Vill du bli hemmamamma?

Sv: Vill du bli hemmamamma?

Kanske som att fråga på flashback om analsex och sedan se det som representativt....

Kanske sant, men jag tycker frågan är intressant ändå, oavsett trovärdigheten på undersökningen - hade det varit kliniska studier jag velat diskutera hade jag inte länkat till aftonbladet ;)
 
Sv: Vill du bli hemmamamma?

Njae, jag skulle nog inte trivas att bara vara hemmafru och passa upp på familjen, då finge vi ha något vid sidan om, ett hobbyföretag jag kunde sköta hemifrån.

Jag var hemma i sju månader och tyckte att det var skönt att ha mannen hemma och åka till jobb.
 
Sv: Vill du bli hemmamamma?

Det är min dröm att få vara hemmamamma! Vår mamma (min och A.K.Eng) har alltid varit hemma och jag har alltid varit väldigt glad för det! Nackdelen med det var att pappa fick jobba jämt för att vi skulle ha pengar. mamma jobbade innan oss 4 barn och började igen som dagmamma, hemma, när jag var ca 5 men blev sjukpensionär när jag var 10.

Nu har jag inga barn än (nr1 bakas i magen just nu) så det kan ju ändra sig när jag väl provat på att vara hemma;)

(idagsläget är det inte aktuellt att jag ska vara hemma mer än de föräldradagar jag ska ta ut)
 
Senast ändrad:
Sv: Vill du bli hemmamamma?

Jag ÄR hemmamamma, och varför?

Tja, av den enkla anledningen att jag vill vara med mina barn de få år jag får vara det, innan systemet tar över. Typ.
 
Sv: Vill du bli hemmamamma?

Jag hade gärna varit hemma längre med mina barn. Jag älskade att vara hemma med dem. Jag tyckte att det var fruktansvärt när dottern fick börja på dagis bara 17 månader gammal.
Sonen var drygt 3 år när han började dagis. Då hade jag varit hemma först 3 månader, sedan pappan i 10 månader medans jag gick i skolan. Sedan var jag hemma igen tills han var då drygt tre år. Med dottern, som föddes när sonen var 22 månader, tog jag all föräldraledighet. Pappan var inte intresserad och vårt förhållande var påväg åt helt fel håll. Vi gick isär när hon var nio månader.
Hade jag fått välja så hade jag velat vara hemma tills de började skolan eller iallafall jobbat deltid. Eftersom jag gick i skolan en del av deras småbarnsår så var det ju heltid.
Eftersom jag var ensamstående med barnen så hade jag inte så mycket val utan kände att jag fick vara glad att jag kunnat vara hemma så länge som jag ändå hade. Jag tror inte att vi hade klarat ekonomiskt att jag var hemma på heltid så mycket längre även om vi hade bott ihop men dottern hade väl iallafall hunnit fylla två då innan jag varit tvungen att bidra till ekonomin.
 
Sv: Vill du bli hemmamamma?

KL

Jag ar hemma med mina barn, de fyller 4 i januari. Jag bor i ett land dar det ar extremt vanligt med hemmafruar, barnomsorgen ar inte alls lika val utbyggd som i Sverige och den ar svindyr. Vidare sa ar foretagen har mycket vana vid kvinnor som varit hemma i nagra ar och ser inte detta som en nackdel - savida man inte jobbar inom bankvarlden o dyl dar attityden ar annorlunda - och darfor ar det relativt latt att ta sig tillbaka in i jobbvarlden senare.

Men som svensk tyckte jag anda att det var jobbigt de forsta tva aren, kanske lite langre. Saknade jobbet, kamratskapen, identiteten osv. Nu har jag vant mig och trivs ratt bra faktiskt. Det finns ett enormt utbud for forskolebarn har, man saknar knappast saker att gora om dagarna och det finns ju manga andra som ar i samma situation dessutom.

Mina barn gar pa forskola 9-14, 3 dagar i veckan. Vi har staderska och tradgardshjalp hemma, och en person som hjalper till att ga ut med hunden 3 ganger i veckan. Maten hemkord. Hastarna pa full skotsel. Jag rider min hast pa helgerna och nar barnen ar pa forskolan dvs 5 ganger i veckan, helt utan stress. Maken betalar in pa mitt privata pensionskonto lika mycket som nar jag jobbade, och alla pengar gar in pa det gemensamma kontot. Nar barnen borjar skolan (nasta ar) ska jag borja studera deltid.

Helt idealiskt ar det inte, men sag den situation som ar det. Jag ar iaf nojd - mycket mer nojd an vad jag trodde att jag skulle vara.
 
Sv: Vill du bli hemmamamma?

Mina barn gar pa forskola 9-14, 3 dagar i veckan. Vi har staderska och tradgardshjalp hemma, och en person som hjalper till att ga ut med hunden 3 ganger i veckan. Maten hemkord. Hastarna pa full skotsel. Jag rider min hast pa helgerna och nar barnen ar pa forskolan dvs 5 ganger i veckan, helt utan stress. Maken betalar in pa mitt privata pensionskonto lika mycket som nar jag jobbade, och alla pengar gar in pa det gemensamma kontot. Nar barnen borjar skolan (nasta ar) ska jag borja studera deltid.

Helt idealiskt ar det inte, men sag den situation som ar det. Jag ar iaf nojd - mycket mer nojd an vad jag trodde att jag skulle vara.

Det där lät ju fantastiskt lyxigt!:D

Jag skulle gärna vara hemma mer med barnen men jag skulle ha svårt att släppa att jag vill tjäna mina egna pengar så att även jag bidrar till hushållet pengamässigt. Jag vill också att barnen ska få uppleva att gå på förskola lagom mängd tid.

Jag har aldrig haft några problem att sysselsätta mig under föräldraledigheten. Den här gången läser jag latin på halvfart på universitetet (distans), förra gången tog jag jägarexamen, förarintyg fritidsbåt och BE-körkort.

Både jag och sambon har gått ner till 80% efter att vi fått barn. Det ultimata för mig hade varit om vi haft sådana löner att vi kunde gå ner lite till och få ännu mer tid till barnen och till andra saker vi vill göra på det personliga planet.
 
Sv: Vill du bli hemmamamma?

Aldrig i livet att jag skulle vilja vara hemmamamma. Min mamma var hemmafru och det har påverkat mig rätt kraftigt att inte vilja ha det så själv. Min man som också var hemmabarn känner likadant, han vill inte att våra barn ska vara det.
 
Sv: Vill du bli hemmamamma?

Jag skulle bli knäpp. Har funderat på om man skulle vinna storkovan och köpa gård, men jag skulle ändå vilja arbeta minst halvtid för jag älskar mitt jobb så mycket. Har hittat så rätt på det att jag aldrig kan tänka mig att sluta trots usel löneutveckling;)
 
Sv: Vill du bli hemmamamma?

kl

Jag skulle aldrig klara av att vara hemmafru.
Jag har börjat jobba helger med bägge barnen när de varit ca 7 mån. Jag behövde komma ut. Även om jag haft mina bästa vänner hemma med barn samtidigt har det inte känts tillräckligt stimulans.
 
Sv: Vill du bli hemmamamma?

Nej, helt enkelt för att jag gillar mitt jobb för mycket.
Dessutom är jag rädd att jag skulle bli för stillasittande och inte träffa folk om jag blev hemma-mamma.

Däremot kommer jag nog inte jobba heltid efter jag fått barn (gör inte det i dagsläget nu heller i och för sig, men känns ännu viktigare då).
 
Sv: Vill du bli hemmamamma?

Absolut inte.
Jag behöver stimulansen ett arbete ger och jag gillar dessutom mitt jobb!
Däremot så har vi hypotetiskt talat om att det i sådant fall vore vettigt att gå ned i tid bägge två och arbeta tex 80%. Det verkar vara en trevlig lösning och det borde inte vara omöjligt att rodda runt ekonomin på 80%.
Det vanskliga är dock att 80% inom våra arbeten inte sällan verkar innebära att man gör 100% av arbetet på 80% av tiden... Så den biten skulle vi få se upp med.
 
Sv: Vill du bli hemmamamma?

Det vanskliga är dock att 80% inom våra arbeten inte sällan verkar innebära att man gör 100% av arbetet på 80% av tiden...

Så verkar det vara med alla arbeten som kräver hyfsat mycket utbildning. Jag har kollegor som jobbar 80% på papperet, just för att komma ner till heltid sett till antalet jobbade timmar. Att jobba heltid är närmast att jämföra med 120% sett till tiden (utan att ordet övertidsersättning öht existerar i arbetsgivarens vokabulär).
 
Sv: Vill du bli hemmamamma?

Jag vill bara påpeka att denna enkät besvarats av bara familjelivs medlemmar och således kanske inte speglar verkligheten rakt av..

Tack. Det är verkligen inte hälften av Sveriges kvinnor. När bara kvinnor som söker sig till ett helt och hållet familjeinriktat forum blir urvalet naturligtvis helt skevt och jag blir GALEN när medierna inte påpekar det...

Visserligen håller jag med om att det finns en ganska stark hemmafru-vurm just nu - men att bara fråga medlemmarna på ett hemmafruforum ger ändå fel bild. Som i sin tur förstärker hemmafru-vurmen.
 
Sv: Vill du bli hemmamamma?

Kanske sant, men jag tycker frågan är intressant ändå, oavsett trovärdigheten på undersökningen - hade det varit kliniska studier jag velat diskutera hade jag inte länkat till aftonbladet ;)

Det har inget med kliniska studier att göra - och Aftonbladet kan för den delen rapportera om sådana också.

Problemet är urvalet i undersökningen. Familjeliv är ett forum dit kvinnor söker sig för att de håller familjen extremt högt, månar om sin mammaroll osv, de söker sig dit i egenskap av mammor, inte i egenskap av t ex hoppryttare, bilägare, advokat eller sjuksköterska. Därför får man ett helt annat resultat i hemmafrufrågan än om man gjort en undersökning med ett representativt urval.
 
Sv: Vill du bli hemmamamma?

Han ville och VAR hemma i över ett år. ca 10 månader av totala tiden har han tagit själv, i omgångar när jag jobbat.

Mina barn är snart 3 och 4 nu. Så vi har varit hemma med barnen i över 4 år nu,
 
Senast ändrad:
Sv: Vill du bli hemmamamma?

*kl*

Innan vi fick barn trodde jag att jag hemmafru kunde vara något för mig. Sedan fick vi barn, inte alls ett besärligt barn på något sätt utan helt sagolik och inget krångel alls men jag insåg att jag inte är något "hemmaämne". Vi har löst det bra med att ha sonen hemma tills han var nästan 2 år (vi var hemma i perioder). Han stortrivs med sina 6 timmar i förskolan och jag trivs med att plugga 80%. Vi hoppas bara att jag får jobb när jag är färdig så att pappan kan gå ner i arbetstid.

Att presentera resultat från FL är... värdelöst. Jag menar allvarligt. Allvarligt. Familjeliv?
 
Sv: Vill du bli hemmamamma?

Det har inget med kliniska studier att göra - och Aftonbladet kan för den delen rapportera om sådana också.

Problemet är urvalet i undersökningen. Familjeliv är ett forum dit kvinnor söker sig för att de håller familjen extremt högt, månar om sin mammaroll osv, de söker sig dit i egenskap av mammor, inte i egenskap av t ex hoppryttare, bilägare, advokat eller sjuksköterska. Därför får man ett helt annat resultat i hemmafrufrågan än om man gjort en undersökning med ett representativt urval.


Men upplever ni inte att det ökat? Antalet som gärna skulle stanna hemma? Aftonbladets egna "undersökning" visar ju också höga siffror.
 
Sv: Vill du bli hemmamamma?

Beroende på vilka som läst artikeln i aftonbladet och valt att rösta... Det kan aldrig bli representativt sådär...
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 761
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 254
Senast: Destiny_D
·
Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
407
Senast: Silver Girl
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 635
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp