Bukefalos 28 år!

Vilken transport ska jag ha?

mira2013

Trådstartare
Jag behöver köpa att nytt(begagnat) släp snart och jag har noll koll på märken, kvalitet, vikter m.m.
Någon här kanske kan hjälpa mig?:)
Jag har b-körkort och tänker köra upp för att få den utökade.
Min bil får dra

Max släpvagnsvikt, kg: 1800
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1300
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2050

Jag vill kunna köra två ponnys samtidigt ca 450kg/st.
Behöver inte ha sadelkammare el. front.urlastning!
Maxpris 25.000kr.
Finns det något sådant släp?
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

Med utökad behörighet kommer du att få dra en transport med totalvikt på 1800kg och då kan du köpa typ vilket släp som helst.
Jag har ett Kylinge Apollo som jag är supernöjd med och med den så skulle du få lasta 1000kg.
Då är det både fronturlastning + sadelkammare på.
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

en enkelaxlad kylinge 1300 ht 17 får lastas med runt 760kg och har totalvikten 1300kg. är det enda jag fått dra med min bil som som har 1360kg i max släpvagnsvikt på b kort.

det bästa är att ta det utökade eller Ekortet, otroligt härligt om man ska iväg och bilen går isönder(hänt mig några gånger, men som tur är har vi 2 exakt likadana bilar. men nu är E kortet på g så jag kan dra med bättre bilar och bättre släp ^_^)
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

Okej.
Men vilka släp får lasta så mycket? De flesta verkar ha en maxlast på ca 600kg.
Har bara hittat en i min pris klass. En Cheval Liberte 2000 XL. Tycker den ser fin ut på bild, men har inga egna erfarenheter av den.
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

Okej.
Men vilka släp får lasta så mycket? De flesta verkar ha en maxlast på ca 600kg.
Har bara hittat en i min pris klass. En Cheval Liberte 2000 XL. Tycker den ser fin ut på bild, men har inga egna erfarenheter av den.

Vad är problemet? Du ska ju ta det utökade B-kortet och då får du ju dra 1800kg.

Cheval Liberte skulle jag INTE köpa om jag vore du men det är jag det.
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

Vad är problemet? Du ska ju ta det utökade B-kortet och då får du ju dra 1800kg.

Cheval Liberte skulle jag INTE köpa om jag vore du men det är jag det.

Problem? Nej inga problem alls! Undrar bara vilka släp som får lastas så mycket.

Varför inte? Vad är dåligt med den?:)
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

Problem? Nej inga problem alls! Undrar bara vilka släp som får lastas så mycket.

Varför inte? Vad är dåligt med den?:)

Ett släp med totalvikt på 1800kg så får du ju lasta runt 1ton i så gott som alla vanliga transporter.
Det är ju bara dem extra jättestora med dubbla gigantiska sadelkammare som ställer till det för dig, men dem ligger ju ändå utanför din budget.

Så du kan välja typ vilket släp du vill för att klara lastvikten.
Då är det ju bara en smaksak vad du vill ha för något.

Cheval skulle jag inte köpa pga den värdelösa kvalitén.
Dem är jängliga och dåliga lösningar. Det finns en anledning till att de är väldigt billiga i nypris och det är inte för att de kostat på rejäla och bra materialval.
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

Jag kanske tänker/ fattar helt fel, men när jag tittar på annonser så hittar jag knappt några släp som får lastas så mycket. Alltså släpets maxlast.

Jag har en värmlandsvagn nu som jag är hyfsat nöjd med. Kunde önska lite stabilare väggar. Hur är den jämfört med en Cheval?

Har någon ett konkret tips på vilket släp som passar mig?:)
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

Jag kanske tänker/ fattar helt fel, men när jag tittar på annonser så hittar jag knappt några släp som får lastas så mycket. Alltså släpets maxlast.

Jag har en värmlandsvagn nu som jag är hyfsat nöjd med. Kunde önska lite stabilare väggar. Hur är den jämfört med en Cheval?

Har någon ett konkret tips på vilket släp som passar mig?:)

Kylinge Apollo då får du lasta ca 1000kg om du har totalvikt 1800kg.
Jag kan bara rekommendera Kylinge, jag har haft flera och varit/är kanonnöjd med alla.
Star Trailer, Trane och Reko är också stadiga och bra transporter till lågt pris.
Boj funkar även om det inte är en favorit hos mig.

VV och Cheval är samma skräp.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken transport ska jag ha?

Tack för svaren, Jag fortsätter och letar.

Vad vet ni om Dalavagnen?:)
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

Det beror ju naturligtvis på vad just de individuella släpen har för registrerad totalvikt om du får lasta 1000 kg eller mer/mindre. Vissa begagnade släp går fortfarande att väga upp/ner. Men enklast är ju helt klart att hitta ett släp med 1800 i totalvikt.
Speciellt eftersom du letar begagnat och ganska billigt.
Trane, kyllinge, star, boj och ume tycker jag är trevliga släp och har bra erfarenhet av.
Skulle inte köpa värmlandsvagn, christ och cheval liberte. Tycker dom är skramliga och inte lika hög kvalitet som de andra jag nämde.

Det blir nog inte så svårt att hitta ett släp som har 1800 kg i totalvikt och lastvikt på 1000 kg :)
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

Om du lämnar in transporten du köper så kan du typa om den till den totalvikt du vill ha, jag typade om mitt när jag köpte det från 1300 till 1500 för att få lasta en normalstor häst lagligt. Det kostade runt 2000:- tror jag.

Så klart lättast att hitta ett på 1800kg på en gång, men ännu lättare om du hör med släpvangsfirma om dom kan typa om det släp du har intresse av.

Jag håller med de innan ang kvalitet på släp.
Har själv en Kyllinge och är kalasnöjd, stabil, krocksäker, bra lösningar (lätta bra panikbommar, ordentliga störtbågar)

Eftersom vikten inte är begränsande för dig så skulle jag gå igenom mer vad som är viktigt för dig.

Är det säkerhetslösningar? Uppbindningsmöjligheter? Bredden på kärran? osv sen kolla vilka som går bort och inte.
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

Självklart är säkerheten det allra viktigaste!:)
Jag har en värmlandsvagn nu som jag är ganska nöjd med, förutom att väggarna känns veka. Jag har i och för sig aldrig kört något annat släp...

Utseende mässigt tycker jag om safir och boj.
Jag vill ha hög och hård mellanvägg.
Ej front. urlastning.

Vad tycker ni om dalavagnen?
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

Frontutlastnig behöver man inte använda bara för att man har en :p, min har jag bara som fönster/balkong till min polle. Hon älskar att stå och titta ut på allt dom händer och mumsa hö ^_^. Det är ngt vi kommer sakna i våran nya trailer, den har dock öppningar fönster.

Dala är nog en ok transport men de jag sett har varit små, jag föredrar star och kylinge. De finns också utan front utlastning, lite färre dock.
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

Om du ska ta begränsad BE så måste du kunna leta släp med totalvikt upp till 2050 men inte lasta släpet så att släp och last väger mer än 1800.
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

"Problemet" är ju att fronturlastningen väger en del, och kan därför ta vikt från lastvikten s a s. Om man inte tänker använda fronturlastning är det ytterligare en sak att hålla i skick. En läm är ju känsligare än en vägg, och ska också ha underhåll.
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

Är utökat B på samma sätt som BE med att det är bruttovikten som räknas och inte totalvikten?
Dvs totalvikten kan vara på över 4250kg sålänge bruttovikten är under 4250 kg?
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

Nej, både för B och B96 är det normalt sett totalvikten som gäller. Undantaget är när bilens begränsning är längre än körkortsbehörighetens.
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

Kl!

Jag ska börja träna för en ny tränare vilket innebär att jag måste åka dit med hästen.
Pengar finns det inte så mycket av just nu och jag letar en begagnad transport. Hästen är ett sto på 164-165 cm. Väger runt 580 kg och vår bil får dra 1600kg!

Hur gammal kan ett släp vara och ändå vara i bra kvalité att köras ofta?
Vilka märken borde jag kolla extra efter?
 
Sv: Vilken transport ska jag ha?

Ett släp med totalvikt på 1800kg så får du ju lasta runt 1ton i så gott som alla vanliga transporter.
Det är ju bara dem extra jättestora med dubbla gigantiska sadelkammare som ställer till det för dig, men dem ligger ju ändå utanför din budget.

Så du kan välja typ vilket släp du vill för att klara lastvikten.
Då är det ju bara en smaksak vad du vill ha för något.

Cheval skulle jag inte köpa pga den värdelösa kvalitén.
Dem är jängliga och dåliga lösningar. Det finns en anledning till att de är väldigt billiga i nypris och det är inte för att de kostat på rejäla och bra materialval.

Har du någon egen erfarenhet av Cheval släpen, eller har du bara hört talas om dem, som alla andra som klagar på dem?

Jag köpte ett Cheval Liberté 2002 XL nytt för 10 år (04 visserligen) sedan och har fortfarande inga problem med det, nu är visserligen hästen såld så det används mest till annat än häst sen i somras. Jag ser dock inget värdelöst med det, tvärtom, jag är väldigt nöjd med det.

Det är typat till 1400kg och väger 700kg tomt, det har således 700kg lastvikt. Kanonbra
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har haft uppehåll från hästeriet en tid men har nu köpt häst igen. Nu är det dags att kika på lämplig hästtransport till oss...
2
Svar
20
· Visningar
2 492
Senast: ako
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 172
Senast: Bison
·
Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
1 039
Senast: Alexandra_W
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
716
Senast: LillaMy84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp