Bukefalos 28 år!

Vilket bett rider du på?

Sv: Vilket bett rider du på?

2-delat D-ringsbett i sweet iron.
2-delat fullcheek i mässing.
3-delat smalt tränsbett.
Kandar; 2-delad eggbridong samt stång med liten tungfrihet.
Kimblewick.

Dessa bett använder jag på min connemaravalack. Kandaret och jaktkandaret använder jag dock ytterst sällan, tycker det funkar utmärkt att byta mellan de andra tre. Använder endast engelsk nosgrimma.
 
Sv: Vilket bett rider du på?

tvådelat
tredelat
rakt
hackamore
grimma
halsring

för att variera sig lite. :D
 
Sv: Vilket bett rider du på?

Vanligt tredelat i dressyren och ute.

Tredelat Sweet Iron med rullar (vet inte riktigt vad det kallas?) i terräng och ibland i banhoppning. Beror på dagsformen.
 
Sv: Vilket bett rider du på?

Rider min nordisvalack på körstång, då han är rätt stark, men han trivs med det. Testat mig fram och detta har han gått bäst på.
Rider även på hackamore, och det har vart samma här, testade de och han gillade de.
Sen bror det på vad jag ska göra.
Tränar jag, dressyr osv, då är de stången då han inte blir lika tung på de som med hackamoret.
Hacken använder jag då jag rider tornerspel eller ska in och rida på evangemang eller så då han är lite känsligare med de och jag känner att han lyssnar bättre. Händer även att jag hoppar på hacket.
Allt är lite dag till dag och vad som känns bäst :)
 
Sv: Vilket bett rider du på?

Jag brukar byta bet rätt ofta men just nu rider jag båda mina araber på ett jätte kort stångbett, när jag rider i ridhuset ibland även ute när jag ska jobba dom mer i form och mest rida på vägar eller ängar.:D När jag ska ut och klättra eller pulsa i snön bukar jag undvika stång bett, och har då ett vanligt 2 lr 3 delat träns bett, så hästen har chans att ta stöd i bettet om den håller på att snubbla. Men som sagt byter jag ofta bett och rider även i hakamore (stavning?:confused:) eller grimma ibland ;)
 

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 053
Senast: tuaphua
·
Träning Vår ponny biter i bettet. Direkt när han fått det på sig börjar han bita. Tandläkaren har sagt att tänderna är en aning slitna pga...
Svar
15
· Visningar
1 099
Senast: Gimlan
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 060
Senast: mily
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp