Vill bara ta vä galopp....

P

peacepipe

Har ett varmblod (f d travare) som kan galoppera men endast med vä framben först (oavsett om jag tar fattar höger). Nu rider vi sällan på volt så jag har "skämt bort" henne med att alltid få ta vänster (bekvämt för mig förstås). När jag nu bestämt mig för att försöka träna henne i höger - vilka hjälper bör jag främst tänka på (jag har väl själv blivit enkelsidig)
 
När du rider i höger varv och ska fatta högergalopp så ställ hästen utåt och därmed "tvinga" honom att ta höger framben först. Ge också en lite övertydlig skänkel.
Det var så jag kom tillrätta med mitt varmblods högergalopp!
Tänk också på att det är jobbigt för hästen att galoppera i höger varv i början, så ta korta pass med fler fattningar (vilket stärker galoppen).

Lycka till! :)
 
känner igen det där, min häst är likadan.
hon tyckte det var jättesvårt med höger galopp, typ: "varför måste vi galoppera i båda galopperna matte, det räcker väl med en?" :D
nu fattar hon båda höger och vänster utan problem men det krävdes mkt träning..
tycker du fått ett bra svar av den som svarat innan mig. :)
 
Hästen börjar _aldrig_ galoppera först med frambenen.I vänster galopp börjar hästen galoppera med höger bak .och i höger galopp börjar hästen med vänter bak.Lär dig känna vart hästen har sina ben så kan du lättare känna när hästen har sitt vänstra bakben i marken t.e.x sedan som någon annan skrev fatta i början av ett hörn med hästen motstäld. för att göra det så lätt för hästen som möjligt att förstå vad du menar :)
 
Mitt varmblod ville också bara galoppera i vänster och fick göra det också. Kanske är jag lite bekväm jag med :o men det fanns också en baktanke. Genom detta fick vi långa härliga galopper ute i skogen och hon fick lyckas, och jag fick belöna...mycket. Jag var noga med att bara fatta vänster galopp eftersom hon hadde störst förutsättning att klara den. För att sedan komma tillrätta med högergaloppen tog jag itu med den på fyrkantspåret. Galopperade ett varv i vänster varv, beröm, vänd snett igenom, bryt av till trav, och försökte fatta höger galopp i hörnet. Misslyckades vi låtsades jag att det regnade och försökte igen i nästa hörn. MYCKET tydlig skänkel och ställd till höger. Byter sedan varv och börjar om från början igen. Vi lyckades få till högergaloppen på det här viset. Vi tog några steg i taget. Jag var också noga med att bryta av INNAN hon gjorde det så fick jag åter igen möjlighet att berömma. Nu fixar vi högergaloppen, lite knaggligare än vänster men det går hela tiden framåt. Jag är fortfarande noga med var och vilken galopp jag väljer. Är det raksträcka i skogen som gäller blir det vänster. Finns det en högerkrök att utnyttja så försöker vi med höger. Så här har jag jobbat med min kuse och det fungerar för oss. Lycka till. :)
 
Ställd till höger :confused:alltså mot galopp sidan..Eller skrev du bara fel?
För om du ställer åt höger i höger galopp gör du det inte lättare för hästen då du inte ger utrymme för höger bog.Och dess utom är risken stor att du får kors galopp eller att hästen fattar gämfota bak. eftersom du inte får samma vikt på det yttre bakbenet...Speciellt i ett hörn då hästen har svårare att bära sig på sin yttersida.Det som sker när du ställer till höger på en oblanserad häst i en höger fattning i ett hörn.är att de första sprången blir på bogarna. och med högt kors.
 
Tack för tips. Tänkte inte på det där med att hästen tar vä bak först i hö galopp. Om jag då skall förstärka galoppfattningen skall jag då ta mitt vä ben lite överdrivet bakom sadelgjorden eller hur förstärka?
 
Ja! det kan du göra.. Om du brukar rida med spö kan du i fattningen om hästen har det extra svårt att förstå lägga spöt mot vänster bak i fattningen.
Och kom i håg att sitta rakt över hästen och inte falla fram med ditt överliv.vilket gör det svårare för hästen.
 
näpp inte skrev jag fel inte. Inte heller menar jag att min metod är en universalmetod som fungerar på alla, men på min travhäst fungerar det. Även om det rent teoretiskt är fullständigt galet. :crazy:
 
På min funkar oxå det bättre, tror våra hästar glömde läsa instruktionsboken ;)

Det konstiga med min häst (eller det kanske inte är konstigt, det kanske finns någon bra förklaring?) är att min häst har svårare att fatta högergalopp, men har bättre högergalopp än vänster galopp.
Den är mycket rundare och han har lättare att jobba korrekt där än i vänster.
Men det kanske finns någon logisk förklaring?
 
Den logiska förklaringen är den, att visst är det lättare..för hästen rammlar in i galoppen fullständigt på bogarna.Den bara rullar på.Och galoppen blir inte speciellt bra.Det är slitsamt åt hästen och stor belastning på höger framben om inte annat..
 
Hmm näe, det håller jag inte alls med om.
Min häst bär sig mycket bättre i högergaloppen och går inte alls på bogarna. Har på dressyrtävling fått väldigt bra kritik för galoppen.

Sen förstår jag inte riktigt hur man kan skriva att "Såhär är det", om en sån här sak utan att ens ha sett oss?
Bara en fundering..
 
Jag vill inte göra mig osams med dig :)
Och jag vet att jag har rätt med av som händer med häst kroppen i de olika gångarterna.så stor erfarenhet har jag.Så det blir en självklarhet.
Och jag vet inte heller vad för slags tränare du har :confused:Och viken typ av kritik du fått av denne.Men allt kan missuppfattas.
Läs en bok om galoppgångarternas betydlese och funktion(kyras ABC el Proffsryttarens ridlära) så förstår du att jag inte är fel ute.Vist kan du uppleva att din häst inte är på bogarna.Men jag kan med lätthet säga att den inte är på bakdelnen där den ska vara i alla fall.För om den nu skulle vara så ..så har du en super häst som automatiskt bär upp sig i en jobbig situvation.En sådan häst som vi alla vill ha :)
Men jag tror inte det är så eftersom hästen har haft problem med ena galoppen...
 
Hej igen :)
Näe jag vill absolut inte heller bli osams ;)
Men jag upplever det inte som att hästen "ramlar" in i galoppen. Vill gärna få lite tips och förklaring. :)
Om jag har hästen uppsamlad och har koll på ytterbogen i hörnpasseringen, inte överdrivet ställd inåt, blir det ändå automatiskt så att den rusar in i galoppen?
Samma när det gäller när man rider på volten?

Jag låter han inte rusa in i galoppen, utan halvhalt, fattning och sen sån samlad galopp han hittills klarar av. Vi jobbar med att bygga upp styrkan. Han är långt ifrån så stark som jag vill att han så småningom ska bli.

Såg nu när jag läste lite noggrannare i trådskrivarens första text att hennes fattar bara fel fram. Så gjorde dock inte min. Han fattade vänster i höger varv.

Iofs har vi inte samma problem som början, idag har han lättare att fatta höger galopp än då.
Hoppas du har tid att förklara lite :)
Sorry om jag snor lite av tråden
 
Att du svara som du nu gör bevisar at du kommit långt med din ridning .Och att du vill förstå :bow:
Hästen behöver inte slänga sig in i galoppen för att man ställer den i rörelseriktiningen.Men den faller automatiskt in med stor vikt på sitt innersta fram ben.En högt skolad häst har lättare för att bibehålla balansen och kan då få en skaplig fattning även om den är ställd å höger som i ditt fall.Men det krävs otroligt mycket av ryttares sitts och invärkan med sätet.Om du stänger dina ögon och ser en häst framför dig som fattar på ditt vis och sedan på mitt vis så hoppas jag du kan se skillnaden.för att stärka hästens galopp så är övergångar bra.trav/galopp tex.Och att man gör om när inte fattningen till galopp blir bra.det är väldigt stärkande.Prova att ha någon med dig som kan filma dig när du rider..Sätt dig sedan och titta på hur din häst beter sig precis i fattningen..Fokusera först på hästens bakdel och se sedan hur språnget utvecklas från det.Sen går du över och tittar på hur du själv sitter och var din tyngdpunkt hamnar.Och försök att fundera ut varför det blir som det blir..
En omusklad häst gör det inget att den tex slänger upp huvudet i fattningen då det beror på att den inte kan bibehålla formen.För den orkar helt enkelt inte.Men med många fattningar och konsikvet ridning så kommer det sedan av sig självt.man nåste ha tålamod.
Hoppas du förstår..det blev nu lite rörigt :D
 
Okej då förstår jag.
Trots att man ridit på ridskola i massor av år, så har man missat många större grejjer som man behöver få förklarat.
Supertack för förklaringen :bow:

Ska försöka få någon som kan filma så jag kan kika.

Jag jobbar idag mycket med fattningarna, just för att bygga upp styrkan. Tyvärr är inte ridplanen den bästa för tillfället, men jag passar på så ofta underlaget tillåter.

Ville absolut inte låta otrevlig i första inlägget till dig, är ledsen om jag gjorde det. Sorry!! :o
 
Ingen fara skedd..har varot med om folk som varit mycket med otrevliga :)
Så ditt var som smör i gämföresle mot vad jag annars har fått slängt över mig :)
Och inte är dett lätt att jobba hästarna ute just nu.Hårt isigt och jävligt... ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 408
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 141
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 367
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp