Bukefalos 28 år!

Vill bara dela med mig om hur det är att rida på sidepull!!

B

**BORTTAGEN**

Jag har ett snart ett tio år gammalt varmblod som inte är speciellt tränad eller riden mycket.
Jag har bara haft henne sen januari.
Jag prövade en massa bett för att hon var så nervös och inte riktigt villig att göra mina övningar/uppgifter.

Men så köpte jag ett sidepull och första tanken var ju att hon skulle flyga och fara som en dåre i paddocken men det gjorde hon inte utan hon blev så snäll och så sammarbets villig så jag blev ju helt paff.

Jag skrev i en tidigare tråd om att hon bet en tjej i foten när hon skulle svänga eller stanna eller vad f*n hon höll på med(ursäkta jag är fortfarande lite arg på den här s.k. experten) och att den här tjejen sparkade henne i ansiktet.
Då reds hon med bett.
Hon den här tjejen tyckte då att min häst var livsfarlig och att jag absolut inte skulle rida ut på henne själv m.m.

Men till saken då.
Jo jag testade ju min sidepull först i paddocken och sen har jag även ridit ute med den och det funkar så otroligt bra att jag ville bara dela med mig av den erfarenheten att det kan vara värt att pröva.
Att man inte alltid behöver ett skarpare bett för att få hästen att lyda. :banana:
 
Vad roligt! Funderar på att införskaffa ett side-pull till mitt 5 åriga varmblod, han gillar inte heller bett.. Har hittills ridit honom på hacakmore.. och det har funkat bra, men kan vara bra med variation tänkte jag. :)

Att man inte alltid behöver ett skarpare bett för att få hästen att lyda.

:bow: Håller fullständigt med!
 
FAst sidepull är ett väldigt skarpt redskap även om det inte sitter i munnen, iallaffall de som är tillverkade av de där hårda repen över nosen. Inget fel i det, jag använder oftast sidepullet på idiothästar för det vågar de inte gå emot :devil:
 
Min heta pålla fungerade mycket bra på ett snällt hackarmore.
Då fanns inte sidepull, så det vet jag ine hur det skulle ha fungerat.
 
Kan du definiera begreppet "idiothäst"? Tack på förhand! :)
 
Enligt mig så finns det inga idiothästar utan bara dåliga ryttare och hästhanterare.

Jag använder mitt sidepull endast i utbildningssyfte jag ska ju gå över till bett senare.


Jag har det inte för att hon är en idiothäst utan för att hon är outbildad/otränad.

Jag vill lära mitt sto att lyssna på så små tygletag som möjligt och kan man det i ett sidepull behöver man inte sitta och slita och dra när hon har ett bett.

Och använder man det fel så kan det gå illa.

Det ska ju inte sitta hårt över nosryggen och man ska inte vara hård i hand.

Man använder sidepull till unghästar just för att man ska lära dem och lyssna på tygeltag utan att behöva ha ett bett i munnen.
 
Ifall det är nån här som har läst om Antti Walnestedt så kanske ni förstår lite hur jag tänker på det här med ridning och hästhantering.

Han har även en egen sida om just sidepull och ridning m.m.

På ett ställe skriver han så här:
De olika möjligheter som finns att reglera hästar på, kan delas in i grupper. Den absolut mest använda gruppen är den mekaniska styrningen av hästen. I den gruppen ingår alla typer och variationer av bett, hjälptyglar, hävstänger, sporrar, linor och selar mm
Den skickliga använder minsta möjliga mekaniska styrning. Alla kan tvinga en häst med mekanik
 
tycker personligen inte om sidepull men tycker ändå du tänker rätt!
när hästen inte lyssnar i munnen då får man gå över till något annat, i stället för att trycka dit massa skarpa bett.
 
Och olydighetsproblemet försvinner med hjälp av skrapa bett?

Nedu...det dols möjligen :smirk:
 
Får jag fråga en sak.. lite nyfiken nämligen... hur stor skillnad är det mellan att rida på Hackamore och sidepull, blir det inte lite samma effekt?
Jag funderar på att skaffa mig ett side pull, nu rider jag bara med repgrimma, det funkar, men jag trir man får lite mer kontroll med sidepull... :)
 
FAst sidepull är ett väldigt skarpt redskap även om det inte sitter i munnen, iallaffall de som är tillverkade av de där hårda repen över nosen.

HAr du provat hööks nya? Billigt och med läder över nosryggen.
Jag är lite sugen på att prova.(men dom finns aldrig inne när jag är där)
 
Sidepull inverkar ganska likt ett tränsbett, du har alltså lätt att kommunicera böjning i sidled till hästen, bara det att kommunikationspunkten är flyttad från underkäke till nosrygg. Hackamoret inverkar mera som ett stångbett, du får tryck på både nosen och nacken. Stångbett är till för att få hästen att länga ut sin överlinje, men leder lätt till att hästen krullar ihop halsen om man sitter med konstant stöd. Samma sak gäller hackamore. Det är också svårare att kommunicera böjning med ett hackamore, men om du har en häst som böjer fint genom kroppen av sitsens inverkan så gör inte det så mycket. Mitt urkänsliga fullblod går jättefint på ett sidepull som jag lindat med mockaremsor för att göra lite bredare och stadigare, men när jag provade att rida henne på ponnyhack (när hon var 4, hon är 16 nu och hade kanske reagerat annorlunda) tvärstannade hon så fort tygeln närmade sig sträckt.
 

Liknande trådar

Utrustning Det slog mig precis att trots att jag haft hästen i drygt två år har jag aldrig provat rida bettlöst. Tidigare ponnyer har nästan...
Svar
7
· Visningar
1 297
Senast: Glimris
·
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 485
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 622
Senast: As_Vegas
·
Western Min ponny blir otroligt het och stressad när jag börjar arbeta med henne, ibland går det fint när hon sänker nacken. Men när hon tycker...
Svar
6
· Visningar
2 922
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp