lydig skulel du ju kunan skippa det 'riktiga' sidepullet och ha ett av dom andra med 'grimma' under, och använda det till sidepull och klipsa på sidostyckena sen om du ska ha bett, dom ser ju ltie trevligare ut att ha 'kvar' även om man ahr bett sen.
Men som sagt det bygger ju på att hästen går att rida säkert i en 'grimna' snarare än ordnetligt sidpull, fast som jag förstår så får man ju det ändå eftersom det ändå är del av ett huvudlag snarare en en vanlig grimma...
 
Sv: Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

Att rida på grimma är inte tillåtet, det måste vara ett "riktigt" huvudlag.

(vad jag har fått veta)
 
Sv: Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

jo men jag menar alltså huvudlagen, typ distans i biothane som har en grimdel som är del av huvudlaget, jag vet att folk tävlar med et för jag har sett på bilder och tänker att eftersom det inte är ne grimma utan del av ett huvudlag så kanske då är tillåtet?

dålig på att förklara men nån annan kanske vet vad jag menar, det är ju inte en separat grimma utan är ju ändå ett huvudlag tekniskt sett även om man tar bort dom borttagbara sidostyckena. Eller har jag fel?

Sen säger jag ju inte att "ja det är en skitbra ide" men om hästen är lydig och man vet att den går att kontrollera och rida så då kan ju det vara ett val man kanske gör om det är tillåtet.
 
Sv: Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

aha, så alltså: träns - betthållare & bett?
I så fall fattar jag :D :bow:
 
Sv: Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

hihi ja, fast jag menade att jag sett folk som tävlat utan bett i sånna och använt 'grimm-delen' av tränset som sidepull, och jag gissar att det var tillåtet för att det fortfarande räknas som ett "huvudlag"
 
Sv: Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

Jag tänkte den tanken men trodde som sagt inte att det var tillåtet att använda den grimdelen på tränset under rittensgång utan att ha bett ikopplat - men jag ska kika om jag hittar tidigare trådar om det...

Färgerna är klara - skönt att man bestämt ngt iaf!! :) Det blir vinrött och om möjligt blandat med grönt (mörk) - vissa träns går ju beställa olika delar i olika färger...
 
Sv: Vilken tränsstorlek har ni till er arab?

Ett annat problem är att jag inte kan bestämma mig om jag ska köpa side-pull varianten eller Hackamore.... Jag rider honom i vanlig repgrimma ibland - eller vanligt bett... Så min första tanke var sidepull..... Men sen är jag inte så färtjust i tanken på nosremmen som blir på sidepulltränset när jag rider med vanligt bett..... Tankar kring detta?

Har ett Sidepullträns köpt från Mia och rider just nu med bett.
På det tränset får du med betthängare så du kan använda bett om man vill men som sagt så kommer ju nosremmen va kvar när du rider med bett.

Sen så berätta Mia att man kan ta bort det på nåt vis (har inte provat än) så kan man använda tränset till Hackamore oxå :idea:

Så då har man 3 träns i 1 liksom :)

Gillar tränset jättemycke så är supernöjd!

/Isabella
 

Liknande trådar

T
Western Letade i gamla trådar men fann ingen som kunde svara på mina funderingar... :crazy: Till problemet: Jag har ridit western ett antal år...
Svar
8
· Visningar
1 419
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp