Bukefalos 28 år!

Vilker foder...

loveponies

Trådstartare
..det är frågan!

Jag har ju haft mina kissar, Sammi och Chivas, på RC Indoor nu sen kattungarna flyttade (3 mån), men eftersom Sammi har tappat vikt och blivit tanig så har jag insett att det inte funkar, även Chivas känns mycket tunnare. Även om han var lite väl rund innan så villjag helst inte kunna känna ryggkotorna på honom.

Alltså hade jag tänkt att byta till ett mer kaloririkt foder. Jag har då kikat på Exigent, som ligger "mittemellan" i energimängd, och kissarna gillar det också. Men det dröjer ju ett tag innan påsen med Indoor är slut, så häromdagen köpte jag en påse Babycat att "göda" Sammi med sålänge. Samtidigt tog jag hem en provpåse med Maine Coon, och de älskade det! Ratade Babycat för dom där stora kulorna! (Ser ju nästan ut som hundmat! :eek:).

Och Sammi som nästan alltid sväljer torrisarna utan att tugga dem fick nu vackert knapra, vilket ju är mycket bättre för tänderna.

Så nu har jag alltså funderat på att välja Maine Coon istället... Men det är lite fetare än Exigent (20% fett, 31% protein, mot Exigent 16% och 33%).
Så risken är ju att Chivas "sväller ut" lite på det fodret...

Så vad ska jag välja? :confused: Någon som använder Maine Coon eller Exigent? Synpunkter?

Är det någon som vet vad Maine Coon har för energimängd? Alltså i kalorier? Står inte på påsen, och jag kan inte hitta på hemsidan... Så att man kan se om det är jättestor skillnad eller...
 
Jag har ju gått över på Exigent, nått som inte var riktigt så poppis som jag trodde, så jag går nog tillbaka på Fit32.

MaineCoon vet jag tyvärr inte så mycket om. Det är det fodret dom rekomenderar till Britten och Ragdoll och jag har testat det, men kommer inte ihåg varför jag aldrig fortsatte. Typiskt nog har jag slängt alla lappar från RC, fast det kanske inte stod nått på dom?

Maten är en djungel, jag funderar också. Vill helst inte gå ifrån RC och jag tror inte dom andra har så mycket bättre mat, förutom Specifik som är lite väl krångligt att få tag på.
 
Jo, jag har väl läst det som finns att läsa om Maine Coon, att den ska vara bra för lederna och motverka hårbollar etc, och det låter ju bra. Men det är just det om den kanske är lite väl fet för Chivas. Men heller att jag honom en aning rund än Sammi för tunn. Och jag tror faktiskt att det är himla bra för deras tänder att få knapra ordentlig på varje tugga.
Men exigent ska ju också vara bra, och kanske lite mer lagom för Chivas... Åh, varför kan inte alla katter äta precis samma för? :p
 
Är du helt fast vid RC?

Ett par foder med normal/lite högre fetthalt som mina katter gillat är Nutro Choice complete care och Hills i/d (säljs hos veterinärer). Nutro Choicefodret är allround och Hillsfodret är egentligen för känslig mage.

Mina blev dock överviktiga av båda, nu är vi på väg över på Hills w/d. Det är egentligen för diabeteskatter men jag fick det rekommenderat för att de behöver något med lägre fetthalt som samtidigt är snällt mot magen (har en kräkkatt).

Om dina gärna får lägga på sig kanske de är värda att prova. Ska jag titta på hur RC funkat för mina katter blev de tjocka av Indoor och gick inte ner nämnvärt av Light.

mandalaki
 
Nja, jag gillar ju RC, mycket pga den förmånliga rabatten jag har via deras breeders club... :angel:
Jag vill helst slippa köpa hos vet, eftersom det är himla bökigt för mig. Så då återstår ju Hill's, men jag vet inte så mycket om Hill's. Tycker inte de verkar ha så många olika sorter, mest olika smaker... :confused:
 
Jaså det var därför du är så märkestrogen :D

Hills i zoobutikerna är ju inte samma som Hills hos veterinären. Jag har testat nåt av butiksfodren nån gång, men minns inte hur det var. (Ja, katterna har testat alltså :D)

mandalaki
 
Jag hade svårt att hålla alla mina katter i bra vikt när jag gav dem torrfoder, de skulle liksom ha olika typer av foder då en lätt lägger på sig och en snabbt blir mager. Orkade inte tjafsa med massa olika torrfoder så jag började laga egen mat istället och den maten är helt perfekt för alla katterna. Hon som tidigare var överviktig är normalviktig nu, hon som var mager är i perfekt hull och ungkatten har aldrig fått torrfoder, men hon mår strålande på den hemlagade maten. Den mat jag lagar innehåller 60-70% protein, 20-30% fett och resten är mineraler (aska) och
4-5% kolhydrater.

Så jag har inget direkt tips gällande torrfoder, men kanske mer att kolla lite utanför torrfodersortimentet, kolla iaf utanför RCs sortiment kanske. Jag är också medlem i deras Breeders Club, men det är bara för att få Breedersinfo så att jag vet vad de sysslar med.

Kan nämna att många veterinärer i USA rekommenderar burkmat till både överviktiga och underviktiga katter och det funkar bra.
 
Jag har faktiskt funderat på att laga egen mat, men tror tyvärr det blir svårt att få min hona att äta. Hon gillar i princip inget annat än torrfoder. Hon vill inte smaka på kött eller något sånt, som katter "ska" gilla. Min hanne är däremot tokig i kött och likn, så för honom skulle det säkert funka.

Hur gör du när du lagar maten då? Vad använder du för råvaror? Hur räknar du ut hur mycket av allt det ska vara? Lagar du varje dag, eller gör du stora satser och fryser in?

Har en kompis som är helt frälst i BARF till hundar, och jag tror säkert att det är det allra bästa för katter att äta också, men man måste ju ha kunskap, och så är det ju en fördel om katterna vill äta det också... :crazy:
 
Det tog en månad innan min äldsta hona var "avvand" från torrfoder. Det är jättevanligt att katter fixerar sig vid torrfoder så du är inte ensam med det problemet ;)

Jag har köpt boken "Kattägarens kokbok" och i den förklaras det hur man räknar ut hur mycket energi katten behöver och alla miniminivåer på näringsämnen presenteras så ur den synvinkeln är den boken alldeles strålande. De färdiga recepten i boken är dock ingenting jag hurrar åt.

Om man som jag ger en kost bestående av i princip bara kött (kyckling, nöt, älg, muskelkött, lite lever etc) så kan man räkna att en katt på 3 kg behöver mellan 700 g och 1 kg kött i veckan (beroende på köttets näringsinnehåll). Jag tillsätter lite, lite (1-2 msk per dag) lätt kokta grönsaker (puréade) och givetvis olika tillskott (benmjöl, vetegroddolja, fiskolja eller linfröolja, B-vitamin, mineralsalt). Att laga mat varje dag blir nog kämpigt, jag lagar en stor sats i veckan och fryser in i dagsransoner. När jag nyss börjat laga egen kattmat tillagade jag allt kött och då bör man tillsätta taurin, men jag har numera övergott till rått kött, mest för att kött i rått tillstånd innehåller mer taurin och ger bättre tandhälsa.

Jag trodde verkligen att mina katter var i toppform när de knaprade RC, men deras allmäntillstånd då kan inte jämföras med allmäntillståndet idag, de har mycket bättre pälsar och de skiter i princip ingenting :p De kissar dock mer då de får i sig mer vätska idag än tidigare.

Matglädjen de visar när de får mat idag har jag aldrig sett hos dem tidigare.

Men det krävs ju att man läser på lite, det gör det. Det finns väldigt lite info på svenska så jag jobbar just nu på att få ihop material till en egen hemsida om matlagning, men på engelska finns det en hel del info. BARF är väl ursprungligen anpassat för hundar så jag har inte läst så mycket om det, men det är ju samma princip.

www.littebigcat.com, www.felinefuture.com och www.catnutrition.com (eller org) finns det en del bra att läsa. På www.blakkatz.com finns en del recept också.

Man ska väl inte tro på allt, för en del är rent av fanatiker, men jag blir väl lite mer fanatiker för varje dag jag också. ;)
 
Det låter jättespännande, men det verkar samtidigt svårt... :crazy:

Jag lagade ju egen mat till kattungarna när de skulle börja äta fast föda, tyckte det var riktigt roligt. De fick då en mix av kokt fisk (allaska pollock), rå blandfärs, kokta morötter och potatis, äggula, smör och lite salt.

Men det som verkar svårast är ju det här med tillskott. Vart köper du det? och hur vet man hur mycket det ska vara?Vart köper du köttet, i vanlig matvaruaffär? Vad räknar du med att det kostar i mån ungefär?

Hur gör du med köttet, mixar du det, eller får de hela bitar att gnaga på? Min kompis ger ju hela köttben till sina hundar, men fungerar det med katter? De är ju liksom inte riktigt skapta att sitta och gnaga på ben... :crazy:

Och hur gick du tillväga när du avvande dina katter från torrfodret? Var det bara att försöka om och om igen, eller blandade du eller vad?

Många frågor... :p
Jag ska kika på länkarna du lade ut!
 
Kom på en till fråga: Hur gör du om du åker bort med katterna? Äter de torrfoder tillfälligt då, eller tar du med dig av det frysta?
Jag tänkte om man åker till landet eller dyl...
 
Tillskotten finns på djuraffären så det är inga problem. Vill man inte använda benmjöl (eller inte hittar det) kan man ersätta det med mjölsyrat kalk som finns på Apoteket. Köttet köper jag i matbuttiken, det är viktigt att bara ge människotjänligt kött av bra kvalité. Större butiker brukar ha både hjärta och lever och det är inte alls dyrt. Billigt ska jag inte skryta med att det är. Det är billigare än att ge riktigt bra burkmat, men givetvis dyrare än att ge torrfoder. Just nu är det blligt för min del för mammas frys skall tömmas på älgkött nu så i sommar lever jag billigt. Annars kostar det väl runt 160kr/mån per katt, ungefär.

En del av köttet maler jag. Det är svårt att få katterna att äta den lilla mängd grönsaker som blandas i annars, det är även lättare att bland ut tillskotten med köttfärs. Men de får alltid bitar i maten också.

Katter ska inte äta ben! Viktigt. Deras tänder är inte skapta för att äta ben av den storlek som vi människor kan tänkas ge dem (kycklingben, köttben från nöt eller älgg etc). De är skapta för att hantera ben ifrån sork och småfåglar, det handlar alltså om lite olika dimensioner. Har man en ordentlig köttkvarn (som jag tänkt inhandla nå´n gång) kan man mala ner ben och göra eget benmjöl, billigare och man utnyttjar mer av t ex kycklingen man köper.

De två yngsta var det aldrig några problem med, de började äta den hemlagade maten utan problem och magen tog ingen skada heller.

Men som sagt, med den äldsta var det klurigt. Jag tog bort torrfodret om dagarna (de hade stöndig tillgång till torrfoder tidigare) och började istället ge mat på morgonen, före lunch, vid lunch, före middag, vid middag och på kvällen dvs fem mål om dagen. Först erbjöd jag hemlagat, åt hon inte fick hon lite torrfoder. Minsta möjliga nivår för att hon inte skall svälta, men för att hon fortfarande skall vara lite hungrig. Låter kanske grymt, men hungern är bästa motivationskällan faktiskt. Så höll jag på. Jag blandade aldrig den hemlagade maten med torrfodret, men det kan man göra. En variant är att lägga krossat torrfoder på den hemlagade maten så att det luktar torrfoder, för det är oftast doften de går på.

Envisheten är ens bästa vän när man håller på med "avvänjning" :crazy:

När jag åker bort försöker jag ta med mig hemlagad mat, men går det inte ger jag burkmat istället, Specific eller MJAU. Vill inte börja ge torrfoder igen, dels för att jag inte tror på konceptet, men även för att jag inte vill avvänja Geisha en gång till, det är slitsamt för både katt och matte.
 
Jag läste lite på sidorna och det stod att man helst ska använda kött från ett och samma djur i ett "recept". Dvs inälvsmat och muskelkött från samma djur. Min tanke var att kyckling borde vara det kött som är enklast att få tag på i lagom mängd, men kan man köpa kycklinghjärta? För hjärta var tydligen en ganska viktig ingrediens...

Hur maler du köttet, i en mixer eller?

Har du något bra recept på lager? De recepten på sidorna var lite svårttolkade, för en del tillsatser visste jag inte ens vad det var för något, och än mindre vart man ska få tag på... :crazy:

Det känns lockande att prova, men samtidigt kan man ju inte komma ifrån att det blir både mkt dyrare och mkt krångligare...
 
Köper man färsk hel kyckling följer ofta lever och hjärta med. Det brukar även finnas kycklinghjärtan att köpa separat i välsorterade matbutiker. Kyckling är en bra bas, helt klart. Billigt, lätt att få tag på och bra kött för katten.

Jag har köpt färdig färs, jag använder så pass lite malet kött så jag har gjort så, annars är det väl egentligen köttkvarn som gäller, vet inte hur pass bra köttet blir om man kör det i mixer.

Jo, jag vet att de recepten på engelska är lite kluriga, jag ska översätta dem någon dag... hör av mig då kanske.

Det senaste partiet mat jag gjorde lyder som följer (detta är mat för tre katter på ca 3 kg vardera, mat för en vecka framåt):

2,7 kg älgkött (både färs och kokkött)
270 g älgkalvlever
200 g ister (smält istret, lättare att blanda i maten då)
3 st råa äggulor
5 msk kokt och puréad zuccini
5 msk kokt och puréad morot
6 g kalcium
1 msk mineralsalt
2 msk fiskolja (kan bytas ut mot linfröolja)
vatten

Vattnet tillsätter jag för att det skall vara lättare att blanda igop maten så man tar den mängd som krävs s a s. I detta recept behövs inget vitamintillskott då levern innehåller tillräckligt med A-vitamin och det övriga köttet innehåller korrekt mängd D- och E-vitamin. Köttet innehåller även tillräckligt mycket fosfor.

Man kan lätta byta ut köttet mot kyckling eller nöt, men då behöver man inte tillsätta så mycket ister, det ä tillsatt för att älg är så magert kött.

Kan försöka maila över några recept till dig en annan dag, har dem inte här hos mig just nu.

Det är krångligast i början. När man har fått in vanan tar det ingen tid just (såvida man inte tillagar allt kött, det tar tid). Det är grönsakerna som ska kokas och det tar väl 10 minuter och sedan skall de mixas. Köttet skall skäras upp och sedan skall allting blandas.
 
Men i de recept jag läste (de engelska) så läste jag att om man inte hade med hjärta i så skulle man tillsätta extra taurin, men det gör alltså inte du?
Ditt recept lätt ju helt klart enklare än de på engelska...
Ungefär som jag gjorde till kattungarna, fast jag hade ingen inälvsmat eller några tillsatser (de diade ju fortfarande).

Kalcium, mineralsalt och fiskolja köper du alltså på djuraffären?
 
Eftersom mina katter så ofta får hjärta (oftast) så struntar jag faktiskt i taurintillskott de få gånger maten inte innehåller hjärta. Rått kött innehåller mycket taurin så en vecka med mat utan taurintillskott eller hjärta är inget de blir sjuka av.

Jag ska däremot köpa hem taurin så att jag kan tillsätta extra till dräktiga honor och kattungar när det blir dags för det.

Fiskolja och mineralsalt (Seltin) finns på vanliga livsmedelaffärer och fiskoljan finns vid hälsokosten. Kalciumtabletter finns också på vanliga livsmedelbutiker, men man måste ge så många (och de innehåller sorbitol) så de är inte bästa alternativet. Benmjöl finns på djuraffärer och mjölksyrat kalk finns på Apoteket, men kalcium finns även på vissa djuraffärer.
 
Var i affären för att titta om de hade hjärta, och de hade de ju, och det var rätt billigt också! Kan man ersätta muskelköttet med hjärta? Eller måste man ha med bägge?
Om jag köper kyckling, är det bäst att köpa färs då, eller hela bitar som jag skär ner?
Färs borde ju vara enklare att blanda med grönsakspurén, som du sa...

Min hona kommer ju paras till hösten, och då måste jag ju ge henne foder som passar till en dräktig hona, hur beräknar jag det? Vad behövs extra av, kalcium? Fett? Protein?
Och vart kan man köpa taurin om man behöver tillsätta det?

Och vad ska man ge för mat till kattungarna sen, samma som till de vuxna eller?
 
Muskelköttet kan esättas med hjärta (räknas kanske hjära
t o m som muskelkött, det är ju en muskel?).

När det gäller kyckling skulle jag köpa både färs och hel kyckling (om du inte kan mala kött själv). Färs för att blanda ut tillskotten och grönsakerna med och så blandar man i hela köttbitar också, för tänderna och käkarna. En dräktig hona behöver inget extra kalcium sålänge kalcium/fosfor-balansen är bra, men jag råder fig att köpa eller låna boken "Kattägarens kokbok", där står exakt vad som behövs och itne, hur mycket extra mat en dräktig/digivande honkatt behöver och sådant. Kattungarna äter sedan samma mat som mamman. Extra fett och protein behjövs nog inte då den hemlagade maten jag gör innehåller ca 60% protein och 30% fett.

Taurin finns att köpa på välsorterade djuraffärer. Om du inte hittar på djuraffären borde en veterinär kunna skriva ut taurintabletter till dig, men då lovar jag dig att det blir ett jäkla liv om det uppdagas att du behöver det för att laga egen kattmat ;)
 
Jo, jag tänkte ju att hjärtat ju faktiskt är en muskel, så det borde ju gå lika bra.

Hur länge kan man förvara den lagade maten i frysen utan att vara orolig för att näringsinnehållet försämras?

Är veterinärerna väldigt emot hemlagat eller?
 
Jag vet inte hur länge man kan ha det i frysen, men jag lagar ju aldrig mat för mer än en vecka framöver. En månad kanske är lagom?

Jag har till denna dag inte hittat en enda svensk veterinär som ser positivt på att man lagar egen kattmat. Jag har däremon sporadisk kontakt med en amerikansk holistisk veterinär som är väldigt mycket för hemlagad kattmat.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min valp på 6 månader verkar ha matsmältningsproblem..det är iaf vad vi och veterinären börjar tro. Han har varit lös i magen ett antal...
Svar
12
· Visningar
2 069

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp