Bukefalos 28 år!

Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Jag använder tredelat och rakt. Alternerar mellan dom med två dagars mellanrum. Två dagar med tredelat, två dagar med rakt.
Just att man har två bett som alternerar mellan är jätteviktigt för munnen och tänderna.
Det är mycket lättare att den får problem med munnen om man kör med samma bett hela tiden.
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Jag föredrar också att riad bettlöst.
Men den stora majoriteten av ryttare vill ha en häst som är utbildad enligt gängse metod och det innebär bla. att lära hästen att bära bett och att lyssna på den typen av kommando.

Jag tycker att man är skyldig att ge hästen en vettig, grundläggande utbildning. Det behöver inte betyda att man kompromissar med sina egna önskemål och idéer. En dubbelt så utbildad häst är dubbelt så bra.

Sen tycker jag dock att hästen ska kunna bära sig själv utan att hänga i tyglarna även med bett. Bettet gör inte att hästen blir framtung, det gör dålig ridning och kan även hända på bettlöst.

En bra idé är ju att börja rida med bett och sen när man känner att det går bra och det känns säkert på det, gå över till bettlöst då.
Jag rider också helst med bettlöst typ hackamore, men jag rider in hästarna med bett. Känns säkrare för mig som ryttare att göra det.
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

:bump::bump::bow::bow:Jag med !! tror du är en av dom första jag har hört som oxå gör det ! Ju mindre i munnen destå bättre !
Och alla mina älskar sina tunna järnbett:love:

tesora
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Sen är det ju inte bara att slänga in ett bett i munnen och hoppas på det bästa. Det första som händer är att jag hänger på ett träns utan bett så att hästen får känna lite på hela grejen. Sen blir det försiktigt med bett. Jag sätter på tränset. Låter hästen stå lite med det medans jag klappar och gosar och sen tar jag av det igen. Sen blir det längre och längre stunder. Men det tar minst ett par veckor innan jag börjar jobba dom med bett på.
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Jag brukar ta ett odelat rakt först alt. ett tvådelat. De flesta unghästar jag mött hittills har blivit störda av de tredelade så det använder jag inte alls. Provade ett Billy Allen tredelat på en häst och hon hatade det. Blev dock en helt annan häst på tvådelat.

När Rocket skulle prova bett första gången höll jag inte på att få tillbaka det. Han röck åt sig det och matade själv in det i munnen och där höll det på att bli kvar...han var väldigt enkel att vänja vid bett ;)
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

En bra idé är ju att börja rida med bett och sen när man känner att det går bra och det känns säkert på det, gå över till bettlöst då.
Jag rider också helst med bettlöst typ hackamore, men jag rider in hästarna med bett. Känns säkrare för mig som ryttare att göra det.

Jag föredrar att lära hästen bära bett, och även ha det på under ridningen men utan att ha tyglarna kopplade till bettet.
Det är jättestor skillnad att ha tyglarna i munnen och ha tyglarna på nosen, uppfattar jag det som. Ungefär som att det är skillnad att bli körd och att bli riden, och att infon från höger till vänster inte går automatiskt.

Många verkar tro att hästar bara "kan" ha bettlöst automatiskt bara för att de har bett. I mina ögon är det två helt olika saker som måste läras in ... men det är min erfarenhet.

lite OT...
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

När Rocket skulle prova bett första gången höll jag inte på att få tillbaka det. Han röck åt sig det och matade själv in det i munnen och där höll det på att bli kvar...han var väldigt enkel att vänja vid bett ;)

:bow: Vilken härlig! :D
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Ett rakt, tunt bett med stora ringar. Antingen helt oledat eller med en rulle i mitten (alltså fortfarande ganska stelt -inget som böjer sig i munnen).

-eftersom det är vad som ligger allra mest still i munnen. Vill inte ha några tvådelade eller tjocka bett *ryser* Stora ringar är bra på unghästar som inte kan styrning riktigt, så glider inte bettet omkring munnen om man tar ett ledande.

Mycket bettlöst också men ett bett behövs ju onekligen i munnen när hästen ska lära sig hur ett bett fungerar ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Jag föredrar att lära hästen bära bett, och även ha det på under ridningen men utan att ha tyglarna kopplade till bettet.
Det är jättestor skillnad att ha tyglarna i munnen och ha tyglarna på nosen, uppfattar jag det som. Ungefär som att det är skillnad att bli körd och att bli riden, och att infon från höger till vänster inte går automatiskt.

Många verkar tro att hästar bara "kan" ha bettlöst automatiskt bara för att de har bett. I mina ögon är det två helt olika saker som måste läras in ... men det är min erfarenhet.

lite OT...

Som jag skrev så använder jag bett när jag rider in hästen men sen när den kan grunderna och man känner sig säker på hästen så byter jag till hackamore. Och även då alternerar jag. Två dagar bettlöst och två dagar med bett.

Jag har iofs märkt av att det är skillnad att rida med bett eller med hackamore, men på ett positivt sätt. Vet inte riktigt om du tyckte det var bra eller dåligt med bettlöst. :P
Men när jag sätter på hackamore är hästen grundutbildad ordentligt vilket gör att jag inte använder särskilt mycket tyglar överhuvudtaget.
Så skillnaden jag känner är att hästen har mer frihet och jobbar bättre.
I början så använder jag hackamore i paddocken för att den ska vänja sig och bett när jag rider ut. Sen när det funkar så blir det hackamore även ute.

Så mina hästar blir vana vid både och, och har både och i träningen alltid. Men jag börjar alltid med bara bett som sagt.
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Jag använde ett smalt tredelat järnbett med parerstänger till min unghäst, funkade superbra.
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Vanligt tredelat.
Det är det hästen kommer gå med så det är lika bra att de vänjer sig redan från början.

Jag blir lite full i skratt när jag läser ditt inlägg. :)
Det är inte till att lämna öppet för några förändringar så att säga.... ;)
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Näe. Ska man tävla dressyr så har man inte så mkt valmöjligheter :p

Sen sa jag inte att jag aldrig rider med något annat när hästen har blivit äldre ;)
Men jag vet endel hästar (ryttare) som har problem med vanliga bett, så därför tycker jag det är bra om man kan vänja dem från början. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

När Rocket skulle prova bett första gången höll jag inte på att få tillbaka det. Han röck åt sig det och matade själv in det i munnen och där höll det på att bli kvar...han var väldigt enkel att vänja vid bett ;)


KL och lite OT

Naaw, vilken goding! :bow: :love:
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Tredelat och/eller bettlöst.
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Ett smalt vanligt 2 eller 3 delat bett.
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

kl

köpte en ponny i höstas (-07) som hade dåliga erfarenheter av bett. han blev arg och kastade runt huvudet om man försökte sätta bett i munnen.
Tidigare ägare hade haft ett tjockt och för långt tvådelat, detta tillsammans med en hård hand gör vilken häst som helst ovillig till bett.

red bettlöst en tid och satte bara på bettet i boxen och berömde.
Efter att mitt hemmagjorda bettlösa träns bara åkte av honom en gång (som tur var efter en busig ridtur och inte under :o) så började jag använda ett odelat bett, vilket han trivs (tycker att är ok) med.
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

knapp

Odelat eller tredelat.
Ger dem en ärlig chans att vänja sig vid det, trivs de inte med bettet så provar jag ett annat.
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

Vanligt tränsbett alternativt tränsbett med parerstänger (fullcheck). I början ska ju hästen bara ha tränset på en stund i boxen och man ska inte röra i det.

Då gör det inte så mycket vilket sorts bett det är bara hästen inte kan fastna lätt nånstans i boxen. Det viktiga är att det är ett nätt bett som hästen inte tycker är obehagligt.

Det är viktigare med storleken etc senare när man ska arbeta hästen i tränset.
 
Sv: Vilket bett sätter Du i munnen på unghästen första gången?

två eller tredelat vanligt bett. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 009
Senast: villhöver
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 321
Senast: mily
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
552
Senast: jemeni
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 063
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp