Bukefalos 28 år!

Vilken transport ska jag ha?

Sv: Vilken transport ska jag ha?

KL

Finns det andra som har något negativt om cheval släpen?
Dom är ju inte så mycket billigare än böckmann ex. Och det är ju väldigt många som har dom.

Nu vill jag ha synpunkter på de nya cheval GT1 och GT2. Skillnad på cheval GT1 och böckmann uno? :)
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

Fast be och utökat har ju olika grundregler så det blir nog lite missvisande om man kallar detbegränsat be
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

Ska åka och titta på ett Böckmann släp.
Någon som vet något om dom?:)
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

Vi avstod från ett nytt, precis när vi skulle skriva papper.

För oss var väggen mellan sadelkammare och hästdelen på tok för tunn, och det var i modellen vi tittade på (Big Master) för trångt mellan sadelkammare och frambom för att hästen skulla åka bra med balans i hals och huvud.

Det finns ju andra modeller, utan sadelkammare. Sedan vet jag inte hur de utvecklat säkerhetslösningarna sedan dess, men idag skulle jag inte accepterat de lösningar de hade då.
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

Har ett top master, hatar bakbommarna och mellanväggen är för låg. Frambommen går inte att få på när hästen är i släpet och det ekar i släpet.

Bra luft dock, ljust och fint, stabilt.
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

Jag behöver inte ha sadelkammare, är det lika även utan?
Vad är det med bakbommarna?

Förslag på annat släp?:)
Henra?
Atec?
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

Har heller ingen sadelkammare, bakbommarna är sånna med en pigg som man sen säkrar med en liten sprint. Dvs de gamla vanliga böckmann bommarna. De är alldeles för klumpiga och svåra att få dit snabbt, min häst backar ut igen om man rör rumpan eller tar för lång tid på sig.. tränar på det men bommarna hjälper inte direkt :/.
Har fått mitt övningskörning tillstånd nu så det blir till att byta bommarna mot mina gamla Thule easy lock och när man ändå svetsar så ska jag se om man kan svetsa dit ett extra rör så man får en lite högre mellanvägg.
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

Har du någon egen erfarenhet av Cheval släpen, eller har du bara hört talas om dem, som alla andra som klagar på dem?

Jag köpte ett Cheval Liberté 2002 XL nytt för 10 år (04 visserligen) sedan och har fortfarande inga problem med det, nu är visserligen hästen såld så det används mest till annat än häst sen i somras. Jag ser dock inget värdelöst med det, tvärtom, jag är väldigt nöjd med det.

Det är typat till 1400kg och väger 700kg tomt, det har således 700kg lastvikt. Kanonbra

Jag har också erfarenhet av CL, och har inget negativt att säga om dom.
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

Allt handlar ju om vad man har för kravspec. Det finns jättemånga som är nöjda med VV, jag hade hellre struntat i att åka än sätta in en häst i de släpen.
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

varför skulle du inte ha en häst i VV?
Förklara gärna för mig som inte har någon erfarenhet av olika släp.
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

Smaken är som baken.

Min ponny avskydde det fina Bojsläpet som skulle vara så bra för hästarna, han gick inte lasta alls till slut.
Lånade ett gammalt Trane, såg ut som skräp. Hästen gick in direkt, utan att tveka en sekund.

Själv gillar jag både Värmlandsvagnen och Tranesläpet. De gör sitt jobb och min häst gillar de vagnar jag lånat. Men visst, jag har träffat hästar som inte alls passade i såna kärror.

Det här med transporter är hopplöst...
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

Jag har ett Cheval Liberté GT2 Alu, årsmodell -12. Är supernöjd!!! Och då ska man veta att mitt släp rullar ca 1000 mil per år, dvs mer än vad många andra hobbyryttare kör med sina släp....
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

Dåliga/obefintlga säkerhetslösningar, extremt skamliga, klent byggda - listan kan göras lång.
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

Var och tittade på en ny Böckmann idag. Aluminium golv, sparkskydd på väggarna, glasfiber väggar m.m
Blev väldigt förtjust i den.:)
För samma pris får jag en 03 Boj som ej har tillräcklig maxlast vikt.

Vilken väljer du?
Motivera gärna varför!
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

Jag gör samma val nu som jag gjorde då, när vi stod och skulle köpa Böckmann. Jag väljer Boj alla dagar i veckan. Bättre säkerhetsfunktioner, rejälare byggd, bättre funktioner.
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

boumlckmann_zps1cc87722.jpg


Nu står ponnyn i nya släpet!:)
Det blev en ny böckman duo.
Är supernöjd. Har inte åkt så mycket än, måste ta b96:an först så sambon slipper köra...
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har haft uppehåll från hästeriet en tid men har nu köpt häst igen. Nu är det dags att kika på lämplig hästtransport till oss...
2
Svar
20
· Visningar
2 492
Senast: ako
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 171
Senast: Bison
·
Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
1 039
Senast: Alexandra_W
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
716
Senast: LillaMy84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp