vill ej galoppera

J

Josse58

hade ett stort problem idag med min kära pålle..han gick jättebra i skritten och traven när jag kom i balans men när jag skulle galoppera ville han inte alls. i vänstern gick det inte ens att fatta galoppen, han bara sprang iväg, precis som om han inte KUNDE galoppera. sedan prova jag i högern för att se ifall det vara var som han fjanta sig, men i hgögern gick det till slut, dock bara ett halv varv, och då galoppera han med baken ärligt talat på snedden. det kändes precis som om jag red på snedden. undrar vad det kan vara.. ngt som varit med om ngt liknande ?
 
Sv: vill ej galoppera

Troligtvis är han sned lr har ont någonstans. Om det fortsätter tycker jag du ska kontakta en vet för att utesluta att han har ont och i andra hand ta ut en ET som kan kolla igenom din häst och finna ev snedheter. Att han inte tar vänster galopp och galopperar snett i höger beror troligen på att han försöker undvika att belasta ngn del, men som sagt kolla med vet.
 
Sv: vill ej galoppera

Troligtvis är han sned lr har ont någonstans. Om det fortsätter tycker jag du ska kontakta en vet för att utesluta att han har ont och i andra hand ta ut en ET som kan kolla igenom din häst och finna ev snedheter. Att han inte tar vänster galopp och galopperar snett i höger beror troligen på att han försöker undvika att belasta ngn del, men som sagt kolla med vet.

ja, det jag med kom att tänka på. hade en ET ute för snart två veckor sen, och han hade en stor snedhet där bak, som hon rättade till., och den ska rättas till snart igen..
detta var försa gången jag red (iaf galopperade) sedan ET var ute. kan ju ha blivit ngt fel.. ska rida honom imorgon och se hur han är, annsrs får jag ringa veterinären efter påskhelgen.. :(
 
Sv: vill ej galoppera

Brukar hästen göra så? Om det är ngt nytt påhitt hade jag trott att den hade ont...

nej, första gången han gör så. innan har han sparkat bakut i galoppen, och det har berott på att han försöker komma undan arbete ., eftersom han gått länge med en snedhet , vilket jag rättade till , eller ET så fort jag märkte det..( direkt när ja köpte honom)
 
Sv: vill ej galoppera

Var det på en ridplan eller ute i naturen?
 
Sv: vill ej galoppera

Det kan ju vara så att han har varit sned pga att han har felbelastat. Tidigare har han då suttit fast och protesterat genom att sparka bakut men nu när han är loss så kommer ursprungsproblemet upp till ytan och han undviker arbete på annat sätt (då genom att galoppera snett). Eller det kan oxå vara så att han nu använder muskler som han ej använt tidigare, har han då varit sned är det troligt att han är ganska ojämn och därmed är den ena sidan svagare = belastar den andra. Eller en kombination av båda, alltis svårt att avgöra vad som är orsaken och vad som är symptomen... Varför inte ringa ET och fråga denne om h*n har ngn teori??

Hoppas det löser sig hursomhelst.
 
Sv: vill ej galoppera

Okej men kan det inte vara så att han/hon försöker komma ifrån arbetet på plan?
Kan du inte försöka ute i naturen på rakt spår och se om det blir någon skillnad? :)
 
Sv: vill ej galoppera

Det kan ju vara så att han har varit sned pga att han har felbelastat. Tidigare har han då suttit fast och protesterat genom att sparka bakut men nu när han är loss så kommer ursprungsproblemet upp till ytan och han undviker arbete på annat sätt (då genom att galoppera snett). Eller det kan oxå vara så att han nu använder muskler som han ej använt tidigare, har han då varit sned är det troligt att han är ganska ojämn och därmed är den ena sidan svagare = belastar den andra. Eller en kombination av båda, alltis svårt att avgöra vad som är orsaken och vad som är symptomen... Varför inte ringa ET och fråga denne om h*n har ngn teori??

Hoppas det löser sig hursomhelst.

tack för råden.. jag red i fredas igen, och hoppades på en förbättring. och ja, glaoppen var det inga problem med. jag gissar på att det har att göra med hans snedhet. det var första gången han galoppera med mig mpå sedan ET var ute. men ska ringa henne iveckan, naturligtvis, hon borde veta, elelr kanske iaf. :)
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
27
· Visningar
2 283
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 458
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
950
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp