Vilket foder ska jag testa?

MM

Trådstartare
Min vovves foder ska tyvärr sluta säljas här i Sverige så jag behöver leta reda på ett nytt. Det är jävla skit eftersom hon är allergihund och mår bra på det hon äter nu och så måste vi byta mitt i hennes hyposensibilisering för dom andra allergierna :(

Hon äter James Wellbeloved Turkey & Rice.

Hon har reagerat på Pure Natural Chicken med riktigt dålig mage och när jag pratade med veterinären i fredags så sa hon att hon troligen är allergisk mot kycklingen så det ska vi undvika.
Hon frågade om hon ätit lamm förut men det har hon inte annat än i godisform. Så hon tyckte vi kunde testa det eftersom det är svårt att hitta kalkon på marknaden.

Men jag tänkte höra om någon kunnig här vet vad vi kan testa och som liknar JWB mest?
Vi vill ha henne på torrfoder helt enkelt för att det passar oss bäst att fodra på det viset.
 
Min vovves foder ska tyvärr sluta säljas här i Sverige så jag behöver leta reda på ett nytt. Det är jävla skit eftersom hon är allergihund och mår bra på det hon äter nu och så måste vi byta mitt i hennes hyposensibilisering för dom andra allergierna :(

Hon äter James Wellbeloved Turkey & Rice.

Hon har reagerat på Pure Natural Chicken med riktigt dålig mage och när jag pratade med veterinären i fredags så sa hon att hon troligen är allergisk mot kycklingen så det ska vi undvika.
Hon frågade om hon ätit lamm förut men det har hon inte annat än i godisform. Så hon tyckte vi kunde testa det eftersom det är svårt att hitta kalkon på marknaden.

Men jag tänkte höra om någon kunnig här vet vad vi kan testa och som liknar JWB mest?
Vi vill ha henne på torrfoder helt enkelt för att det passar oss bäst att fodra på det viset.

Jag har inte provat själv då jag endast ger torrfoder som godis, men jag skulle nog prova att gå över till Healthy Paws Game & Millet.Känns som om dom ligger väldigt likt i sammansättning, även om det är fler animalier i just det fodret. Finns även Rabbit & brown rice som enbart har kanin som animalisk källa, men den är lite väl mager enligt mig - men det finns ju valpfoder av den annars. :)
Har läst flera som gått över från JW till deras foder och är nöjda.
 
Jag är i ungefär samma sits fast med annat foder. Mina har nästan hela livet ätit Purina Pro Plan lamm o ris. Gammelgubben 15½ år kan endast äta det fodret. Så jag följer tråden med stort intresse. Det får absolut inte finnas kyckling i hans foder heller.
 
Jag är i ungefär samma sits fast med annat foder. Mina har nästan hela livet ätit Purina Pro Plan lamm o ris. Gammelgubben 15½ år kan endast äta det fodret. Så jag följer tråden med stort intresse. Det får absolut inte finnas kyckling i hans foder heller.
Fast lamm o ris finns ju kvar,jag såg det på granngården för bara några veckor sedan,visserligen för små raser men spelar inte kulstorleken någon roll så bör väl det passa.
 
Sist jag var på Granngården här så fanns det inte längre. När jag köpte förra 14 kg säcken för ca 2 månader sen sa man inget om att det skulle utgå. Jag brukar normalt köpa 2 säckar åt gången men då fanns bara 1. Fodret med små kulor finns väl bara i mindre förpackning och det är inte lönt med 3 hundar, och inte tuggar de på de små kulorna heller. De bara trycks ner med risk för att de sätter i halsen.
 
Pure natural har spannmålsfritt foder med kalkon om det kanske skulle kunna vara ett alternativ (ingen kyckling däri heller vad jag kunde se).

Sen finns t.ex även sensitive med anka och ris från samma tillverkare.

Taste of the wild har ett foder (sierra mountain) med lamm som bas.
Även Acana har lamm som bas i några av sina foder.

Min hund är även även han allergiker och mår sådär (milt uttryck) om han får i sig kyckling. Däremot funkar han väldigt bra på vilt och lamm - så fråga din vet om vilt också. Det kan ju öka ert foderutbud ytterligare.
 
Pure natural har spannmålsfritt foder med kalkon om det kanske skulle kunna vara ett alternativ (ingen kyckling däri heller vad jag kunde se).

Sen finns t.ex även sensitive med anka och ris från samma tillverkare.

Taste of the wild har ett foder (sierra mountain) med lamm som bas.
Även Acana har lamm som bas i några av sina foder.

Min hund är även även han allergiker och mår sådär (milt uttryck) om han får i sig kyckling. Däremot funkar han väldigt bra på vilt och lamm - så fråga din vet om vilt också. Det kan ju öka ert foderutbud ytterligare.

Veterinären sa att vi får testa oss fram och se vad hon kan funka på, men att vi iaf utesluter kyckling helt. Så att testa vilt är inga problem :)
Det var mest som hon sa att lamm är lättare att få tag i än kalkon.
 
Min vovves foder ska tyvärr sluta säljas här i Sverige så jag behöver leta reda på ett nytt. Det är jävla skit eftersom hon är allergihund och mår bra på det hon äter nu och så måste vi byta mitt i hennes hyposensibilisering för dom andra allergierna :(

Hon äter James Wellbeloved Turkey & Rice.

Hon har reagerat på Pure Natural Chicken med riktigt dålig mage och när jag pratade med veterinären i fredags så sa hon att hon troligen är allergisk mot kycklingen så det ska vi undvika.
Hon frågade om hon ätit lamm förut men det har hon inte annat än i godisform. Så hon tyckte vi kunde testa det eftersom det är svårt att hitta kalkon på marknaden.

Men jag tänkte höra om någon kunnig här vet vad vi kan testa och som liknar JWB mest?
Vi vill ha henne på torrfoder helt enkelt för att det passar oss bäst att fodra på det viset.

Köp via Amazon UK. Jag kollade upp det eftersom en på Katt är i samma situation. Även med porto blev det inte dyrare. Hojta om du vill ha hjälp att beställa.
 
Tänker samma sak. Om det ska sluta säljas i Sverige, köp från något annat land? Zooplus.com har också fodret som exempel.
 
Jag är i ungefär samma sits fast med annat foder. Mina har nästan hela livet ätit Purina Pro Plan lamm o ris. Gammelgubben 15½ år kan endast äta det fodret. Så jag följer tråden med stort intresse. Det får absolut inte finnas kyckling i hans foder heller.
Men vänta va? Det fodret finns ju kvar, de har väl bytt påsar bara?
 
Hittade i ett hundmatsforum på FB att man kan beställa hem James Wellbeloved från MedicAnimal i England. Det blir billigare än vad fodret kostat i Sverige. Beställer man för över 650 pund, så blir frakten fri. Så lösning finns för dom som inte vill sluta med fodret.
 
Jag är rätt säker på att dom hinkat i kyckling i det fodret nu. Jag kan titta på säcken idag. Men pro plan har ändrat innehållet på några av sina säckar nu.
Aha, tack för upplysningen. Trodde att det enbart var designen på påsarna som var annorlunda.
 
@Bri nej man har inte bara bytt påsar. Det finns inget lammfoder i Purina längre. Jag har varit på Animail om att de har fel info på sin sida. Deras foder innehåller numera kyckling. Och även om lightfodret eventuellt finns kvar med lamm så kan jag inte ge det, alldeles för lite fett i det. Jag har en 2-åring o en 6½ åring som äter drygt 3 dl var av Lamm o ris normalfoder och så då gamlingen på 15½ år. Och nej jag vågar inte ge något fågelfoder oavsett vad fågeln heter. Lax är också uteslutet.
 
Min vovves foder ska tyvärr sluta säljas här i Sverige så jag behöver leta reda på ett nytt. Det är jävla skit eftersom hon är allergihund och mår bra på det hon äter nu och så måste vi byta mitt i hennes hyposensibilisering för dom andra allergierna :(

Hon äter James Wellbeloved Turkey & Rice.

Hon har reagerat på Pure Natural Chicken med riktigt dålig mage och när jag pratade med veterinären i fredags så sa hon att hon troligen är allergisk mot kycklingen så det ska vi undvika.
Hon frågade om hon ätit lamm förut men det har hon inte annat än i godisform. Så hon tyckte vi kunde testa det eftersom det är svårt att hitta kalkon på marknaden.

Men jag tänkte höra om någon kunnig här vet vad vi kan testa och som liknar JWB mest?
Vi vill ha henne på torrfoder helt enkelt för att det passar oss bäst att fodra på det viset.

jag skrev till JWB i england och det verkar som om det endast är sverige som ska sluta med detta ,Även om det skrivs annorlunda på den svenska sidan ;-) Själv beställer jag alltid på bitiba mycket billigare och tar tre dagar så är det hemma vid dörren :-) ,
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 096
Senast: Habina
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 823
Senast: calm
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 825
Senast: Maniac123
·
Katthälsa Siamesen, 8 år gammal, har misstänkt foderallergi. Fick kortisoninjektion för att se om symptomen minskade. De gjorde de men kom...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 437

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp