Vill bara ta vä galopp....

Tack så mycket :p
Klart man försöker förklara... det är ju hästsporten borde vara..Allt hadde varit så mycket bättre om vi alla hjälps åt och strävar för hästarnas bästa. :banana:
 
Ja absolut.

En till fundering...
Har ju inte någon bok om det du nämnde, men hur kommer det sig att det känns som att höger galoppen i mitt fall känns mycket lättare, om han egentligen är svagare i den sidan? Jag menar, i högervarvet får jag med ytterbogen, han går i hyfsat lugn, stadig galopp och han söker sig framåt neråt.

Medans i vänster varvet känns han stelare, och jag har svårare att få honom ställd i sidan och gå i ett lugnare stadigare tempo? Inte så att han rusar, men det känns inte alls lika kontrollerat som i högervarvet.
Fattar inte riktigt.. Misstänker att svaret finns i texten du redan skrivit :o

Iofs så har han jobbats väldigt lugnt efter jul, bla pga att equiterapueten varit ute och justerat korsbensleden som han hade en förskjutning i, och sedan skrittats.
:idea:
Nu börjar tom jag tänka :D. Pga förskjutningen så har han blivit svagare i vänster bak, och överbelastad i höger bak. Kan det ha något med saken att göra?

Många tankar som snurrar nu :) Kan du hjälpa mig att reda ut dom? :bow:
 
Om din häst har haft problem med höger galopp så är det den vänstar sidan som är svag.DÅ kanske du förstår automatiskt varför han känns svårare i vänster galopp !du ställer ju åt vänster därför läggs tyngden på vänster sida.Och det bevisar ju oxå att din häst tyckte det var lätt att fatta högergaloppen när du ställde åt höger .Han behövde ju då inte bära på vänster sida.Hoppas du förstår :)Oj nu blev det rörigt :crazy:För att göra honom starkar kan du i stället rida honom rak på böjt spår eller svagt motstäld.
Och visst kan överskjutningen koma av det ..Och det kan oxå vara orsaken till den stelare sidan :)

Efter som du gör som du gör med din häst så upplever du att häten är mycket smidigare i höger..men du luras av honom.han tycker säkert det är bekvämt att gå så vilket gör det lättare för dig.Även om du får känslan av att ytterbogen följer med så förblir han ng på bogarna och då spelar det ingen roll.
 
Och jag kan säga att det är inte så lätt att känna från häst ryggen när hästen luras..tro mig jag vet :crazy:Satt själv å red en häst som släppte yttersidans halsmuskel i en kostig krök så jag trodde att bogen var med :crazy:Inte fören min tränare påvisade mig problemet förstod jag. :)
 
Jag tror inte man ska börja med galoppen före hästen byggt upp tillräckligt med ryggmuskler och de andra musklerna också, dvs. underhalsen som travhästar ofta får. Hade det problemet tidigare. I somras så gick det inte att galoppera i höger varv men då kunde hästen knappt gå i form i skritten heller. Nu när hon jobbar med bakbenen och sätter under sig mer kan hon gå i form i traven. Men det blir bara korta bitar för hon orkar inte mer än så länge.
Travhästar eller fd. travare har ju också bredare höftmuskler/lårmuskler än vanliga ridhästar och det beror ju på att dem skjuter ifrån i traven istället för att sätta under sig med bakbenen och de musklerna vill man få bort så att hästen kan sätta under sig mer med bakbenen som en ridhäst och få ett mjukare sätt att röra sig på.
Nu elelr ja, först igår skulle jag prova att galoppera i höger varv som inte gått tidigare och det funkade verkligen bra! Bättre än vänster som vi tidigare bara galopperat i. Men jag tror att de är för att hon byggt upp bättre muskler mm. och nu när hon kan gå i form korta bitar i traven också, vi ska fortsätta med traven tills den är bra för hon orkar inte ritkgit så bra att trava i form än men korta bitar går bra men inte längre för då böjer hon bara på halsen och börjar släpa bakbenen efter sig. Men så länge utvecklingen går framåt så kan det väl inte vara annat än jättebra :D Ingenting är lätt från början, varken för hästen eller ryttaren...
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 141
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 366
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 071
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp