Bukefalos 28 år!

Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Tjaaa, hon får högsta betyg på hennes förmåga att lägga elefanthögar med bajs i boxen..

hon är också duktig på att visa tänderna, och gosa förståss!! Hon gillar att kramas :)

VM i drakfrustningar vinner hon nog också skulle jag tro.. ;)
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Tja efter att ha varit en ganska flegmatisk person under en stor del av sitt liv vaknade min kille under hösten.
Vi har kunnat jobba lugnt och stadigt och han har blivit bättre och bättre. (Hoppningen undantagen - den har alltid fungerat)
Styrkan började komma, och lite kadens i traven. Så häromdagen "klickade det till" och han bjöd på en travökning - i balans!!! Lätt i handen, mjuk i ryggen och bara flög fram. Önskade att långsidan varit 120 istället för 60 meter. Ljuvligt! Och dessutom var en gammal vän där som kunde bekräfta min känsla - Jaaaa! Det var ett toppbetyg! Det verkar desutom som om han har lärt sig och tycker att det är roligt, har lätt för det nu när han förstår och orkar. Jag är lite lycklig!/T_B
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

I höstas skulle jag gett oss toppbetyg på lyhördhet och känslighet de gånger allt väl funkade... Då kändes det verkligen som att dansa fram och jag behövde bara halvt tänka så gjorde vi! Jag kommer alltid att minnas de stunderna med ren glädje...
Numera får vi nog toppbetyg på att ta promender, mysa och stå och bara filosofera om livet tillsammans (eller, hrmm, ja, jag står och filosoferar, hon vet jag inte riktigt vad hon gör när vi står bredvid varandra i hagen och stirrar ut över nejden, men nog ser det ut som att hon också filosoferar)... Hon har nämligen blivit gammal på någon månad och är numera pensionär. Vår sista ridtur på nyårsafton kommer jag aldrig att glömma, även fast jag inte då visste att det var vår sista...
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Det skulle väl isf vara ridturen i går. Hon får toppbetyg på att sansa sig och klara allt hemskt trots ringa ålder och hantering (3,5 år och endast riden i galopp ca 5 gånger) och jag för mitt mod som unghästkanonmat ;)

Det var först och främst snöstorm. Sen så arbetade en stooor illgrön dånande skogsmaskin på fältet där vi skulle rida. Och dessutom så ville mamma ta ut sitt hispiga sto på den årliga vinterlongeringen just på det fältet när vi skulle rida. Eftersom vi bara har två hästar så krävs inte mkt "hisp" av den ena för att väcka den andra och de hade minsan laddat upp sina nerver hela förmiddagen med den där maskinen, lillpållan flög i luften bara mammas frustade i stallet när vi borstade... Maskinen flyttade sig dock, så där lagom långt bort så den nästan syntes ni vet...

Efter några serier bocksprång blandat med rivstarter och lite "låtsas-sken" så kunde hon gå på ena sidan en stenmur (maskien på andra) och gå runt de nedfallna träden, trava runt mammas galopperande/bockade/skuttande häst i linan och till slut vara helt cool och skita alla hemska omständigheter. Tycker det är rätt tuff av en unghäst att fixa allt det på ca 20 min. Dessutom så blev hon "inkörd" (med en pulka bakom) på en gång, inriden typ samtidigt som hon hade sadel första gången. Lärde sig fatta rätt galopp utan röstkommando på typ 4 gånger och gick rätt ner i sjön när vi tittade på den första gången. Typ toppbetyg på endel av hennes temperament...
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Stallkatten skrev:
Eftersom Bläsen varit dålig länge så kan jag inte direkt betygsätta något som har med ridning att göra..

Bläsen får toppbetyg på sin humor och sina underbara små hyss för att liva upp vardagen! :love: :D
Hans glädje till livet måste han också få toppbetyg på :bow:


ursäkta lånar tråd...
men Bläsen.. vilken Bläsen?? har du lust å Pm:a å berätta mer :) kände en bläsen förut jue :bump:
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Trevlig tråd! :)

Min 6-åriga, oskolade häst får högsta betyg för sin naturliga bärighet. Han bär upp både sig och mig på ett ypperligt sätt fast vi ännu inte kommit långt i vår utbildning.

Höga poäng får han även för sina gångarter och sin smidighet.
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Mitt halvblod får topppoäng för att sakna sammarbetsförmåga. Säga nejförmågan är dock väldigt högutvecklad.
Travaren får topppoäng för känslighet, sammarbetsvillighet och söthet.
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Om jag nu får återkomma. Men min häst får absolut toppbetyg för sin kelighet, på ett sätt som är riktigt trevligt även för människan. Hon kommer med sina mjuka mulpuffar och söker kontakt och vill bara att vi ska stå och mysa ihop. När som helst och hur länge som helst. Och med vem som helst... jag är helt hänförd. Så kärleksfull och tillitsfull! :love: :love: :love:
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Kul tråd!! :)
Hm, vara seriös eller inte, det är frågan...

Förutom topppoäng för sin snygghet och överjordiska stolthet så måste travaren få höga poäng för sina insatser på travbanan. Trots att han varit motarbetad av vår brist på insikt och exteriöra brister har han varit ruskigt bra! Man blev likssom besviken om det blev ett tredjepris ett tag... ..och snart drar säsongen igång igen!! :) med nya krafter och en vinters dressyrträning som grund!!
Inom ar-träningen får han plus plus för sin enorma energi som gör att han pumpar på med jättejobbiga grejor då jag ber om lite eller inget alls.

Hm araben.. Plus för att hon tar ner mig på jorden så jag är nöjd med att ha henne som en soulmate istället för trofé. Men då vi hittat rätt väg och blir friska o starka kanske hon kan plocka poäng för sin shwungfulla trav och glidande skolor!!
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Den store får högsta poäng för sina fina piaffer för hand som blir jättebra trots mattes klantigheter. Då är han världens vackraste! :love: :love: Och att han bara kan göra något sådant efter allt han varit med om är i sig rent fantastiskt... (3 operationer, hängt i hängmatta i över 1 månad osv osv osv)
Den lille får det för sin coola :cool: stil. Inget bekymrar honom. :love: Idag plockade vi fram bommar till cavalettisarna med matte på ryggen o bommarna släpandes efter! Även hinderstöd, vattenmattor, koner mm går bra. :)
Den gamla hon får allra högsta poäng för kelighet o gosighet :love: , samt att hon är världens bästa badhäst! :rofl: Och gör rätt snygga (lite fusk, men dock) levader! :love:
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Min snuttis får toppbetyg för sina vackra mandelformade ögon .och att han är så mysig :love:

Får även en 20 poängare för att han faktiskt alltid försöker göra sitt bästa, det är allt eller inget under hela ridpasset.
Igår för tränaren så gick han med höjd rygg och sänkt bakdel och kämpade på i den 1 decimeter höga snön på ridbanan.

Tyvärr så har han lite horn bakom öronen :devil: tycker det är skoj att bli "rädd" och slänga av matte när hon inte hinner med i svängarna. Men brukar se ångerfull ut precis som om - Hann du inte med idag? *fniss*
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Min dam får toppbetyg på att hon känner mig så väl och vet hur man berättar saker för mig. Inte minst när jag rider henne.

Inget går förbi henne som jag gör fel, vilket oftast är alldeles för mycket, och hon är inte ett dugg "rädd" för att visa det.

Matte ska bara lära sig hur man gör istället också.
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Trixan får toppbetyg för sitt mod, hon vill alltid gå först när man är ute och går raskt bortåt (men släpar fötterna efter sig när man skall gå hem igen), dessutom blir hon sällan hysterisk utan skuttar till och släpper det sedan när man passerat det som var läskigt.
Månsten får toppbetyg på att hon alltid vill göra som man säger och att hon tycker att det är så kul att arbeta när man väl gör något vettigt (hon är pensionär).
Själv får jag toppbetyg för att jag menar väl även om jag alltid lyckas måla in mig i ett hörn.
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Jag och Taco får toppbetyg på bocksprång. Jag för att jag oftast klarar att sitta kvar.... Han för att de är så himla stora, högt upp i luften och för att han ibland lyckas få upp frambenen över sitt huvud. En annan variant är väldigt likt en kapriole, ett stort hopp upp sen en rejäl bakutspark, typ fem meter ovan mark. :crazy:

Jag och Sabina får toppbetyg för att vi äntligen har hittat mer energi i ridningen!

Fuego får toppbetyg för att han anstränger sig så och för att han kräver så mycket av mig, så att jag lär mig så himla mycket.

Justus får toppbetyg för att han äntligen fått en bekväm trav som går att sitta i!

Simon för att han vågar visa vad han vill nu.

Saga för att hon vågar gå först i skogen...


Bra med en tråd där man för en gångs skull framhäver det som man själv och hästen gör bra och inte det man inte gör totalt perfekt.... :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Min pålle får högsta betyg för sina fantastiska ögonfransar som är snyggt böjda uppåt. Själv böjer jag ögonfransarna varje morgon med tång för att snitsa till mig lite så jag är väldigt avundsjuk på pållens ögonfransar som är böjda som värsta om han vore värsta fotomodellen. :)
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

*lånar min egen knapp*

Måste vara liite seriös också, det är hon värd!

Damen får högsta betyg i att vara mjuk som den skönaste fåtölj. Spelar ingen roll vad hon gör så är det så mjukt!! :love: De hästar jag tidigare tyckte var bekväma att rida, är som stötar i jämförelse. :angel:
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Min pålle får garanterat skyhöga poäng för momentet "omotiverade längdhopp över tre uppenbarligen sabeltandade cavallettibommar." :D
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Min underbare pålle får toppbetyg för att han fått mig att våga rida ut själv, något jag aldrig trodde var möjligt. Ytterligare toppbetyg får han för att han tycker det mesta är kul. Han älskar allt nytt vi testar, kliver glatt upp i transporten och verkar digga att fara iväg på kurs.

I ridningen har vi börjat bemästra framåt-nedåtsökningen och rimlig trav i någotsånär samling (han är femgångande islandshäst så det är inte så lätt som det låter). Förr blev trav i samling till tölt eller annat snabbt.

OlleAtlas
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Min "hälge" får toppbetyg på sin sammarbets vilja, han vill alltid göra sitt bästa, och blir förtvivlad när han inte förstår.
Han försöker verkligen.
Sen får han även toppbetyg på sin finurlighet som gör att man Aaaldrig kan vara arg på han mer än i två sekunder trots man nyss åkt i backen.
Och såklart hans vackra mandelformade ögon under den långa grå pannluggen :love:
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

min valack får toppbetyg på:

*viljan
*bärigheten
*gosigheten:D
*utstrålningen
*temperamentet,ja gillar att det är lite bus o fart i han,under kontrollerade omständigheter;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp