Bukefalos 28 år!

Vilken travsele?

CA

Trådstartare
Vilken travsele är bäst enligt er?

Finntack Standard
6180.jpg


Eller den billigare standard selen i Börjes katalogen?
Nu tänkte jag till träning med speedcart.

Vad anser ni vara den bästa selen? Vilken sele använder ni?
 
Sv: Vilken travsele?

Jag har 2 stycken B*rjes billighets variant och de är super bra.. :bow: Duger alldeles utmärkt för hemma bruk och jag har t o m krachat dem flera gånger utan att behöva reaprera dem med mer är skalmremmar. :angel:
 
Sv: Vilken travsele?

b*rjes standard duger bra, jag har haft min i 3-4 år och den håller jätebra, och då är den MYCKET använd
 
Sv: Vilken travsele?

Men hur är mankfrihet och anläggningsyta? Min walsh har minimal anläggningsyta och ingen mankfrihet (kanske på en ardenner)

/j
 
Sv: Vilken travsele?

Ett selunderlägg ska du ju inte behöva för att selen ska passa utan för att skydda lädret eller huden mot skav.
 
Sv: Vilken travsele?

snigelfarmor skrev:
Det behövs inga selunderlägg till körselar :) de har mankfrihet!

/jenny
jag tycker ju att det känns något mer bekvämt för hästen oavsett det behövs eller inte, bilden du visar tycker jag inte ser direkt skönt ut för hästen..
Men det är ju jag det! :angel:
 
Sv: Vilken travsele?

Jag använder inte nåt underlägg för jag tycker selen ligger bättre utan. Har försökt fixa nåt tunt bara för att skydda selen men inte hittat nåt än. Ser han ut att tycka det är obekvämt?
563d5b3e481cd42c28e9092602c8593a.jpg
 
Sv: Vilken travsele?

Jag har ett par Finn Tack och de går faktiskt att beställa med olika vidd på däckeln så där ska det väl gå att få mankfrihet. Fast det hade ju inte med frågan att göra egentligen. :o Och så blir ju sånt lite bökigt via postorder...

Men jag har även en billig finsk sele utan märke som jag köpte 1980. :eek: Den funkar bra än även om den börjar bli lite "trött" i sömmarna. På nåt sätt ska det väl märkas att de är billiga?? ;)

Och som Martha säger, jag selar också bakom manken.

/// ghost
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken travsele?

snigelfarmor skrev:
Men hur är mankfrihet och anläggningsyta? Min walsh har minimal anläggningsyta och ingen mankfrihet (kanske på en ardenner)

/j

Apropå selar, anläggningsyta och mankfrihet.....jag lånar tråden för en fråga. ;) :angel:

I en kalender finns en bild på en av Jim Oscarssons hästar (kanske är det B Cool).

Detta sele ligger inte alls an mot manken (fullständig mankfrihet)
Anläggningsytan ser ut att vara jättestor. Sedan ser det ut som om gjorden är formad ungefär som en magplatta.....alltså bred så att trycket fördelas där också.

Jag är jättenyfiken på vad det är för sele.

Någon som vet ????
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken travsele?

Nora skrev:
Jag använder inte nåt underlägg för jag tycker selen ligger bättre utan. Har försökt fixa nåt tunt bara för att skydda selen men inte hittat nåt än. Ser han ut att tycka det är obekvämt?
563d5b3e481cd42c28e9092602c8593a.jpg
Nej och det finns en hel del hästar som ser glada ut med felsittande utrustning, så just den bilden säger mig inget.. :smirk:
 
Sv: Vilken travsele?

Då är du välkommen att inspektera honom om du vill!! Annars kan jag garantera att hans utrustning inte stör honom. Snarare att det stör att ha en tjock madrass under. En bra sele ska ju ligga bra utan att man behöver stoppa runt om. Du lägger ju tex en pad under en sadel som inte passar men en passande har du bara ett schabrak under för att skydda lädret.
 
Sv: Vilken travsele?

Nora skrev:
Du lägger ju tex en pad under en sadel som inte passar men en passande har du bara ett schabrak under för att skydda lädret.

Hmm det är väl inte bra att rida med en sadel som inte passar?! Eller är jag helt ute och cyklar?? :confused:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska köpa en ny sele till min aprikosröda dvärgpudel som när solen lyser ser gyllene ut i pälsen. Jag har nästan bestämt mig för...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Sel
·
Övr. Katt Ska snart börja gå ut med min katt i sele har jag tänkt. Vi måste bara träna lite med sele först 😅 Han är ju annars en innekatt...
Svar
17
· Visningar
807
Senast: cambodia
·
Katthälsa Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta. Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: Sel
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
842
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp