Vilket bett?

Nillizan

Trådstartare
Sitter och funderar på vilket bett jag ska ha till mitt nordsvenska sto.
När jag köpte henne fick jag med ett tredelat sötmalmsbett, ett sådant med en rundad mittdel i koppar. Och jag kan inte förstå hur de kunnat köra/rida med detta. Detta fungerade inte alls, hon blev bara hård och het och lyssnade inte alls.
Bytte till Postkandar (rak stång med 3 ringar och kedja), främst till körningen.
Helt annan häst, söker sig till bettet och går super. Är som att köra med sytrådar och hon lyssnar på minsta lilla tygeltag. Helt underbar att köra! :)
I ridningen känns detta bett dock lite för skarpt. Kan man ha något annat som liknar detta?
Har en nybörjare som kommer och rider ibland och jag känner att jag inte vill låta honom rida med detta, då han inte riktigt fått in känslan ännu för tygeltagen och kontakten med hästens mun.

Förslag?
 
Sv: Vilket bett?

Tvådelat tränsbett? Två tyglar på postkandaret? Ringa till förra ryttaren coh fråga hur den red? :D
 
Sv: Vilket bett?

Det var lite struligt när det gällde utrustningen när jag var och provred och sedan skulle köpa henne.
De hade ridit henne med tredelat, men också med ett annat. Men jag vet inte riktigt vad jag ska tro, för ägaren visste inte vad det hette eller var hon hade det hemma. När jag provred henne så funkade hon bra, men sökte sig inte nedåt. Hon har mest varit en barn/gårdshäst och ja, hon reds med långa tyglar. Hon har nog mest fått springa fram och tillbaks på gården med alla barnen på ryggen kan jag tänka mig.

Men jag kan prova med ett vanligt tvådelat till och börja med.
Två tyglar i postkandaret, inte till nybörjaren i alla fall. Han får nog lära sig att hantera en tygel först.
 
Sv: Vilket bett?

Igår red sambon med postkandaret och hon sökte sig nedåt och upp med ryggen och trampade verkligen under sig. Såg ut att trivas jättebra med bettet då.
Hade då tygeln i 1:a ringen, brukar ha den i mitten annars.
 
Sv: Vilket bett?

Vilken mundel har postkandaret? Annars finns det ju två bett som är mer gjord för ridning men har lik inverkan som det. kimbelwick och pelham. I kimbelwicken rider du med en tygel och kan variera hävstångs effekten genom att sätta tyglen i olika "lägen" eller aja du förstår när du ser bettet.

På pelham rider man med två tyglar och kan reglera om du vill ha hävstång eller inte, vilket jag tycker är bäst.

Men jag tänkte på när den där killen skulle rida, då kanske ett kimbelwick med tygeln i "stora" ringen skulle funkat. Blir inte så mycket hävstång då och bara ett par tyglar att hålla reda på:laugh:
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 342
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
750
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 881
Senast: Aconite
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 646
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp