Bukefalos 28 år!

Vill inte bli fångad!

M

Moja

Min 19 åriga ponnyvalack som alltid varit jättelätt att fånga i hagen vill helt plötsligt inte komma in. Han har vart så kanske en gång per år men nu har han gjort såhär tre dagar i rad. Han springer iväg och vänder rumpan mot en och ställer sig istället och äter gräs. Kan det vara för att dom går på bete som han har börjat bete sig såhär? Dom går ju in på natten, men hagen har ju en hel del gräs.

Vad ska jag göra?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vill inte bli fångad!

Gå in i hagen ett par gånger utan att fånga honom, mata och klia de andra hästarna, samt han om han kommer fram. Så att han inte kopplar ihop dej likamed=ut från hagen, bort från maten.

Om du ska fånga honom och han springer iväg, ge inte upp, då lär han fortsätta vara svårfångad då han lär sig att det är bara att fly undan så slipper han dej.

Gå efter honom hela tiden lugnt tills han stannar, eller led en annan häst som du tar med dej mot honom det fungerar ibland och man får komma närmare, eller ta till lite mer dramatiskt och jaga in honom i ett hörn med en medhjälpare (dock får han ju bara bekräftat att du inte är särskilt trevlig att vara nära, på en del hästar som bara är tjuriga fungerar det och dom ger sig. Men det kan ju bli farligt också med en skärrad häst)
Får du komma så nära att du når ngt av hans ben men du får inte ta fast honom i grimman kan man lyfta upp benet man kommer åt så står dom still sen tar man tag i grimman.

Lite tips bara :) Rekommenderar att du gör det första till att börja med
 
Sv: Vill inte bli fångad!

Enklaste sättet att fånga en häst som inte vill bli fångad är att först gå rakt fram emot den, när du kommer några meter ifrån, det kan vara individuellt, så vänder du å går åt vänster eller höger vilket spelar ingen roll. Sen går du i cirkalr runt hästen. Stora ska de vara. Varje gång hästen gör minsta ansats att röra sig vänder du inväg frrån den. Till slut kan man minska cirklarna och till sist går du ett varv riktigt nära hästen och tar den. Långsamma rörelser när du fångar och grymt mycket beröm. Detta vet jag efter flera års erfarenhet fungerar. Jag har hjälpt flera hästägare med denna metod och det fungerar alltid. Ta det lugnt och ta god tid på dig. Om du har en rikitgt besvärlig häst kan det ta ca en timma. Var noga med att gå ifrån hästen när den rör på sig. Om hästen springer så börjar du om. Behåll lugnet, skrik inte åt den, man vill gärna men det funkar inte. Gå efter och börja med cirklarna igen. Ca 10 meter stora cirklar kan vara bra att börja med. Lycka till!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Vill inte bli fångad!

Tack så jättemycket! Ska ner till stallet strax och testa era råd och får hoppas att han slutar med det här. Han har somsagt aldrig gjort såhär förut, men han är ju ett riktigt matvrak så gräset är ju säkert mycket mer intressant!
Uppdaterar mer sen om hur det gick!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 880
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 250
Senast: Twihard
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 258
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp