Vilket smådjur passar mig?

Brun

Trådstartare
Nu är det så att jag är väldigt sugen på att skaffa mig ett smådjur, men jag är väldigt osäker på vilket jag bör välja.
Det jag vill ha är väl en liten lätthanterlig, hyfsat tålig en som verkligen kan njuta av en lång stunds ompyssling och kel. Jag skulle även vilja kunna gå ut med den i sele och ta med lite överallt. Djuret ska vara socialt och gärna någorlunda dagaktivt. (Och inte påminna om råtta alltför mycket p.g.a. mammas STORA fobi... ;))
Tilläggas bör att vi även har hund hemma och att jag också har häst. Med det vill jag säga att smådjuret kanske inte ska vara så känsligt att han kollapsar vid blotta åsynen av en hund. Och att jag är väldigt djurvan. Och inte kan ägna exakt HELA dagen åt detta djuret, utan kanske 2 timmar ungefär (?).
Kom gärna med förslag! :p
 
Sv: Vilket smådjur passar mig?

Kanin kanske? Vill du inte ha en liten finns ju t.ex. fransk vädur eller belgisk jätte som är stora raser. :)
 
Sv: Vilket smådjur passar mig?

Kanin? De större raserna brukar vara tåligare och precis som med hundar kan man välja mellan massor av olika raser med olika egenskaper, från lugn och fluffig till jätteaktiv och korthårig.
 
Sv: Vilket smådjur passar mig?

Vet din mamma hur en råtta ser ut? :D

Vet en tjej som köpte råttor trots att hennes mamma hade STOR fobi för just råttor. Tjejen sa sonika att det var en typ av hamster. Och mamman gick med på köp och satt till och med och, i alla fall nästan gullade med "hamstrarna".


Annars föreslår jag två marsvin. Gärna från någon omplaceringsverksamhet :p
Marsvin låter lite (charmigt) men och andra sidan har de i princip samma foderstat
som hästen (hö, vatten, pellets, grönfoder). De dör inte av åsynen av en hund och njuter av att kelas med.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket smådjur passar mig?

Jo, kanin har jag ju funderat på. De accepterar ju mamma, rent utseendemässigt också... :D Men det som bekymrar mig med kanin (och marsvin för den delen också) är att de verkar så väldigt rädda av sig. Och så skygga! Alla de marsvin och kaniner som jag har stött på har flytt fältet in i sina hus så fort man kommer för att säga hej. Sedan är det väl klart att alla är olika. Det finns säkert kaniner och marsvin som kommer för att möta en också.
Och mamma vet tyvärr alldeles för väl hur en råtta ser ut... *Hrmhrm* Hon nobbar nästan degu och hamster också, för att de råkar likna råttorna aningen. Kan inte förstå vad hon har emot råttor! Jag tycker att de verkar vara jättetrevliga! :laugh:
Tack så mycket för alla svar i alla fall! :banana:
 
Sv: Vilket smådjur passar mig?

Men om vi nu tänker att man skulle skaffa en kanin, finns det då någon speciell ras som är lite större och som är lugna och brukar vara lätta att hantera och mysa med? :bump:
 
Sv: Vilket smådjur passar mig?

Vår dvärgvädurspojke är jättesocial och praktiskt taget flyger på folk, såväl kända som okända :laugh:

Han är 6 år och kan ligga i min famn som en bebis och sova och verkar njuta något oerhört av det.

Kan gå i sele också och är orädd av sig i största allmänhet. Har haft vanliga kaniner förut som aldrig betett sig så socialt utan varit lite griniga.
 
Sv: Vilket smådjur passar mig?

Vår dvärgvädurspojke är jättesocial och praktiskt taget flyger på folk, såväl kända som okända :laugh:

Han är 6 år och kan ligga i min famn som en bebis och sova och verkar njuta något oerhört av det.

Kan gå i sele också och är orädd av sig i största allmänhet. Har haft vanliga kaniner förut som aldrig betett sig så socialt utan varit lite griniga.

Åh, han verkar ljuvlig! :love: Är lite inne på dvärgvädur, men funderar också på en sådan fransk vädur! :p De verkar också härliga!
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket smådjur passar mig?

Dvärgvädurar brukar överlag (dock inte alla) vara en väldigt kelsjuk ras.
Alla mina dvärgvädurar har klättrat på gallret av iver när man kommer, liksom min hane jag har nu gör!
Men dessa är ju relativt små, 2kg och under.
Vill man ha en större variant så finns ju som sagt den Franska väduren, som överlag har samma härliga temperament men är bra mycket större - minimivikt på 5,51kg.
 
Sv: Vilket smådjur passar mig?

Den franska väduren verkar bra mysiga, men de kanske blir lite bökiga att hantera? Vid kloklippning och liknande?
 
Sv: Vilket smådjur passar mig?

Stora kaniner är ju mycket lättare att hantera. Medan hermelinkaninerna (nu generaliserar jag) sprattlar runt och river upp armarna på en är de stora köttraserna mer som en klump som man vänder och vrider på för att komma åt. De stora kaninerna har liksom mera utrymme för ett stadigt grepp ;) Små raser kloklipper jag oftast halvliggande på rygg mellan mina ben för att kunna hålla dem stilla medan stora raser får sitta i knäet och lyfta en tass i taget. Fast till viss del beror det väl på vilken sorts personer som köper små respektive stora raser också...
 
Sv: Vilket smådjur passar mig?

Sådär är våran också. Otroligt social och mysig. Så fort han hör eller ser oss så vill han komma ut ur buren och mysa:love::love:
 
Sv: Vilket smådjur passar mig?

Om man inte vänjer den vid det redan som liten är det klart det kan bli knepigt.
Men är den bara van med det brukar det inte vara några problem.
 

Liknande trådar

Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 073
Senast: Puffindog
·
Däggdjur Jag har länge tänkt skaffa något/några sällskapsdjur men vet inte riktigt vad. Hade snöat in på hamster men kikar nu även på möss -...
Svar
13
· Visningar
1 564
Senast: Lona
·
Hundavel & Ras Ursäkta ännu en sådan här tråd :p Jag funderar på att köpa hund, kanske inte detta året, men om ett, två år. Jag försöker hitta en...
2
Svar
20
· Visningar
6 434
Senast: NotlikeI
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 795
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp