vilket läderbalsam/olja?

beauspirit

Trådstartare
tycker ni är bäst?

jag tycker effax är bra men har inte provat så många :o :).

har ni något som är absolut bäst och utklassar allt annat ni provat så får ni gärna säga till :D!


:banana:
 
Neatfoot Oil (INTE compound). Klart outstanding, och dessutom ´fullständigt naturligt och bra för lädret.

Tvätt gör jag med ekol sdeltvål.
 
Jag har Stübbens tvål som gör lädret rent och mjukt. Smörjer ca 1 ggr / halvår och då med Effax. Tycker att det fungerar bra!
 
Jag smörjer med matolja :o Oslagbart billigt och mina lädersaker ser då lika bra ut som de som smörjes med fina oljor.
Men jag skulle vilja hitta ett bra läderbalsam som man kan använda däremellan (oljar 1-2 ggr/år) men alla läderbalsam jag hittat är så förbenat kladdiga...
 
Effax är ju ett utav dom bästa, så håll dig till det. Men även Neatfoot Oil ska ju vara himla bra med jag har inte testat det.
 
Instämmer med flera andra! Använder också Effax, och jag har provat många fetter genom åren!
 
Tycker Stübbens Hamanol är snäppet bättre än Effax.
Däremot lite trögt att gnida in.
 
Tips; :idea: kör det i micron en kort stund :crazy:... eller lägg det i en hink med varmt vatten ca 5 minuter.
Det gör jag! :)
Det blir mycket lättare att trycka ur tuben och smörja in efter det. :p
 
Har sållat lite i sortimentet efter infotråden här på buke ;).

Ekol glycerintvål
Glycerintvål i sprayform för att snabbrengöra (Fiebings)
B&E glycerintvål, lite fetare används till allra poröstaste lädret.
Stu^bbens glycerintvål i gelform..
Neatfoot pure (? inte compound iaf, kommer dock inte ihåg) läderolja från Fiebings (fyndade dessutom två små "dunkar" till nedsatt pris i lördags :d :D)
Ett läderbalsam med bivax
Effax läderbalsam
Stübbens hamanolfett är på ingång

Har dille på läderrengöringssaker :)
 
Använde Ekololja förut. Men nu använder jag Effax läderbalsam och det är mkt bättre, enligt mig! :D


:banana: Sandra :banana:
 

Liknande trådar

Fritid Som rubriken säger, vad är den bästa akrylfärgen (för tavelmålning)? Har länge kört på det som kommit i min väg, gärna billigt, då det...
Svar
3
· Visningar
288
Senast: MCP
·
Mat I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra...
2
Svar
26
· Visningar
1 216
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 363
Senast: Habina
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 165
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp