Vill du bli hemmamamma?

Sv: Vill du bli hemmamamma?

Jag skulle aldrig vilja vara hemmamamma. Både jag och barnen skulle klättra på väggarna efter bara några dagar. :crazy:

Sedan tycker jag nog att våra barn har lite för långa dagar på dagis nu när de går där hela dagar. När jag är klar med min utbildning planerar jag att inte jobba mer än 75%.
 
Sv: Vill du bli hemmamamma?

Tja, som jag sa: visst finns det en hemmafru-vurm. Men hur stark den är går inte att utläsa av familjelivs enkät, eftersom deras urval inte är representativt för befolkningssammansättningen.

En webbfråga på Aftonbladet kallar jag inte ens undersökning. Den visar bara att x andel av de som svarat på webbfrågan tycker si eller så.
 
Sv: Vill du bli hemmamamma?

Nej, inte intressant för mig. Däremot gärna föräldraledig halva tiden så klart - att vara hemma med bäbis är ju en annan sak tycker jag, och lika självklart att dela ungefär lika där. Om man dessutom verkligen var "hemmafru" på heltid, även med större barn (över några år) och maken jobbade heltid så känns det ju faktiskt som att det inte vore mer än rättvist att "lilla hemmafrun" fixade allt med städning, handling mm, o allvarligt talat så tycker jag inte att hushållssysslor är så roliga att jag skulle ha lust att ta allt sådant själv...

Dock är jag jätteglad att vi har haft möjlighet att inte jobba heltid båda två och dessutom gå mycket om varandra, så Ludvig har hittills som mest vid 3 års ålder gått 25 h per vecka på dagis, och jag hoppas att vi kan lösa det likadant tills sykonet, som om allt går väl föds i januari, blir minst 3-4 år oxå.
 
Sv: Vill du bli hemmamamma?

Enligt aftonbladet idag vill hälften av alla kvinnor vara hemma och ta hand om barnen istället för att jobba
http://www.aftonbladet.se/wendela/article13833274.ab
Vad vill du? Varför?

Nej, det är inte för mig. Däremot såg jag föräldarledigheten som en möjlighet att göra sådant som annars vore svårt, som att skriva en bok. Tyvärr blev skrivluckorna inte alls så många att det lät sig ske. :( Jag skulle dock gärna jobba hemifrån om den chansen fanns, det har jag prövat och det passar mig ypperligt - och då blir det ju lättare att hinna med både barn och intressen också.
 
Sv: Vill du bli hemmamamma?

Vad skönt att så mång av er inte håller med om detta!

Jag blev alldeles förskräckt när jag hörde det på radion och skämdes lite över min generation (18-29 som tydligen var mest villiga att vara hemma). Extra pinsamt var det ju när TV-program som Hollywoodfruar nämns som ett av skälen, vill man ha deras liv så är det ju rik man vill bli och inte hemmafru i första hand.
Min farmor pratade med mig om hur viktigt det är att tjäna sina egna pengar, äga sina saker osv (tvärtemot hur hennes liv sett ut) så för mig känns det helt främmande att sätta sig i en sådan beroendeställning.
 
Sv: Vill du bli hemmamamma?

Enligt aftonbladet idag vill hälften av alla kvinnor vara hemma och ta hand om barnen istället för att jobba
http://www.aftonbladet.se/wendela/article13833274.ab
Vad vill du? Varför?

I en fantasi så kan det väl låta trevligt att vara hemma; visst får jag för lite tid med barnen (känner jag) när jag arbetar heltid. MEN i verkligheten så vet jag att det vore dumt; jag ser ju hur jag blir nu när jag är hemma på heltid föräldraledig - jag, som människa, blir "lappsjuk". SÅ himla roligt är det inte att bara umgås med sina barn...

För övrigt så handlar det ju om samhället så som det ser ut; jämställdhetsaspekten, ekonomisk situation för familjen och mig själv mm.

MEN; om vi blev mångmiljonärer så skulle vi nog helt klart sluta jobba båda två och vara hemma. Fast då skulle ju förutsättningarna vara helt annorlunda; dels delat ansvar för barnen och då kunde man också ha en bra barnflicka för de tider som man vill kunna göra annat. Och egen kock, städhjälp osv osv. :angel:
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 761
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 254
Senast: Destiny_D
·
Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
407
Senast: Silver Girl
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 635
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp