Bukefalos 28 år!

Vill inte åka i sin nya fina stora transport

E

Ewertsberg

Har just skaffat en ny transport till lilla pållen. Han har aldrig varit svårlastad i vår gamla trånga uråldriga transport som han alltid åkt i. Men den nya fina ljusa stora gillar han inte. Han har åkt i den två gånger nu, men varje gång har vi fått lina in honom till slut. Han har fått undersöka och lukta på transporten, så att han skulle vara bekant med den innan, men det verkar inte som det hjälper. Tror ni att det är ett övergående problem, att han behöver mer tillvänjning, att jag låter honom ha den i hagen nån dag så att han kan undersöka den ordentligt, för nu känner jag inte igen honom med transportvägran.
Tror han är rädd för den, då han stänger av och blir orubblig. Han är passiv hanterare.
 
Sv: Vill inte åka i sin nya fina stora transport

Bara puttar lite:)
 
Sv: Vill inte åka i sin nya fina stora transport

vad är det för märke på släpet:)
 
Sv: Vill inte åka i sin nya fina stora transport

Är släpet nytt kan det bero på att där luktar tex färg.
Är det köpt begagnat kan även där lukta konstigt tex där kan ha åkt en ko.

Tvätta släpet, strö släppet med halm/spån från hästens box (gärna lite bajs också) låt det ligga och gro in någon dag.
 
Sv: Vill inte åka i sin nya fina stora transport

Släpet är en Cheval Liberte?, tror jag det heter. Ja det är alldeles nytt, och jag tycker nog det luktar lite färg eller liknande.

Jag provar att hälla in lite av hans egen strö o baj, och en av kompisarnas strö, och låter det ligga till sej därinne några dagar, så får vi se om han behagar gå in.

Den andra hästen, en unghäst, som varit svårlastad förr (men inte nu), knatar in direkt, men han som aldrig bråkat (gammeln), sätter sej på tvären. Då blir man ju lite förvånad! Men hoppas nu detta hjälper, man kan alltid prova:)
 
Sv: Vill inte åka i sin nya fina stora transport

Ja lite problem var det, men då var vi hemma på hans trygga gård så det gick efter lite tråcklande, det är vid hemfärd han inte vill åka.

Har provat idag och lagt in spån och hans baj, och ställt släpet i hagen med godis i. Då har han gått in o ut flera gånger, alldeles självmant, men vi har inte provat lasta med träns o skydd på och att jag leder honom. Men ska göra det på tisdag, då vi ska ut och åka igen. Få se om han är mindre rädd den här gången, då han fått bekanta sej ordentligt på egen hand med nya släpet.
 
Sv: Vill inte åka i sin nya fina stora transport

Idag är vi glada här i huset:laugh:, igår provade vi att lasta igen, (jag och dottern), och hästen traskade in i släpet som han aldrig gjort annat. Sen åkte vi till ridhuset där han fick kliva av och vi red i kanske en halvtimma och sen hem igen. Inget knot heller vid lastningen vid hemfärd! Uppenbarligen har tipset om att låta bajs o spån ligga o gro till sej ett tag i transporten + att han fått bekanta sej med den på egen hand, gjort att den nya fina transporten är avdramatiserad!

Tack för det jättebra tipset! Och om man tänker efter, så är en ny transport nåt nytt som man måste vänja sej vid! Och han har bara åkt i den gamla i hela sitt liv, aldrig nån annan.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 506
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 490
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 966
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 965
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Roliga saker som barn säger
  • Hiss och diss del 5
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp