Vilket smådjur passar mig?

Sv: Vilket smådjur passar mig?

Stora kaniner är ju mycket lättare att hantera. Medan hermelinkaninerna (nu generaliserar jag) sprattlar runt och river upp armarna på en är de stora köttraserna mer som en klump som man vänder och vrider på för att komma åt. De stora kaninerna har liksom mera utrymme för ett stadigt grepp ;) Små raser kloklipper jag oftast halvliggande på rygg mellan mina ben för att kunna hålla dem stilla medan stora raser får sitta i knäet och lyfta en tass i taget. Fast till viss del beror det väl på vilken sorts personer som köper små respektive stora raser också...

Ja, där har du ju ett poäng. Tror du att en liten eller en stor kanin passar bäst för en nybörjare som inte hållit på så mycket med kaniner förut? Jag är mest van vid stora djur. Väldigt stora djur... Som hästar och större hundar. :D
 
Sv: Vilket smådjur passar mig?

GERBIL! :D
Min mamma har också råttfobi, men nu tycker hon mina två gerbiler är hur gulliga som helst!
De blir otroligt sociala och orädda om man håller på med dom. Dock tycker dom det är roligare att springa runt i 180 på sängen och busa, än att sitta i handen och gosa ;)
De luktar inte, låter inte och kräver inte så mycket skötsel. dom är också roliga att titta på, allra helst om man har dom i ett akvarie.

/mimmi
 
Sv: Vilket smådjur passar mig?

GERBIL! :D
Min mamma har också råttfobi, men nu tycker hon mina två gerbiler är hur gulliga som helst!
De blir otroligt sociala och orädda om man håller på med dom. Dock tycker dom det är roligare att springa runt i 180 på sängen och busa, än att sitta i handen och gosa ;)
De luktar inte, låter inte och kräver inte så mycket skötsel. dom är också roliga att titta på, allra helst om man har dom i ett akvarie.

/mimmi

Åh, gerbiler låter härligt. :p Kanske blir det också något att fundera på! ;)
 
Sv: Vilket smådjur passar mig?

En stor lugn köttras är helt klart bäst för nybörjare. Förutom temeramentet (köttraser ska i allmänhet inte springa runt och förbränna massa kalorier som hoppkaninerna t ex) så tycker i alla fall jag att kaniner är enklare att hantera i en större storlek. Sen behöver man väl inte släpa runt på en belgisk jätte, det kan bli lite tungt (tro mig, jag har prövat). Men fransk vädur låter utmärkt.
 
Sv: Vilket smådjur passar mig?

Jag tänker mer på de mellanstora raserna

Exempelvis Holländsk Kanin, Engelsk Scheck, Lilla Havana mfl. De är i en behändig storlek, inte för små och inte för stora. Och hittar du en bra uppfödare med trevliga kaniner så får du nog en trevlig liten kompis.

Jag brukar ta in min Caliban (Vädurskorsning, avlad för hoppning) i huset och han springer runt, överallt, klättrar på en och är översocial. I honom är det en del belgisk hare i också :)
 
Sv: Vilket smådjur passar mig?

kl

Franska vädurar passar ofta väldigt bra till kel temperamentsmässigt sett, men de blir stora! Dvs kan bli bökiga att hantera och lyfta pga sin storlek, hur lugna de än är. Ett alternativ kan vara lilla tysk vädur, som ligger mellan dvärgvädur och fransk i storlek.

Vilken storlek som passar bäst för nybörjare spelar nog ingen roll. Men vill du ha en lugn, trevlig och kelig kanin så är det främst vädursraserna och kanske holländare som någon nämnde. Var även noga med vem du köper i från- välj en uppfödare som hanterar ungarna mycket och prioriterar temperament vid avel.

Tyvärr finns det skygga kaniner, men de flesta blir väldigt tama och personliga. Med lite långsam introduktion till hunden blir de hundvana också, men det beror ju även på hur hunden beter sig (låt den inte dundra fram till buren det första som händer, tex).
 
Sv: Vilket smådjur passar mig?

Vill även tipsa om Stora silver som oftast glöms bort. Är nästan i storlek med fransk vädur, ska väga minst 4,6 kg. Alla jag har/haft är snälla och stabila i temperamentet, lugna men utan att vara sävliga och framförallt väldigt vackra. :)

100611.jpg
 
Sv: Vilket smådjur passar mig?

Tack så mycket för alla tips och svar, alla! Verkligen jätteschysst av er.
Jag fastnade lite för en uppfödning vars hemsida jag hittade på nätet, Kolartorpets Kaningård. Är det någon som vet något om denna kaningård? Kanske rent av har en kanin därifrån? Bra eller dålig gård? De föder upp både holländare och dvärgvädurar.
 
Sv: Vilket smådjur passar mig?

De har väldigt snygga dvärgvädurar i alla fall! Känner inte innehavaren i fråga men har fått intrycket av att de är seriösa.

Däremot, fråga om hur de hanterar ungarna osv. Kolartorpets rutiner känner jag som sagt inte till, men jag tror det naturligt blir så att ju större kaningård, desto mindre tid för varje enskild kanin(unge).
Så fråga och ta ställning därifrån.
 
Sv: Vilket smådjur passar mig?

De har väldigt snygga dvärgvädurar i alla fall! Känner inte innehavaren i fråga men har fått intrycket av att de är seriösa.

Däremot, fråga om hur de hanterar ungarna osv. Kolartorpets rutiner känner jag som sagt inte till, men jag tror det naturligt blir så att ju större kaningård, desto mindre tid för varje enskild kanin(unge).
Så fråga och ta ställning därifrån.

Okej, ja, det ska jag göra! :)
 

Liknande trådar

Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 073
Senast: Puffindog
·
Däggdjur Jag har länge tänkt skaffa något/några sällskapsdjur men vet inte riktigt vad. Hade snöat in på hamster men kikar nu även på möss -...
Svar
13
· Visningar
1 564
Senast: Lona
·
Hundavel & Ras Ursäkta ännu en sådan här tråd :p Jag funderar på att köpa hund, kanske inte detta året, men om ett, två år. Jag försöker hitta en...
2
Svar
20
· Visningar
6 434
Senast: NotlikeI
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 795
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp