Bukefalos 28 år!

Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Q

qrumelur

Ja, som rubriken lyder: Vilken typ av bett väljer du att sätta i munnen på en unghäst när den ska vänjas vid bett?
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Ett vanligt tränsbett använder jag iaf.
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Använder oftast ett tredelat bett, ibland ett vanligt tvådelat.
Tycker de flesta hästar fungerar bättre på tredelat.

Försöker att inte krångla till det när jag lär småttingarna, finns ingen anledning att lära dem att det finns alternativ...
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Jag brukar använda ett tränsbett med fasta ringar.
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Ett tredelat smalt bett med lite rost på ;)
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Ja, som rubriken lyder: Vilken typ av bett väljer du att sätta i munnen på en unghäst när den ska vänjas vid bett?



Inget, jag rider in hästarna utan bett, så dom lyder vikten framför betsel... det är skonsamt och vackert när hästen kan bära sig utan att hänga i tyglarna. ( oftast går alla hästar bättre utan betsel, om man kan lära hästar själv tillräckligt bra dvs. ) :P
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Favoriten är ett vanligt tvådelat tränsbett.
Annars ett tredelat.
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Tvådelat, smalt, av järn.
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Tredelat med fasta ringar så att det inte nyps i onödan. Så här års skulle jag definitivt använda bettskivor också så att hästen slipper känna obehag av iskalla bettringar. Allt för att invänjningen ska blir så obehagsfri som möjligt :)
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Ett smalt, massivt, tredelat bett med fasta ringar.
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Ett tredelat sweet iron hade en unghäst som jag hanterade.
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Ett smalt, tungt D-bett med överdrivet böjd mundel, två delat.

Om ej överdrivet böjt finns att tillgå, tredelat.
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Inget, jag rider in hästarna utan bett, så dom lyder vikten framför betsel... det är skonsamt och vackert när hästen kan bära sig utan att hänga i tyglarna. ( oftast går alla hästar bättre utan betsel, om man kan lära hästar själv tillräckligt bra dvs. ) :P

Ja du det beror nog mer på din hand än bettet om hästen vill lägga sig på tygeln. Att bära sig utan att hänga i tyglarna går alldeles utmärkt att lära hästen med ett bett i truten.
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Inget, jag rider in hästarna utan bett, så dom lyder vikten framför betsel... det är skonsamt och vackert när hästen kan bära sig utan att hänga i tyglarna. ( oftast går alla hästar bättre utan betsel, om man kan lära hästar själv tillräckligt bra dvs. ) :P

Jag föredrar också att riad bettlöst.
Men den stora majoriteten av ryttare vill ha en häst som är utbildad enligt gängse metod och det innebär bla. att lära hästen att bära bett och att lyssna på den typen av kommando.

Jag tycker att man är skyldig att ge hästen en vettig, grundläggande utbildning. Det behöver inte betyda att man kompromissar med sina egna önskemål och idéer. En dubbelt så utbildad häst är dubbelt så bra.

Sen tycker jag dock att hästen ska kunna bära sig själv utan att hänga i tyglarna även med bett. Bettet gör inte att hästen blir framtung, det gör dålig ridning och kan även hända på bettlöst.
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Jag föredrar ett smidigt, rakt bett med fasta ringar eller med parerstänger. Det ligger stilla och bra i de flesta munnar och blir således tydligt och "lugnt" för hästen.

Annars har jag ett tredelat, även här gärna med parerstänger eller fasta ringar.
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Ett rakt bett med fasta ringar, ligger lungt och stilla i munnen.
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Rakt + tredelat, med bettskivor. Båda hästarna verkar hittills föredra rakt, kanske inte så konstigt eftersom att det inte rör sig i munnen på samma sätt.
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Vanligt tredelat.
Det är det hästen kommer gå med så det är lika bra att de vänjer sig redan från början.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 009
Senast: villhöver
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 321
Senast: mily
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
551
Senast: jemeni
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 063
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp