Bukefalos 28 år!

Vilket djur har bajsat?

Haukur

Trådstartare
Var ute på vandring för ett par veckor sedan och vi hittade bajshögar som vi inte riktigt kände igen. Såg ut att vara från en växtätare men det var inte små kluttar som efter harar och rådjur utan avlånga ostbågeformade kluttar, kanske 4-5 cm långa.
Vilket djur kom dom från?
 
Sv: Vilket djur har bajsat?

Järpens (Järpe- en sorts skogshöna) bajs ser ut som ostbågar i formen.
Skoljarpe.jpg

Hittar tyvärr ingen bild på bajset på nätet utan hittade det i en jägarbok..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilket djur har bajsat?

Kan det ha varit grävling?
Ser nästan ut som hundbajs men mindre och i mina ögon lite gråare.
/B
 
Sv: Vilket djur har bajsat?

Järpens (Järpe- en sorts skogshöna) bajs ser ut som ostbågar i formen.
Skoljarpe.jpg

Hittar tyvärr ingen bild på bajset på nätet utan hittade det i en jägarbok..

Jag misstänkte nästan att det var en fågel! Min hund jagade upp några hönsaktiga fåglar så det skulle kanske kunna vara en sån, om dom nu finns i dalarna;)
 
Sv: Vilket djur har bajsat?

Kan det ha varit grävling?
Ser nästan ut som hundbajs men mindre och i mina ögon lite gråare.
/B

Nja grävlingsbajs vet jag hur det ser ut, det här var inte direkt korvar som hos hund utan mer "kluttar" som hos hare fast avlånga ostbågsformade..
 
Sv: Vilket djur har bajsat?

Men tjäder då? bor i alingsås här kryllar det av tjäderbajs :D kan ju vara orre också eller liknande. Men tjäder är vanligare än man tror!
 
Sv: Vilket djur har bajsat?

Men tjäder då? bor i alingsås här kryllar det av tjäderbajs :D kan ju vara orre också eller liknande. Men tjäder är vanligare än man tror!

Det finns både tjäder och orre där... Men jag har fått för mig att fågelbajs är lösare eftersom dom "kissar med stjärten" det här var väldigt torrt och man såg tydligt att djuret ätit mycket gräs..
 
Sv: Vilket djur har bajsat?

Järpe: Förekomst: över hela skogslandet, dock mer sparsamt i de södra delarna av landet. Finns särskilt i granskogar som är brutna av bäckdrag, al- och björkkärr. Föda: sommartid bär, frön och gröna växtdelar, men också maskar och insekter.

jarpeutbredning.jpg


Vem vet, men jag gissar på någon sorts hönsfågel...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilket djur har bajsat?

Ja men typ sådär så bajset ut men inte alls lika stor hög, det var kanske 6-10 kluttar/hög. Såg inte såå många, kanske 6 högar under en vandring på 3,5 mil men vi kollade ju inte runt stigen direkt.

Vi gick i gamla skogar, mycket gran men även lite lövskogar, en hel del myrar och vad jag minns så fanns bajshögarna i närheten av myrarna men inte på myrarna.
Ser helt klart ut att vara någon slags hönsfågel nu när jag fick se tjäderskiten. Fåglarna som hunden jagade upp såg ut som orrhönor eller dyl, såg dom inte så tydligt men av de fåglar jag känner till så var de mest lika just orre och då hönor.
 
Sv: Vilket djur har bajsat?

Gör en liten trådkap och passar på att fråga ang. dessa högar..

14696764.jpg


14696221.jpg


14003011.jpg


Alla tre högarna hittade i en radie av ca 05 - 1km från huset...

Är det b..bj..örn? :eek:
 
Sv: Vilket djur har bajsat?

Rån skulle jag säga om du bor norr om Idre. Annars något annat hjortdjur.
 
Sv: Vilket djur har bajsat?

Hur stort var det?

Björnspillning kan ju se ut lite hur som helst beroende på vad de har ätit :p men jag tycker inte de två översta är helt olika det jag sett i alla fall.
 
Sv: Vilket djur har bajsat?

"Rån kan betyda. övernaturliga väsen i svensk folktro"

Jag trodde du skämtade med mig först.. :rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
33
· Visningar
3 403
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 414
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 490
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp