Bukefalos 28 år!

Vilket bett rider du på?

Sv: Vilket bett rider du på?

Jag rider på rakt gummibett just nu. Hästen trivs bäst med det, hon har varit lite "seg" i munnen innan.

Ska väl dock försöka introducera det tredelade lite mer snart igen, eftersom jag har tänkt tävla dressyr.
 
Sv: Vilket bett rider du på?

Innan du springer iväg och köper något dyrt - kolla om du har någon lädergrimma du kan använda istället, funkar lika bra som ett sidepull om man ´spänner åt nosen lite och ev sätter på ett pannband.

Ah va smart :idea:, ska se om jag hittar nån gammal, smörja i en månad och sen prova :p
 
Sv: Vilket bett rider du på?

Jag rider på ett vanligt rakt tränsbett eftersom hästen trivs bäst på det. Det är milt och ligger still i munnen.

När jag köpte honom reds han på postkandar och var väldigt "tjafsig" i munnen och blev ofta stark. Han sprang helt enkelt emot bettet med huvudet i vädret.
Bytte först till ett tredelat tränsbett och det blev lite bättre men inte bra så då testade jag ett rakt och det har varit klockrent för hans del. Nu vågar han ta stöd och är inte det minsta stark. Skönt!
 
Sv: Vilket bett rider du på?

Jag rider min pålle på ett vanligt delat tränsbett för det va det jag fick med när jag köpte honom :)
Köpte ett rakt gummibett med äppelsmak för att han skulle tugga lite mer och våga ta mer kontakt, det gav den effekten men han blev så annorlunda att rida så jag behöver tränarhjälp i början med det bettet tror jag. men just nu går det inte att åka nånstans på träning pga vinter...
så jag har tränsbettet igen men ska byta till äppelbettet så fort snön smälter :D
 
Sv: Vilket bett rider du på?

vanligt tredelat. Inte testat något annat på henne då hon verkar trivas på det så jag har inte kännt att jag behövt testa runt.
 
Sv: Vilket bett rider du på?

Min går bara på tredelat. Har i perioder ridit på hack när hon varit fixad i munnen och kan skritta i skogen på det också. Som treåring red jag henne på novabett eftersom hon var känslig i munnen och inte ville ta stöd på bettet. Ett dyrt fint sprengerbett ska dock inhandlas tills vi ska igånge igen till hösten:).

Förr var jag helt av tron att betsla upp var en lösning på en hel del problem. Men faktum är att dressyrarbete är a och o. Men man lär sig med åren.
 
Sv: Vilket bett rider du på?

Jag använder ett tvådelat i sötmalm, ett vanligt ganska smalt tredelat, ett rakt äppelbett med sånna där stänger på sidorna som jag inte minns vad det heter, novabett och ponnyhack. Allt för varitionen använder mig oftast av syntetbetten eller hacket för jag inbillar mig att det är snällast. Det tvådelade brukar jag använda om jag har hundsällskap eller tror att jag behöver extra broms... Bäst gåt på pållan på hacket och novat. Använder enegelsk nosgrimma till och från, mest bara om jag tror det kan bli lite väl mycket fart och bråk annars kör jag helt utan eller med en rem över nosen fäst i bettringarna för att stabilisera bettet.
Vill ha så snälla bett som möjligt för att få en känslig häst. Pållan var känslig när jag köpte henne - nu är hon ännu känsligare (vilket jag strävat mot) både i munnen och för andra hjälper. Hon har dessutom varit riden med handbromsen i så jag har satsat på gasen så att säga.
 
Sv: Vilket bett rider du på?

JAg har mest ridit på vanligt träns bett på många hästar som från början har ridits på väldigt skarpa bett.
Sen har jag ridit på vanligt tränsbett med äppelsmak och tre delat bett.

När jag tog över en häst för några år sedan gick han på hackamor med bett. Jätte hemskt. Jag satte på ett vanligt tränsbett och gick ut och red på långa tyglar. Han har aldrig försökt sticka med mej..

Jag förstår inte de som hela tiden sitter och drar i mot på skarpa bett. Sitter man och drar i de, desto mer sätter de i mot.. Desto starkare blir det..

Enda gången man ska sitta med skarpa bett är om man är dressyr ryttare och behöver förtydliga en liten hjälp.. Om man annvänder det i rätt sitution.. O kunniga ska inte rida på skarpa bett..

Obs om man rider travare så när man kör travare så ger man ett stöd i handen, håller hårt i de. Desto mer hårt man tar i hästen desto fortare går travhästen.
Så rider man en häst som gått trav får man vara beredd på att de inte förstår om du tar i den och vill att den ska gå saktare. Då tror den att den ska öka för det är den lärd för. Här kan man misstolka varann mycket. Då kan man inte sätta på skarpare bett. De fattar inte ett skit av det då..
 
Sv: Vilket bett rider du på?

Tänkte ställa en rolig fråga: Vilket bett rider du på? Och varför rider du just på de betten/bettet?

Och med det menar jag, rider du på det för att du får en bättre inverkan med det på din starka häst eller så? Känner du att du får bättre stöd på det bettet? :)

Om du inte riktigt vet hur du ska motivera så skriv bara vilket / vilka.

Trebelat och tvådelat använder jag..

Känner att jag vill använda så lite i munnen som möjligt på hästen, känner också att jag inte behöver något starkare än dessa bett!!
 
Sv: Vilket bett rider du på?

*KL*

Själv rider jag endast med repgrimma eller ingenting alls :o
Hade dock förut rakt gummibett, men insåg att jag inte behövde något bett alls, så varför envisas? :D
 
Sv: Vilket bett rider du på?

Jag rider på många olika.

Vid dressyr och markträning på bom så är det tredelat sweet iron bett med minimal tungfrihet, till träns med vanlig nosgrimma och utan slemrem.

vid hopping och uteritt i grupp så är det oftaast jaktkandaret, dels för att jag har ont i kroppen och kan inte segdra i hästen om han lägger sig på bettet och vägrar stanna, jag är litet feg och betslar upp i de situationerna men jag vill verkligen verkligen inte hamna mitt på en väg bara för att man inte får stopp på hästen OM olyckan är framme.

Vid uteritt själv eller skrittuteritter så är det hackamoore som oftast kommer på.
Eller sidepull.

Vid de Akademiska ridlektionerna och tränignstillfällena så är det sweet ironbettet och kapson som gäller.
 
Sv: Vilket bett rider du på?

Jag har så gott som alltid ridit på tredelat tränsbett. Både min ponny och min nuvarande häst har trivts bra med det och jag har därför inte sett någon anledning till att byta. Men helst rider jag bara i halsring eller grimma :)
 
Sv: Vilket bett rider du på?

mitt halvblod rider jag på tredelat eller hackamore när jag rider dressyr och när jag rider ut rider jag på pelham då hon blir så stark. rider jag ut på tredelat måste jag slita i henne för att hon ska lyssna på mig, med pelhambettet lyssnar hon på de allra mjukaste tygeltagen.
min korsningsponny rider jag bara på tredelat då hon funkar väldigt bra på det..
 
Sv: Vilket bett rider du på?

Rider med vanligt tredelat. För att hon funkar bra på det, och jag vill inte krångla till det, och använder hellst inte skarpa bett. Ska kanske köpa sidepull också för att variera lite.
 
Sv: Vilket bett rider du på?

Ah va smart :idea:, ska se om jag hittar nån gammal, smörja i en månad och sen prova :p

30442531.jpg


Du kan också, för att gör det ännu mer stabilt, trä en rem genom sidoringarna på grimman över nosen som du sätter tyglarna i. som på bilden.

remmen på bilden kommer från en gammal pullarnosgrimma, det är delen som sitter under käken men ovanför bettet.
 
Sv: Vilket bett rider du på?

Ute rider jag med hackamore eller hemmagjord ridgrimma (som på bilden på inlägget ovan). Ridgrimman på lite lugnare turer och hackamoret då jag vet i förväg att vi ska rida på en väg där det kan gå undan lite.

I hoppningen blir det en smal tredelad bridong med rörliga ringar då jag vill ha styrningen med ledande tygeltag och lite mer precision än med grimman.

I dressyr gäller ett portugisiskt stångbett med dubbla tyglar så att det blir som ett pelham. Helt enkelt för att det funkar bäst.
 
Sv: Vilket bett rider du på?

Jag rider på ett 3-delat mässingbett med röliga ringar i både hoppning och dressyr. Det är detta bett han tivs bäst på utom vid uteritter, då jag använder ett ponnyhack :)

Red förut på ett muffbett med svagt böjd stång.
 
Sv: Vilket bett rider du på?

Rider min polle med MYCKET framåtbjudning på vanligt tredelat eggbett. Problemet sitter inte i bettet, det sitter i lydnaden om hästen inte lyssnar på förhållningar.
 
Sv: Vilket bett rider du på?

Jag varierar mellan hackamore, tvådelat fullcheek, Kimblewick och kandar. Det är de bett som min häst föredrar.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 090
Senast: villhöver
·
  • Artikel
Hästnyheter Hennes häst visar tydligt att den inte trivs med att ridas på bett. Men Amy Boysen vill börja tävla i dressyr – och då är kravet på bett...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
4 509
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
4
· Visningar
199
Senast: Oknytt
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 456
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp