Bukefalos 28 år!

Vill ha tips för last träning

J

JJuniper

Hej, jag är väl en av väldigt många häst ägare med last problem.

Har en häst som jag köpte som "lättlastad", det var iaf vad det stod i annonsen, det tog två timmar för agaren att lasta hästen när jag hämtade den.

Nu när jag skaffat egen transport och tänkte börja jobba med problemet vet jag inte riktig hur jag ska göra. Hon är helt klart lite rädd/ tycker det är obehagligt med transporten.

Vad vi gjort hittils är att jag bara lett upp henne på rampen och backat ner. Hon tycker det är helt okej att gå upp med frambenen men sen vill hon inte mera.

Det hon gör är att hon backar ut, inte kastar sig utan backar lungt ut, går upp igen och backar ut. Försöker jag snällt be henne om att stanna en sekund för att sedan kunna stanna längre så backar hon ut fortare. pressar man det minsta kan hon kasta sig ut och sedan går hon på sidan av rampen när hon ska in nästa gång.

Jag har gått fem stegs kurs i NH och har då funderat på NH metoden gå upp backa gå upp igen backa ut, dock på mina vilkor men då hon tar egen intiativ och backar funkar det inte riktigt.

Har funderat på att testa med klicker, som vi börjat träna med för några månader sedan, men vilka nackdelar finns det där?

Vad som kanske kan vara bra att tillägga är att hon är fullblod, alltså nerverna på utsidan och blir lätt blockad vid för mycket press och jag vill absolut inte "tvinga" in henne.


Glad för alla tips :)
 
Sv: Vill ha tips för last träning

Jag tycker att det låter som om du tar det lugnt och bra, jag tror att det kommer att släppa såsmåningom om du fortsätter som nu. Bli inte otålig och börja använda linor och annat bara.
Klicker skulle jag aldrig köpa, vet flera som har gjort det och de påstår sig få positivt resultat, men jag tycker att man har ett ganska stort problem om man inte kan lasta utan klickern. Tänk den dag man glömmer den eller den går sönder, då kan man börja fundera på hur man ska lasta för att komma hem eller komma iväg i tid.
 
Sv: Vill ha tips för last träning

Min häst var svårlastad. Det tog 3 timmar första gången. Vi provlastade å provlastade men transporten VAR otäck!

Var iväg på en tävling en gång och när vi skulle därifrån var det bara vi och ett ekipage kvar. Dom hade linor. Jag var skeptisk mot dom men eftersom vi provat allt så gick jag med på linorna.

Spände longerlinor på båda sidor om ingången. Hästen tittade först åt det ena hållet sen det andra och gick raka vägen in.

Nu räcker det med att låta linorna ligga på marken. Hästen går in. :)
 
Sv: Vill ha tips för last träning

Jag tycker du gör helt rätt när du inte vill "tvinga" in henne.

När man tränar är det viktigt att arbeta så att man bygger upp ett förtroende hos hästen genom att visa att man är en bra ledare och någon man kan lita på. Att lägga press och fysiskt tvinga en rädd häst är inte bra, vem vill ha en ledare som behandlar en så.

Praktiskt kan det gå tillväga så här:

Först har jag sett till att miljön är så lugn som möjligt genom att ta in transporten i stallet (stort stall :)) och dessutom träna på kvällen efter insläpp.

Jag började med att leda hästen mot transporten och så fort hästen visade minsta tvekan stannar vi, står still några sekunder, under det att jag klappar och berömmer, innan vi vänder och går tillbaka mot boxen. Det är viktigt att det är jag som bestämmer att vi stannar och vänder och att det sker innan hästen blir rädd. Detta upprepades några gånger och då stannar vi vid samma ställe som första gången så det blir ännu lättare för hästen.

Några kvällar senare provar vi igen på samma sätt, och då kom vi ända fram till den nedfällda baklämmen innan hästen visar något tecken på osäkerhet och vi stannar och vänder. Gör samma sak några, kanske två, gånger till.

Nästa gång, efter ytterligare några dagar, går hästen upp en bit på lämmen innan jag märker att hon börjar bli lite osäker och vi vänder. När vi provar några kvällar senare gick hon direkt in i transporten utan minsta tvekan, vi backade ut försiktigt och provade en gång till.

Efter det lät jag henne äta sina morötter och sitt kraftfoder inne i transporten under några kvällar och sen räckte det med att peka på transporten så gick hon in helt av själv. Totalt kanske det var en halvtimmes träning allt som allt.

Det här var ett 1-årigt, ganska nervigt, sto som från början var rejält rädd för transporten efter att man försökt lasta henne med fysiskt styrka utan att lyckas.

Det absolut roligaste med det hela var att se hur hästens självförtroende växte även i andra situationer pga. att hon klarade detta.

Nu ärdin häst kanske inte en oinriden unghäst men jag tror man skall arbeta efter samma princip om hästen inte vill gå in för att den är rädd: Du som ledare är den som bestämmer och har kontrollen men samtidigt den som tar hand om och visar hänsyn mot hästen.

Jag är inte säker på hur NH metoden fungerar, kanske är det samma men man går snabbare fram?.
 
Sv: Vill ha tips för last träning

De låter precis som min ponny, så fort man la lite press på honom och "drog lite i grimskafte backar han av rampen, men han kunde stå med frambenen på utan att vara de minsta rädd, men längre en med frambenen gick han inte.

Har iaf tränat och försökt testat lite olika saker och nu hittat vad de är min ponny tycker är "problemet". Han är alltså cool lugn när han väl är inne och när han åker.

Jag backa upp transporten till stallet så att man kunde ha stalldörrarna som stöd vid sidan av rampen, han gick på DIREKT! annars tar de ca 3 timmar att vänta ut honom, men med något vid sidan av rampen som en vägg pallar han på vid första försöket.
Så ska nu åka till något varuhus och köpa sånna där "väggar" "avskärmare" så att jag alltid har dem med när vi åker.:rofl:
 
Sv: Vill ha tips för last träning

Använd linor (med kunniga människor som håller i dem!!) eller vägg bredvid transporten.
Inget av det handlar om att "tvinga" in hästen, utan det är bara som stöd för hästar som har lärt sig hur lätt det är att backa och gå på sidan..

Är hästen lugn (den backar ju lugnt!!) så är det förmodligen bara av vana som den inte går inte. Den vet att den kan hålla på sådär helt enkelt, och om den som leder in hästen inte är koncekvent och en ledare så vet ju hästen att den kan slippa.

Även om man använder linor eller annat stöd, så ska det ju alltid gå lugnt till. Lasta in - ge godis - lasta ut. Inga konstigheter lixom.

Vi har alltid använt linor, även till hästar som varit bakskygga - och har aldrig haft problem med lastningen efter det.
Kanske har fått använda linor en-tre gånger men sen har de gått in helt av sig själva och utan att stressa.

Men det allra viktigaste i lastningen är ju du som leder in hästen. Är du aningens tveksam så kommer inte en svårlastad häst gå in.
 
Sv: Vill ha tips för last träning

Det finns olika sätt att träna hästar att gå in i transporter. Det första man ska göra är att analysera vad hästen är osäker på. Är det rampen eller är det utrymmet i transporten?

Är det rampen så tycker jag att ett bra sätt är att longera hästen "nära" transporten, inte så nära att hästen går in mot dig utan behåller spåret hela varvet. Sedan närmar man sig transporten sakta så länge som longeringen går bra ( obs, glöm inte att longera i bägge varven), till slut longerar man så nära transporten att hästen är tvungen att kliva tvärs över rampen. När det går bra brukar det bara vara traska in. Glöm bara inte att när du leder in hästen i transporten ska du göra som när du leder i vanliga fall, dvs gå bestämt in i transporten, vänd dig inte om för att se om hästen ska stanna på rampen. Vänder du dig om ger du hästen en signal som säger att ni ska vända om. Det här sättet använder jag själv.

Linor som stöd är absolut inte fel att prova, brukar också fungera på de flesta hästar. Nackdelen är att man behöver vara flera personer vid lastningen innan hästen kan lärt sig gå in med linorna liggande på marken. Men är man flera personer som kan hjälpas åt så kan det kännas tryggare för en själv vilket också smittar av sig på hästen.

Så mitt råd till dig är att prova olika sätt att lasta, det viktigaste är att du tror på sättet och känner dig trygg och lugn då med det sätt du väljer då kommer också hästen känna sig trygg och ni kommer att göra framsteg.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 171
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 723
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 597
Senast: Habina
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 469
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp