Bukefalos 28 år!

Vilket stall hade ni valt?

ssandraar

Trådstartare
Står och tvekar vilket stall jag ska välja...
Ena stallet är en ridklubb, nybyggt, ridhus och 3 (en dressyrbana, en stor hoppbana och en större paddock) mindre bra ridvägar, finns generellt sett en/två vägar man kan rida för att kunna trava och galoppera.
Det andra stallet är också ganska nybyggt, en liten ridbana och hur många olika ridvägar som helst, det är allt från sandvägar, stränder till skogsvägar och terrängbanor.

Det skiljer sig 600:- mellan de två stallen i månadshyra, stallet med ridhus är det dyrare.

Vilket hade ni valt?
 
Det andra stallet. Jag vill ha bra ridvägar även om jag även skulle vilja ha ridhus.
Men å andra sidan så beror det ju på vad du har för behov. Ska du träna mycket kanske det med ridhus och fler ridbanor är ett bättre alternativ för dig.
 
Står och tvekar vilket stall jag ska välja...
Ena stallet är en ridklubb, nybyggt, ridhus och 3 (en dressyrbana, en stor hoppbana och en större paddock) mindre bra ridvägar, finns generellt sett en/två vägar man kan rida för att kunna trava och galoppera.
Det andra stallet är också ganska nybyggt, en liten ridbana och hur många olika ridvägar som helst, det är allt från sandvägar, stränder till skogsvägar och terrängbanor.

Det skiljer sig 600:- mellan de två stallen i månadshyra, stallet med ridhus är det dyrare.

Vilket hade ni valt?

Alternativ två pga ridvägarna hade jag valt.

Ridhus kan man åka till vid behov plus att såna anläggningar för mig ofta är för röriga att jag vill bosätta mig i sas.
 
Jag gillar att rida på vintern också och det år jag försökte hålla igång hästen utan ridhus gick vi omkull 2 ggr när vi skrittade. Nu för tiden ser jag till att stå på anläggnig med ridhus. Tråkigt med ridvägarna men jag hade hellre haft det så, tror jag :)
 
stallen är ju varandras raka motsatser så svaret på din fråga blir ju vad du vill ha din häst till och hur du rider när du rider.
Jag hade valt stall 1 utifrån det . Å andra sidan utifrån vad du skriver gissar jag att du bor i Skåne, så en ytterligare faktor i sammanhanget bör ju vara hur mycket du behöver rida i ridhus för att kunna rida effektivt och hålla igång träningen osv. Behöver du inte det eller behovet inte finns utifrån hur vintrarna brukar vara osv annat än några korta veckor, så är det ju ngt du själv måste bedöma.
 
En del grejer som är tusen gånger viktigare för mig är:
Grovfoder: hygien, tillgång, näringsvärden, mängd/fodring
Vatten: frostfritt vintertid inne/ute
Hagar: storlek, utformning, underlag vid olika väder, flock, tillåtelse att ha brodd, tillgång till ligghall, utetid
Avmaskning/hagskötsel: träckprovsrutiner, skilda sommar/vinterhagar, invänjning vid gräs

Det är för mig sällan något stall är såpass likt i ovanstående rutiner att tillgången på ridyta den 1 h/dag jag använder hästen till ridning får ha någon nämnvärd betydelse för hur hästen bor de resterande 23 h.
 
Står och tvekar vilket stall jag ska välja...
Ena stallet är en ridklubb, nybyggt, ridhus och 3 (en dressyrbana, en stor hoppbana och en större paddock) mindre bra ridvägar, finns generellt sett en/två vägar man kan rida för att kunna trava och galoppera.
Det andra stallet är också ganska nybyggt, en liten ridbana och hur många olika ridvägar som helst, det är allt från sandvägar, stränder till skogsvägar och terrängbanor.

Det skiljer sig 600:- mellan de två stallen i månadshyra, stallet med ridhus är det dyrare.

Vilket hade ni valt?
Hur ser hagarna ut, hur många hästar ( människor) finns i stallet, hur många timmars utevistelse har hästarna?

Jag hade valt stallet som har dom bästa hagarna, minst spring i stallet minst in och utflyttningar av andra hästar och stallet med det längsta och bästa utevistelsen anpassat efter årstiden. Det ska finnas skydd för hästarna i hagen.
 
Jag hade valt utifrån den typ av ridning jag till största delen sysslar med.

Vill kunna hålla igång min häst även under vintern utan att behöva köra iväg 3-4 ggr / vecka för att kunna rida.
Hade valt alt nr 1
 
Jag gillar att rida på vintern också och det år jag försökte hålla igång hästen utan ridhus gick vi omkull 2 ggr när vi skrittade. Nu för tiden ser jag till att stå på anläggnig med ridhus. Tråkigt med ridvägarna men jag hade hellre haft det så, tror jag :)
Var hästen obroddad om du gick omkull 2 gånger och bara i skritt?
 
Vad gäller båda stallen hade jag undersökt hur långt det är att åka till det som fattas. Dvs för stallet utan ridhus så är det frågan hur långt det är till närmaste. Samma för ridklubben - hur långt är det till bra ridvägar?

Om det är hyggliga avstånd vad gäller båda stallarna hade jag sen valt utifrån vad jag nyttjar mest. Själv står jag i stall med ridhus in på knuten men med lite ridvägar. Dock tillräckligt med ridvägar för att nyttja under veckan. Sen tar jag släpet då och då till oändliga skogsvägar. Hade jag däremot inte tränat så pass mkt dressyr som jag gör så skulle jag istället ha prioriterat ridvägar.

Att ha tillgång till både och är en nödvändighet för mig. Men behövs inte både och på daglig/veckobasis.
 
Jag bor i piteå norrbotten så vi har rejält kalla vintrar :)
stallen är ju varandras raka motsatser så svaret på din fråga blir ju vad du vill ha din häst till och hur du rider när du rider.
Jag hade valt stall 1 utifrån det . Å andra sidan utifrån vad du skriver gissar jag att du bor i Skåne, så en ytterligare faktor i sammanhanget bör ju vara hur mycket du behöver rida i ridhus för att kunna rida effektivt och hålla igång träningen osv. Behöver du inte det eller behovet inte finns utifrån hur vintrarna brukar vara osv annat än några korta veckor, så är det ju ngt du själv måste bedöma.
o
 
En del grejer som är tusen gånger viktigare för mig är:
Grovfoder: hygien, tillgång, näringsvärden, mängd/fodring
Vatten: frostfritt vintertid inne/ute
Hagar: storlek, utformning, underlag vid olika väder, flock, tillåtelse att ha brodd, tillgång till ligghall, utetid
Avmaskning/hagskötsel: träckprovsrutiner, skilda sommar/vinterhagar, invänjning vid gräs

Det är för mig sällan något stall är såpass likt i ovanstående rutiner att tillgången på ridyta den 1 h/dag jag använder hästen till ridning får ha någon nämnvärd betydelse för hur hästen bor de resterande 23 h.
Ja självklart är det de viktigaste! Men jag har valt ut de här två stallen av ett tiotal stycken stall pga att de uppfyller de kraven jag har :)
 
Som varande skåning kan jag säga att stallet med ridhus är att föredra om din ridning är på lite mer avancerad nivå som kräver att du verkligen kan rida och träna hela vintern. Då har också möjligheterna till ren uteridning mindre betydelse.
Men om din ridning är på den nivån att det inte gör något om det inte går att rida på några veckor under vinter, i värsta fall längre tid för det kan ju bli glatt och isigt här utan snö vissa vintrar. Då är nog stallet med ridvägar och strand det bästa alternativet.

I bägge fallen kan man ju lasta och köra till det som saknas. Från stallet med ridhus kan man ju köra till skogen/stranden o s v precis som man kan köra till ridhus ifrån det andra. Så vilket som blir bäst beror ju på dig och din ridning.
 
För mig som också bor norrut är det guld värt med ridhus. Skulle valt stall nr 1. Med såpass lång höst och vinter som vi har skulle jag nog inte klara mig utan ridhus. Ridbanorna fryser och blir stenhårda ganska tidigt på hösten, likaså alla ridvägar. När snön väl kommit kvittar det väl men perioden då det bara är hårt överallt slipper jag gärna..
 

Liknande trådar

L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 341
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 819
Senast: Cilla
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 767
Senast: Nahar
·
Anläggning Ägaren till vår medryttarhäst ska byta stall och då jag och dottern är de som rider hästen mest (äldre häst som inte går alla dagar) får...
2
Svar
24
· Visningar
2 505
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Mindre kombi?
  • Hiss och diss del 5
  • Sommartoffel

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp