Bukefalos 28 år!

Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

C

Carmenzita

Om du vore din egen domare, vilket "moment" skulle du och din häst få toppbetyg på? Det behöver givetvis inte vara en rörelse, du får vara en übermenschpferd-domare och bedöma ALLT, från hästens utsökta stamtavla till er fantastiska samlingsgrad i galoppbacken bakom stallet.

Jag ger mig själv och hästen toppbetyg på hans lyhördhet när han väl kommit på hjälperna. Då är han extremt känslig och det gäller att ha koll på sina sittben så de inte vispar runt som osaliga andar i en skräckfilm. Det är en mäktig känsla att styra med vilja och att vara "i" hästen.

Jag ger oss också ett rätt högt betyg på form i förhållande till ålder. (Inte på mig kanske, jag har hört att det finns 33-åringar som är både smärta och vältränade... :angel: ) Sina 18 år till trots har han väldigt god kondis och ser mkt yngre ut.
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Mourven får toppbetyg på sitt temperament och sin vilja. Bättre huvud på häst får man leta länge efter. Han är också mycket lyhörd och smart, för smart för sitt eget bästa ibland ;)
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Fri skritt, taktmässig, vägvinnande, avspänd.
Skulle gissa på en 7:a i LC:1 1991 (numera är det ökad skritt istället).
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

hmm... så svårt! Men, jag skulle kunna tänka mig att jag skulle kunna ge mig själv gott betyg i sluta - och även i öppna-sluta i kombination, det verkar vara rörelser som jag har lätt för. LeRo har väldigt lätt för galopp på alla sätt & vis - så lätt att han gärna "skojar till det", alltså krånglar till det... och så blir det inte alltid så lätt för mig. De senaste veckorna har vi däremot börjat få ordning på den samlade galoppen - som tränaren sa i helgen: "ja, det är ju duktigt! Det är väl det man kan säga om samlad galopp - duktigt, för vackert är det ju inte!" ;)

Men som du sa, lyhördheten, den måste jag nog också sätta gott betyg på. Ibland är LeRo mer lyhörd än jag, ibland tvärtom - men de dagar då vi ligger i nivå med varann, då är vi verkligen ETT. *ler*

På tävling är det oftast bara två saker vi brukar lyckas med; mellan/ökad trav (bra takt & tempo med lite "häng") och "inridning vid A" (nästan alltid spikrakt - om nu inte domaren råkar vara ett hästätande monster... jo, det har också hänt ;) )
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Mitt travprogram i medelsvår B:3 som enbart bestod av 8 i ett par program.

Där ingick då mellan och ökad trav, diagonalslutor till X-volt 8m-öppna på medellinjen till G åt båda hållen.
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Tor får toppbetyg i temeperament och klokhet.

Just nu highscorear han i höätning. ( Vi har fått hem hö i stora hesstonbalar och enda platsen att lagra dom på är framför hans box. Dvs när han är inne på natten har han självservering på den bal han når. Vilket han tycker är jättetoppen!

Ridning bottenscorear han i just nu pga att jag inte ridit sedan jag blev opererad för 3 veckor sedan.

:p

/KT
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Mulle får topp på temprament och han får topp på samarbetsvilja när man rider, han gör så gott han kan o gärna lite till...
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Turbo och jag ger oss själva bra betyg på övergångarna skritt/passage/skritt. I alla fall de dagar när han är på humör. Då är båder övergångarna och passagen mjuka som smör. Själva passagen kan gärna få mer kadens, dock.
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Min häst får lugnt 10: or på sin fina bakut-sparkar hon gör när man tömkör, iaf från min synvinkel, dvs bakifrån :D

När jag sitter på så kan jag och pållan göra riktigt, riktigt fina galoppfattningar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Gå tillsammans ut ur boxen! Det får vi högsta betyg på. När jag tränsar pållen så vandrar han alltid hela varvet med mig till utgången. Så mjuk och följsam. Ibland har jag inte hunnit lägga på sadel och då måste jag be honom vänta.
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Jag & den röda - toppbetyg på att mysa på stallgången. ;)
Hästen säger "åh, massera där, där" och matte lyder, och tycker det är typ lika härligt som hästen.
I övrigt får hon toppbetyg för psyket övht, cool, modig, ingen "hisp-kärring", ställer höga krav men uppför man sej på ett vettigt sätt och "gör sej förtjänt av det" så går hon genom eld och vatten och kämpar på "in absurdum".

Jag & den svarta -när hon fanns i livet - toppbetyg på givande promenader, härligt att njuta av den vackra naturen ju!! Vi var mycket duktiga på att ta oss fram på de mest snirkliga ställena off road.

Skulle det vara mer avancerat än så? ;)

När jag var ute och tävlade en hel del med Den Gamle så fick vi högst poäng på de mest konstiga bedömningspunkter, typ ökad skritt eller travvolter eller bara hörnpasseringar i trav (fanns nåt LA-program där en ensam punkt var just en hörnpassering i trav, alltid 7or eller 8or där).
Nåväl, för att vara lite mer seriös - den gamle fick absolut topp-betyg för sin "arbetsmoral". Psyket kunde varit bättre (lite svaga nerver), men när nån satt på ryggen så var det full koncentration på ryttaren som gällde, han försökte in absurdum att göra det man bad om (hur mycket man än klantade sej). På tok för "förlåtande".
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Eftersom Bläsen varit dålig länge så kan jag inte direkt betygsätta något som har med ridning att göra..

Bläsen får toppbetyg på sin humor och sina underbara små hyss för att liva upp vardagen! :love: :D
Hans glädje till livet måste han också få toppbetyg på :bow:
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Min svarting får högsta betyg på sina otroliga bocksprång. Finns ingen som på ett smidigare, mer naturligt och självklart sätt helt plötsligt kan flyga 2 meter rakt upp i luften, med ryggen som ett felvänt U och dra iväg i en serie tillägnad det underbara livet.

Han får även mycket höga poäng på sina apporteringar. Befarar att han med en apportbock i munnen skulle slå hundarna i en lydnadstävling.

Jag tror att mina högsta poäng delas ut i kategorin "Otroligt tålamod med häst med klara DAMP-tendenser och Kalle och Hobbe-komplex"
Där finns det ingen som kan slå mig :D

/
Susanne
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

:bow: för en superb tråd!
Positiv infallsvinkel är något vi alltid vill, gärna håller med om och ständigt glömmer! ;)

Toppbetyg vågar man ju inte utnämna själv... men jag är fullständigt nöjd med:
• Temperamentet - lätt att växla mellan barnponny och kapplöpningshetta när människan vill
• Supersnäll och kontaktsökande och tillgiven
• Kelsjuk på ett sätt som är supermysigt även för människan :p
• Lika lätt för alla fem gångarter (jaja, isis.)
• Supersnygg och gullig och snyggt byggd och söt
• Mycket uttrycksfull och charmig och talande
• Rak och enkel i psyket, förutsägbar och konsekvent
• Bra stam
• Mycket känslig, lyhörd och avslappnad, fortfarande ganska oförstörd
• Fullt utrustad vildhäst (jag gillar tanken)
• Intelligent och helskärpt under den lugna ytan
• Tillräckligt svår för mej för att jag ska vara tvungen att skärpa mej
• Tillräckligt lätt för att vi ska lyckas när jag gör rätt

Det vore lättare om du frågat vad jag inte var nöjd med...... det är bara en sak och det är att hon är överdrivet sjåpig inför nyheter och främmande saker och vågar inte gå för långt hemifrån, men vad gör det när jag fått allt jag önskat för övrigt?
:love: :love: :love:

Hoppas inte ni uppfattar mitt inlägg som skryt, det är det absolut inte, utan bara en varm kärleksförklaring... något jag verkligen önskar att alla fick uppleva! Kanske särskilt icke hästmänniskor... vad de går miste om!
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Oj, förlåt, vilket enskilt moment var det, ja! :o :angel: Hmm... då blir jag betydligt tystare... :smirk: inga toppbetyg här inte, men vi är hyggliga på några av sakerna i början av utbildningstrappan. Ursäkta att jag tog så fel, ska hålla tyst! ;)
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Min nordsvensk skulle jag vilja ge toppbetyg för sin spin, det går riktigt fort och smidigt när hon gör det.. Nordsvenskar kan :D
Sen är hon väldigt söt när hon sitter ner också :love:
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

NobleArt skrev:
Min svarting får högsta betyg på sina otroliga bocksprång. Finns ingen som på ett smidigare, mer naturligt och självklart sätt helt plötsligt kan flyga 2 meter rakt upp i luften, med ryggen som ett felvänt U och dra iväg i en serie tillägnad det underbara livet.
NobleArt skrev:
Du har inte sett min nordsvensk :devil: Definitvt värst :P
Har lånat ut henne till rodeo på high chaparral.. :angel:
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Min lippekorsning är internationellt känd för sina hialösa krumbuktsprång (stöter ni på någon utländsk tränare som inte kan så mycket svenska utom fula ord, så vet ni att det är min tränare och var han har lärt sig dem...)
 
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Poppisen får högsta betyg i en specialåtta i trav, liten sådan som blir som en piruett-renverspieruettväxling i trav. När han är i skick funkar denna som smort och jag får glida runt och se ut som om jag ingenting gör... Mycket uppbyggande för självförtroendet! Höga poäng även för att han inte har tagit livet av mig under mitt sökande efter hans problem (troligen trång nervpassage i halskotpelaren). Och hans förmåga att vara en rätt normal häst (så normal som man nu med hans personlighet kan vara...) när nervsystemet kraschar.

Gamlisen får toppbetyg för sitt mod. Att han faktiskt går med på att åka släp även om han måste stå på lastbryggan en god stund och skaka så att hela släpet skakar med. Alla muskelgrupper som fäster runt hjärtat hoppar omkring helt osannolikt och jag överväger varje gång att inte transportera honom mer, då jag tror att han ska dö i hjärtattack. Men in går han, min hjälte!!! Även bonuspoäng för att han överlever varje gång han ska bajsa (jätteläskigt ljud då dyngbollarna trillar i marken, ju!), fågelsång, fladdrande löv och allt annat som är ute efter just honom här i världen! Mycket imponerande är även att han låter mig ta honom ur hans eget halslås, som han skapar då han är rädd. Desarmeringen måste vara en blandning av mycket skrämmande och en stor lättnad. Senast vi tävlade fick vi rätt goda poäng t ex för galoppvolterna.

Mig själv ger jag höga poäng för att jag har tränat upp mitt tålamod och kunnat släppa mina egoistiska ambitioner till stor del. Det har varit en kamp... ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket moment får du och din häst toppbetyg på?

Vi kanske skulle anordna en uppvisning:
"Skolorna ovan mark i helt oprovocerade och definitivt olämpliga situationer" :D

/
Susanne
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp