Bukefalos 28 år!

Vill ej gå frammåt

ThroughMyEyes

Trådstartare
Jag har problem med att min nyköpta ponny inte vill gå framåt ibland (för ofta). När jag rider tvärstannar den och vägrar gå. När den väl ska fram så far den iväg i full galopp och bockar av mig.
När jag leder så ställer den sig jättebredbent och lutar sig bakåt om jag tar i grimskaftet för att ge den ett lätt tryck. Jag fick rådet att ge mera tryck tills den går fram och då genast släppa efter vid minsta steg. Ponnyn går inte fram ens en millimeter. Men den stegrar sig om jag tar i för hårt och slänger iväg mig all världens väg.

Jag hoppas att någon här vet vad man ska göra och kan försöka förklara så jag förstår. Jag är inte så gammal så om det är jättesvåra ord förklara dem gärna.

Hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig. Mina föräldrar vill sälja ponnyn för de tror att den är galen eller så. Men jag tror inte på det. Det måste vara något fel som jag gör.

I övrigt så gillar hon att knocka mitt huvud med sitt, ibland jättehårt och ibland bara löst.
 
Senast ändrad:
Sv: Vill ej gå frammåt

Jag har problem med att min nyköpta ponny inte vill gå framåt ibland (för ofta). När jag rider tvärstannar den och vägrar gå. När den väl ska fram så far den iväg i full galopp och bockar av mig.
När jag leder så ställer den sig jättebredbent och lutar sig bakåt om jag tar i grimskaftet för att ge den ett lätt tryck. Jag fick rådet att ge mera tryck tills den går fram och då genast släppa efter vid minsta steg. Ponnyn går inte fram ens en millimeter. Men den stegrar sig om jag tar i för hårt och slänger iväg mig all världens väg.

Jag hoppas att någon här vet vad man ska göra och kan försöka förklara så jag förstår. Jag är inte så gammal så om det är jättesvåra ord förklara dem gärna.

Hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig. Mina föräldrar vill sälja ponnyn för de tror att den är galen eller så. Men jag tror inte på det. Det måste vara något fel som jag gör.

I övrigt så gillar hon att knocka mitt huvud med sitt, ibland jättehårt och ibland bara löst.

Det låter som att hon testar dig samt tar över ledarskapet. Om du tittar på en flock så föser de undan varandra med huvudet. När hästen "knockar" dig så vill den flytta dig, flyttar du dig så har du kommit i ett underläge där hästen är "ledaren". Låt den inte buffla på dig, få hästen att backa undan, utan att ta i den!! Ta hjälp av ett grimskaft eller en pisk med liten snärt på, vifta den lite vid framhovarna tills hästen flyttar sig bakåt (sluta vid minsta antydan till att den börjar backa) ha som regel att hästen ska vara minst en halv meter ifrån dig då ni inte ryktar/gosar. Om du börjar trycka undan hästen med handen så är det en utmaning och hästen kommer trycka på dig mer. Vi kan inte flytta hästen med våra bara händer om den inte vill.

Att ponnyn stannar och vägrar gå kan bero på flera orsaker. I detta fall tror jag att det beror på att du inte är en trygg och stabil ledare, den blir osäker och tänker som "njae henne vågar/vill jag inte gå med, vart vill hon gå, tänk om faror lurar"... det hjälper inte att dra tills hästen går som du märkt, oftast blir det värre. När min haflinger gör så och andra hästar jag tränat, låter jag dem stå och fundera en stund, ger lite tryck framåt i grimskaftet, OM hästen börjar gå släpper jag genast trycket och bara går. OM den INTE går, flyttar jag på hästens bakdel åt sidan, framdelen, backar tills att den ger sig och går framåt. slita och dra hjälper inte.

Mycket i ovanstående sitter i ditt huvud, tänk aldrig innan du tar hästen " tänk om den stannar, tänk om den skenar, tänk om tänk om".. Tänk istället positivt, NU ska vi DIT, Framåt, framåt. Din kroppsenergi och din kroppshållning påverkar ponnyn otroligt mycket!

Jag tycker att du ska börja med att jobba från marken, att gå med ponnyn. Stanna den, lek med den, flytta ponnyns bakdel, framdel, backa, gå fram, ni kan gå mellan koner, bommar. Med detta börjar ni lita på varandra, bygger upp förtroendet. Det tar ibland lång tid mellan ny häst och ryttare. Ibland flera månader. Om ponnyn gör som du beskriver när du inte rider, då ska du börja på marken. När hästen lyssnar till dig och följer dig då kan ni börja jobba från ryggen.

Ska man rida, ska det vara tryggt och roligt att rida, och för att det ska fungera så måste det gå bra att leda hästen från marken med.

Har ni ingen ni kan ta hjälp av? Vart bor du?
Det är synd att sälja när det går att jobba på, men det behövs hjälp av någon med kunskap. Det tar tid och mycket arbete, är du villig att lägga ner den tiden och kan få hjälp så blir det en stor lärdom för dig i hantering av hästar. :)

Lycka till!
 
Sv: Vill ej gå frammåt

Tack för långt och utförligt svar! :D

Jag har fått rådet att köra upp armen och parera "knockningen" med armbågen så det ska kännas lite på ponnyn. Jag tyckte dock det lät lite elakt och brukar inte ta i så mycket, bara sätta händerna mot huvudet så att jag inte tappar balansen och tvingas flytta på mig. Kan väll enklast beskrivas som att jag håller balansen med ponnyns huvud.

Jag är väldigt väldigt rädd för att göra hästar illa. folk omkring mig brukar mest slå sina hästar känns det som. Min andra häst har jag aldrig behövt slå så det var lite främmande när man plötsligt förväntas slå sin nya vän. Jag hade faktiskt sönder alla stallets piskor efter att jag såg två tjejer slå sina hästar på ögonen.

Min ponny är jätteduktig på att flytta på sig, om jag sätter handen under hennes hals och trycker bara lite så flyttar hon på sig bakåt eller om jag står framför och svänger ledrepet fram och tillbaka mot hennes nos (gör bara det med ledrepet eftersom grimskaftet har en metallhake)

Nästa gång ponnyn stannar ska jag prova med lite tryck bara och så vänta som du säger och inte börja slita så fort för jag tror att jag är mycket otålig jämfört med min nya häst.

Jag har provat att leda ut båda mina ponnys tillsammans men den nya verkar inte lita på min äldre heller så det fungerade inte så enkelt som jag trott. (de är fem och 28 år)

Jo, helt ärligt, sedan hon bockade av mig så jag fick åka till sjukhuset och den som brukar hjälpa mig med henne sades att hon var för farlig för att rida så har jag varit ganska rädd, speciellt de dagar då hon slår med huvudet mot mitt.

Vi brukade träna på en hemmagjord ridbana hos en granne, men nu kan jag inte få ponnyn hela vägen dit, ca halvvägs, vid en kohage tvärstannar hon och kan stå där i upp till 10 min, så länge jag haft tålamod, sedan tar jag hårdare tag och då reser hon sig och backar hemåt.

Jag bor på landet ett par tre mil utanför Linköping. Jag har funderat på att önska mig pengar av mina föräldrar till att betala en tränare för. Är det en bra ide att rida för en tränare? Jag har aldrig gjort det förut. Bara på ridskola men den ridläraren som var bra slutade och en ny kom och som jag tyckte var elak för hon försökte tvinga mig att använda piska på min äldre ponny som är jättejätterädd för piskor och slutar lyssna då så då ville jag inte rida där längre och har klarat mig bra tills nu med en ny ponny.

I stallet är vi bara unga tjejer med föräldrar som inte vet mer än oss och den grannen som har hjälpt mig lite har inte så mycket tid och jag förstår inte så bra vad jag ska göra egentligen.

Blev ett långt or rörigt inlägg, hoppas det inte gör något.
 
Sv: Vill ej gå frammåt

Du fick ett fint svar här ovan :)

Du låter som en trevlig tjej som sätter hästens bästa bästa framför allt, men tror du inte att dina föräldrar har rätt, kanske ponnyn är lite för svår för dig? Galen tror jag inte heller att den är, men den testar antagligen ditt ledarskap. Jag förstår att du säkert tycker om din ponny trots att han bråkar med dig, men du kan råka illa ut då ponnyn verkar vara svår och att hantera honom ensam utan någon kunnig person i närheten innebär en risk för dig, speciellt då du skrev att du redan har hamnat på sjukhus en gång. Visst kan du lära dig och utvecklas i hanteringen av svåra hästar genom att jobba med honom, men det kan bli svårt att ensam försöka med endast hjälp av ett internetforum och ingen kunnig vuxen i närheten, och det kan äventyra din säkerhet. Jag förstår att du inte skulle vilja ge upp på den här ponnyn, men kanske en säkrare ponny ändå skulle vara bättre? Ridning och att ha häst ska vara roligt, man ska inte behöva vara skraj. Såvida du är säker på att ponnyn inte har ont? Fundera på det i alla fall :)
 
Sv: Vill ej gå frammåt

Fungerar hästen om du har sällskap av annan häst ?Alltså rida framför. Kanske vore vore något så osäkerheten minskar och du kan få hjälp av tränare på ridbanan?
 
Sv: Vill ej gå frammåt

Jo, det är säkert för svår för mig. Min förra häst jag hade var jättesnäll men folk sade att han var ohanterlig. Han var helt underbar och jättesnäll mot mig men var misstänksam och sur mot de han inte kände. (Blev tyvärr tvungen att avliva pga fysiskt problem) När jag var och kollade på den nya ponnyn hos ägaren var den världens snällaste precis som min häst varit mot mig. Så jag tänkte att den kanske saknar sin förra ägare nu. Men den är väldigt ung också.

Jag är lite orolig att om jag säljer den och letar efter en ny så kommer det hända samma sak igen. Att den är snäll med sin ägare och sedan blir den sur på mig.

Men du har helt rätt, det kan vara farligt. Jag fick ju hjärnskaking. Har massa andra små sår och blåmärken men de är ju från gånger då jag varit klumpig.

Jag tänkte leta efter någon form av ridskola eller någon som kan komma till stallet och träna oss men vågar inte riktigt. Har mött på så många dumma människor som jag inte vågat säga nej till när de säger att man ska använda spö och sådär. Men borde nog våga för annars vet jag inte vad jag ska göra.

Men helt ärligt, jag skulle nog trivas med en riktigt gammal och avtrubbad häst att lunka i skogen med. Men nu sitter man med en känslig femåring som har lyckats vana sig väg in i ens hjärta. Precis som min förra häst som jag visste var sjuk men jag köpte ändå för jag var helt kär i honom.

Men den här ponnyn är frisk vad veterinären kan avgöra och det är ju en stor fördel då många gamla stadiga hästar har skador och fel.
 
Sv: Vill ej gå frammåt

Inte jättebra, den går mest själv i hagen, alltså, det går flera hästar i hagen men den håller sig så långt borta den kan. Hoppar ut ibland. Men när jag kommer till hagen så gnäggar den och springer till mig och vill kela, men absolut inte "jobba". Men när jag tar med min äldre ponny (28 år gammal) så känner jag mig tryggare i varje fall.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 491
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
854
Senast: Lutten
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 743
Senast: tott
·
Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 850
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp