Bukefalos 28 år!

Vilket stängsel är bäst och säkrast?

Ia*

Trådstartare
Ska man ha rep eller band? Och hur tjockt? Vilket gör minst skada på en häst som går igenom?

Det enda jag vet är att jag ska ha trästolp och tre rader av något. Hagen kommer gå genom både skog och öppet landskap. Det blir två hagar som med lösdriftshall på mitten. En som går genom mycket skog och den andra mer öppet. Skulle tippa på att varje hage blir ca 1,5-2 hektar.

Ska man ha en rad med 40 mm band högst upp och tunnare nertill. Eller bara 5 mm rep? Eller bara tunna band? Och ska man ha bara vita eller tvåfärgade eller vita i sommarhagen och tvåfärgade i vinterhagen?

Hjälp mej....
 
Sv: Vilket stängsel är bäst och säkrast?

Vi har alltid kört med el band sånna som e 1 cm breda eller nått bara för att om i fall att så går dom av i stället för att hästen skadar sej.. Därimot så har vi el rep på de 2 nedersta å el band på den översta utmed vägar och skogen mm mm där de går vilda djur så dom ej kan dra sönder trådarna + att den översta tråden syns mest.. Annars gillar jag bäst banden för dom syns mest å går sönder om hästen skulle fastna. men de har alla olika åsikter om..
 
Sv: Vilket stängsel är bäst och säkrast?

Det som du bör tänka på när du väljer band eller rep är att det skall var vara så lågt ohm tal som möjligt i bandet/tråden. Är det högt omtal så läcker det ström och stängslet fungerar sämre. Samt att jordningen är bra till el agregatet. Dvs ett jordspett per joul som el agregatet har. Är en bra vägledning.

Lycka till med ditt stängsel.
 
Sv: Vilket stängsel är bäst och säkrast?

Har tre st 40mm Horseguard (franska elbandet) i mina hagar och har aldrig haft någon häst som har skadat sig då de sprungit genom staketet. Däremot har banden gått sönder. Och då går de sönder rakt av vilket gör att de är lätta att skarva snyggt. Mina staket har jag haft sedan 1989 (oj, vad tiden går fort:eek:) och de är fortfarande lika bra som då de var nya.
 
Sv: Vilket stängsel är bäst och säkrast?

Jag har översta raden med tjockt elrep med åtta ledare i, och de två nedre raderna slät metalltråd.
Metalltråden är klart bäst på att leda strömmen. Om metalltråden är ordentligt spänd, är det (vad jag har kunnat läsa mig till) inte större skaderisk på den än på annat material.
Jag är personligen tveksam till de breda banden då jag hört talas om en del skador av dem, samt att ledarna är väldigt sköra och de staket jag sett, haft dålig ledningsförmåga.

Jag ser till att ha tvärgående tråd på ganska täta avstånd som förbinder alla tre trådar, så att överledningen ska fungera även vid avbrott i tråden.

Jag har en häst som tidigare rymt från alla hagar, men han går inte i närheten av det här staketet (har också ett kraftigt elaggregat avsett för bråkiga djur och svåra stängselförhållanden...).
 
Sv: Vilket stängsel är bäst och säkrast?

jag startade mitt stall förra året. Bestämde mig för att ha 20 mm band på de flesta ställen, vinterhage med 40 mm som översta band utav tre. Jag visste dock inte innebörden av lågt ohm, så jag köpte ekonomiband, kilometervis med ekonomiband.. Redan förra året när jag inte hade mer än 4 hektar kanske så märkte jag hur dålig strömmen var. Satte dit fler jordspett o de var ok.. Sen började bandet bränna sönder där strömmen gick ut från aggregatet. I år la jag ut en tråd här på buke om varför strömmen är så svag. Fick svaret att de kanske berodde på att mina band hade för högt motstånd. Vilket de var, jag har börjat att byta ut band mot polarband samt andra väldigt lågtohmiga band. Nu har jag även ett nytt aggregat som visar spänningen ut. Genom att byta ut 40 meter på en av 3 band i min första hage där strömmen går ut förbättrades strömmen med 0,4 megajoule! Så ska främst nu byta ut band efter band i vinterhagarna! Iaf så att mitten eller översta bandet har ordentligt med ström. De tråkiga i detta är att jag köpt ekonomiband för uppskattningsvis runt 20 000, o dessa nya banden är iaf dubbelt så dyra.. Så jag loosar mycket pengar på att inte ha kollat upp vad som var rätt från början! Sommarhagarna är ju inte lika kritiska, för i dem brukar hästarna trivas i! Däremot tycker många hästar att de är tråkigare i vinterhagarna. Plus att kylan tar mkt ström!

Jag valde band för att det är snyggare, och tydligare för hästarna. Både älgar o hästar har forcerat banden och de har gått av utan att hästarna har haft synliga skador. Där jag har haft 40mm tjockt har de bara forcerat grindarna o då har grindhandtagen gått sönder.
 
Sv: Vilket stängsel är bäst och säkrast?

Hmm, intressant, det visste jag inte. Ska absolut tänka på det!!!!
 
Sv: Vilket stängsel är bäst och säkrast?

Vad tror ni om Polarband de två översta och så ett tunnare band som nedersta i vinterhagen och så tre tunnare band i vinterhagen?
 
Sv: Vilket stängsel är bäst och säkrast?

Du har ganska stora hagar va? Långt över 4 hektar låter det som iaf :)
Annars är dina band ruskigt dyra...

Här hemma har jag rep. Ska sätta träslanor ut mot vägen har jag sagt i 3 år nu. ;) En o annan häst har slunkit ut när strömmen varit avstängd men med ström går ingen ut.
Ingen har haft en skråma på sig när de rymt så repet har ju iaf inte skadat dom.
Jag har ekonomirep, ett helt vanligt aggregat och bra jordning till mitt på 2 hektar. Hästarna går inte mot det så ström är där...
Har bara en enkel testare där man får ut om där är ström så så mkt mer kan jag inte bidra med till TS.

Tänk att allt är sån vetenskap - kul o lära sig ngt nytt :)
 
Sv: Vilket stängsel är bäst och säkrast?

ja, allt som allt är de nånstans 10-12 hektar. Nästan alla hagar har tre band. Har shettisar o föl här så better safe then sorry!
 
Sv: Vilket stängsel är bäst och säkrast?

ja, det är framförallt skönt att ha stora och bra vinterhagar. Speciellt en är riktigt bra! 2 hektar o precis lagom tät skog! :) Alla hagar är väl dikade så de blir aldrig lerigt, förra vintern (även den första) behövdes inte ens enda hov spolas av! Jag tror dock inte att jag kan göra så mkt fler riktigt bra vinterhagar då vi har för mkt berg här. Sen vill jag under vintern bara kunna släppa hästarna från o in i stallet. Då kan man inte ha hagarna för långt bort!
 
Sv: Vilket stängsel är bäst och säkrast?

Vi har efter många års hästhållande insett att följande är det som fungerar bäst till ett något så när vettigt pris är följande:

Stolpar- klyvda ekstolpar. Kan i regel köpas relativt billigt om man köper på pall dvs ca 50 st i ett köp. Miljövänligheten är en bonus då ek håller väldigt många år utan impregnering. Vi har en hel del 15 år gamla stolpar som fortfarande är hyfsat ok, men som behöver bytas om något år.

Vi har en galvad järntråd ungefär i hästarnas boghöjd och ev en lägre i hästarnas knähöjd. Sedan överst ett elband av den smalare sorten på ungefär en höjd av 1,25 cm. ( Vi har nordsvenskar för uppskattning av trådhöjderna).

Den galvade järntråden har vi valt eftersom det är det material som leder strömmen BÄST vilket är en fördel i större hagar, det går dessutom av om hästarna får för sig att springa igenom eller fastna. Den översta tråden av elband har vi för att staketet ska synas bra både för hästarna och för vilt. Så att hjortar och rådjur hoppar över istället för att springa rakt igenom.

Vi har valt ett smalt elband eftersom vita elband blir sjaviga och slitna efter ett par år och då behöver bytas ut, vilket blir billigare än att ha ett brett elband, ett smalt elband fångas inte heller lika hårt av vinden om höstarna när det blåser mycket.

I kombinantion med ett starkt elaggregat och bra jordning blir det super bra.

Vi har hingstar på denna typ av staket sommartid sedan många år och det fungerar utmärkt.

Har man gott om pengar skulle jag rekommendera samma sorts stolpar men med franska elband. Har sett franska elband som varit som nya efter många många års användning. Detta band finns dessutom vad jag vet i andra färger än vitt vilket är en fördel med tanke på den gröna algväxten som alltid blir på elband och elrep.
 
Sv: Vilket stängsel är bäst och säkrast?

Jag tror dock inte att jag kan göra så mkt fler riktigt bra vinterhagar då vi har för mkt berg här.

Man kan ta fälgar till bildäck gjuta in betong och ett rör i mitthålet och i röret bulta fast en stolpe. Fungerar rätt bra om man vill ha enstaka stolpar där det råkar vara berg i dagen och man inte kan slå ner stolpar i marken.
 
Sv: Vilket stängsel är bäst och säkrast?

tack för tipset! Men jag är mer rädd för att hästarna ska halka. Alla hästar är inte lika säkra på benen..
 
Sv: Vilket stängsel är bäst och säkrast?

Vi har franska elbandet.
Hade tre hingstar som gick ut en gång (troligtvis har den klumpigaste rullat in i det och sen kommit ut). Står dom och hetsar mot varandra så finns det ju inget stopp oavsett stängsel.
I vilket fall så fick min en sådan skada att hade det varit elrep istället för de breda banden hade det varit godnatt för honom.
Nu har han istället ett fult ärr rakt över hela bringan precis där strupen "går in".
 
Sv: Vilket stängsel är bäst och säkrast?

Hugger knappen och plockar upp tråden..

Vilket trådmaterial anser ni vara säkrast?
Rep 5mm?
Band (oavsett tjocklek)?
Ståltråd?

Vilken grindtyp anser ni vara bäst?
Gummiband?
Fjäder?
Vanlig gjorda av rep/band?

Vilken grindögla använder ni?
Egen, snurrad av ståltråd?
Grindisolator?
Snörögla?

Gärna motiveringar och berättelser utifrån egna erfarenheter!
 
Sv: Vilket stängsel är bäst och säkrast?

halv knapp
Sätter ett svstamp här, då jag behöver byta ut trådar i sommarhagen, och även göra en vinterhage utbrotts-säker.. Orkar inte vara orolig längre om unghästen är kvar i hagen eller ej.. Så nu får det räcka!!! :D
 
Sv: Vilket stängsel är bäst och säkrast?

Samma här. Unghingsten använder tråden som tandtråd här... Tur att det är trästaket bakom. Men det kommer det inte vara när jag tar hem honom...
 
Sv: Vilket stängsel är bäst och säkrast?

Jag har mest ståltråd i mina hagar:
+ ger bäst spänning i staketen
+ billigt
+ håller i minst 20 år
+ har aldrig givit någon skada på någon häst, men väldigt få rymmningar under dryga 20 års tid.

- syns dåligt
- jobbigt att hantera
 

Liknande trådar

R
Anläggning Det är dags att beställa hem material för att dra stängsel runt nya hagarna, men vill gärna bolla lite tankar först. Förutsättningarna...
Svar
9
· Visningar
1 259
Senast: Raderad medlem 142449
·
Utrustning Jag är så trött på att ha dåliga vinterstängsel i hagarna. Så fort det kommer snö så hänger banden/trådarna. Får dra efter var ich var...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 989
Gnägg En fråga: Denna sommar har jag arrenderat en sommarhage på ca 1,5ha. ca 600m staket runt hagen. Vi satte upp staketet i början av...
Svar
12
· Visningar
1 596
Senast: Smulan75
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 844
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp