Bukefalos 28 år!

Vill inte bli fångad

Csillag

Trådstartare
Min häst har ända sedan jag köpte honom för drygt tre år sedan haft perioder när han inte vill bli fångad i hagen. Nu är han i en sån period, den värsta hittils.

Han kommer mer än gärna fram till mig och vill bli kliad men går jag mot honom så går han. Ställer jag mig där man står för att få på grimman så går han.
När jag är i stallet står han vid staketet och väntar på mig men går jag ut till honom så går han.

Tidigare har jag väntat ut honom och det har tagit ett par dagar sen har han varit som vanligt igen. Jag har även gått "spegel" med honom. Han han vänt till höger har jag också gjort det, när han har vänt åt andra hållet har jag gjort lika dant och till sist har han stannat eller kommit till mig så jag har fått in honom. Jag har också provat att när han har sprungit iväg så har han fått springa tills det inte är roligt längre och han kommer in till mig så jag får in honom. Jag har aldrig jagat honom, bara stått i mitten av hagen och smackat när han har saktat av.

Allt detta har fungerat efter ett par dagars upprepning men inte denna gången.

Jag tror en av anledningarna är att han är rädd för att bli lämnad ensam. Det är tre hästar i stallet. När de andra två rids så är det 90% tillsammans och då blir min själv. Han fick även gå själv ett tag för han va taskig mot den ena hästen och då blev han också utanför.
 
Sv: Vill inte bli fångad

Jag skulle ha grimma på i hagen (en sån med kraftig kardborre i nacken så om han fastnar så åker den av)
 
Sv: Vill inte bli fångad

Precis som Cirkus skriver att ha grimman på i hagen, då har man något att ta i. Då inser hästen att man fått tag i den.

Har provat med mat/godis? Fick köra med detta på min fd. medryttarhäst annars sprang han lagom nog att jag inte skulle hinna med han.
 
Sv: Vill inte bli fångad

Han har grimma på sig i hagen nu men så fort han lärt sig det så kommer han inte nära med huvudet. Godis funkar inte heller...
 
Sv: Vill inte bli fångad

Hej, jag har lärt mina hästar att det finns alltid något gott i hinken. Kanske testar du att ge honom lite morötter eller pellets i en hink i hagen utan att fånga honom. Snart kommer han fram när han ser hinken och medan han har huvudet inne i den kan du lugn och snäll tar i hans grimma utan att han märker det. Jag använder denna metoden när mina har rymt från hagen och tycker det är mycket roligare att springer på grannens gräsmatta! Fungerar nästan alltid ;)
 
Sv: Vill inte bli fångad

Om den kommer- beröm den.

Var står man för att sätta på grimman?
Frågar för att jag har sett folk stå framför o i princip försökt att kasta på grimman o sen var den dagen förstörd.

Ha grimman på o backa lite o locka på den. Hästar ska stanna 1 m ifrån om de har hyfs. Sen gäller det att försiktigt närma sig den- klampa in i DESS zon.

Kom ihåg morotens värde samt hur hästar interagerar- kliar varandra.
 
Sv: Vill inte bli fångad

Medans du kliar han/hon och myser så kan du ju se till att försiktigt lägga grimskaftet runt halsen, så att när du sen ska fixa med grimman sitter hästen redan "fast".

Jag själv hade dock inte tolererat att hästen går iväg i hagen. Visst har dom sina dagar, humör och annledningar. Men jag vill att min häst ska komma i hagen oavsett och inte vända rumpan mot mig och gå iväg. Sen får jag självklart också tänka på att okej, idag var hästen motvillig, vad beror det på? Och föröska ändra på problemet och inte göra det jobbigare än vad det behöver vara för hästen. Men oavsett ska hästen komma. Fast vi hade ett hårt ridpass dagen innan.

Jag kör på den lugna långtråkiga metoden.

Vill hästen inte komma, ja då får han/hon minsan inte göra något annat roligt heller. Då går jag efter i lugn och ro, kan ta en timme till tio minuter i början. Tillslut väljer hästen att det är roligare och enklare att komma till mig istället för att gå ifrån mig.

När jag går efter hästen i hagen så ska takten var skritt. Annars hänger man aldrig med och hästen hinner komma ifrån och beta eller göra annat. Direkt hästen stannar, eller visar intresse för mig stannar jag och lockar mjukt och går undan ett steg. Börjar den istället beta driver jag på sakta igen så den får gå, gå och gå. Tränger aldrig in hästen eller så.

När hästen sen kommer till mig så berömmer jag och myser. Första gångerna så mös jag bara sen gick jag jag själv ut ur hagen och gjorde samma sak nästa dag.

Nu för tiden kommer min tjej alltid till mig (när hovis bil eller transporten står synlig är hon inte liiika villig), men oftast gnäggar hon och blir nästan sur då jag inte tar med henne ut ur hagen. :)
 
Sv: Vill inte bli fångad

Ja, hur står man när man tar på grimman, vid bogen/halsen men näsorna år samma håll och trär på grimman. Så gör i alla fall jag :D

Han e för smart för godiset. Vet han att jag kommer fånga honom så skiter han hellre i att komma fram och smaka ur hinken än riskerar att bli fångad.

Jag har försökt att truga honom genom att gå efter, jag vet inte hur länge men denna gången har jag tröttnat ett par gånger och skitit i det. Väldigt dumt eftersom han har vunnit de gångerna och orkar gå ännu längre nästa gång.
 
Sv: Vill inte bli fångad

Ja, hur står man när man tar på grimman, vid bogen/halsen men näsorna år samma håll och trär på grimman. Så gör i alla fall jag :D

Han e för smart för godiset. Vet han att jag kommer fånga honom så skiter han hellre i att komma fram och smaka ur hinken än riskerar att bli fångad.

Jag har försökt att truga honom genom att gå efter, jag vet inte hur länge men denna gången har jag tröttnat ett par gånger och skitit i det. Väldigt dumt eftersom han har vunnit de gångerna och orkar gå ännu längre nästa gång.

Ja det handlar om tålamod. Tiden kommer ju minska eftersom. Du måste bara visa att vill du att han ska komma, ja då menar du det, oavsett om det tar några timmar. Ta dig tid någon dag och prova, gå efter honom, stannar han och tittar på annat eller betar eller gör något som inte har med dig att göra så slår du lite med handen i sidan eller sparkar med foten i backen och säger att han ska fortsätta gå. Tittar han på dig berömmer du, med hinken om du vill det, vänder han bort huvudet då igen så fortsätt driva. Tills han visar klart och tydligt att han inte tänker gå iväg mer. Då kan du ju ge honom inehållet och sedan låta han vara? Jag hade sattsat min tid på detta någon vecka istället för ridpass. Nästa vecka går det nog betydligt snabbare och då hinner du kanske med att rida också. :) Men du får aldrig ge dig, utan låt det ta den tid det tar. På med varma kläder och tålamod. :)
 
Sv: Vill inte bli fångad

Min ponny var oerhört fånig att hämta i hagen när vi nyss köpt henne för många år sen. Jag tog då hjälp av en klok kille som lärde mig sk zonträning. Det går till så att man bestämmer vilket hörn av hagen som är hästens. Resten av hagen äger du och där får hästen inte vara.

Det här fungerade bra på vår häst eftersom hon inte litade på människor eller accepterade dem som ledare. Därför var vi tvugna att hitta ett sätt att visa att det var vi som bestämde, vilket ju är knepigt när man har en lös häst i hagen som är mycket bättre på att springa. Numera hämtar jag henne utan grimma och hon lufsar snällt med in i stallet. Det svåra är förstås att göra övningen när det är andra hästar i hagen, så bäst är om man kan börja med att dela av hagen så att man har sin egen häst ensam i en del av hagen.

Efter att vi jagat in hästen i zonen ett antal gånger bestämde hon sig för att stå still när vi kom fram till henne. Det är viktigt att låta dem vara ifred i zonen, men snabbt köra in dem där så fort de går utanför den. Eftersom vår häst var grymt huvudskygg närmade vi oss från sidan med handen utsträckt framför oss. Vi tog aldrig i grimman utan hakade bara dit grimskaftet. Tog man i grimman kunde hon dra iväg igen. Morötter fick hon när hon accepterat att vi tänkte leda in henne i stallet, lockande med godis fungerade definitivt inte på detta kloka djur.

Hur man löser problem med hästar som inte vill bli hämtade i hagen beror ju på vad som är grundproblemet. Men med den här metoden har vi löst problemet med vår häst och samtidigt fått henne att förstå att det är vi som bestämmer, inte hon. Det var också början på en utveckling som har lett till en glad och harmonisk häst som även kan hälsa sina människor med ett gnägg emellanåt.
 
Sv: Vill inte bli fångad

jag förstår inte riktigt? så om du gick fram till henne och hon började gå ifrån dig, jagade du då på henne och gick bakom tills hon var i en viss del av hagen? och om hon fortsatte gå så hon var utanför den zonen, jagade du då in henne igen i zonen? eller fattar jag fel?

men hur fick du hästen att inte bara fortsätta så om och om och om igen?
 
Sv: Vill inte bli fångad

jag hade en foderhäst som ibland kunde vägra att bli fångad. det var så störande för han sprang några meter, sen vände sig om och hade öronen frammåt och såg på mig med en lekande blick! åhh dumma lilla söta häst!
och så gick jag efter och då sprang han frammåt igen och sen stannade och kollade på mig med öronen frammåt.

ibland så "gömde" han sig bakom träd. han stod med bara huvudet bakom trädet och trodde att jag inte såg honom, fast hela kroppen och rumpan stack ut!

hade ingen lösning på problemet. det blev bara bättre med tiden. de sista månaderna jag hade honom så gick han i en halv circel varje gång när han gick fram till mig i hagen. som att han först tänkte jag ska åt andra hållet bort från henne, och sen halvvägs ändrade sig och gick tillbaka till mig. samma sak varje gång.
 
Sv: Vill inte bli fångad

Intressant! Värt att prova kanske. Men hur stor är zonen vi snackar om? Är det skritt som gäller när man föser hästen eller går trav och galopp också bra?
 
Sv: Vill inte bli fångad

I början sprang hon iväg när jag närmade mig och då fick jag mota in henne i zonen igen. Men jag närmade mig ganska försiktigt och genom att få lite mentalt övertag i största allmänhet tog de inte särskilt många försök tills hon stod still och accepterade att jag (efter att ha klappat henne på manken) hakade i grimskaftet. För att överhuvudtaget gå nära henne väntade jag tills hon stod still.
 
Sv: Vill inte bli fångad

Zonen var kanske 30x30 meter, så ganska rejäl. Jag ville ju inte pressa henne för mycket men samtidigt visa vad som gällde. Smet hon ur zonen drev jag tillbaka henne ganska bestämt, det kunde bli både trav och galopp. Min häst är rädd och tuff (dominant men aldrig elak) så det här var en bra metod på henne. En väldigt vek häst kanske man ska ta det lite lugnare med.
 
Sv: Vill inte bli fångad

Lurig häst! Att gå bakom någon liten stund i skritt gör ju inte så mycket men tar det timmar vill man ju gärna fixa problemet:)!!
 
Sv: Vill inte bli fångad

KL

om man slutar med att tänka att man ska fånga den, så löser det mesta sig.

sätt dig i hagen. gulla med den inne. Ut på härliga promenader o sluta att flytta den i onödan så...

Om hästen är dominant så skulle den inte låta sig jagas in i en fålla, utan tvärtom- vända sig emot dig.

Det skulle jag göra om jag vore häst.

förtjäna hennes förtroende.
Den har säkerligen förlorat förtroendet för människan o det löser man inte genom att terra den MER. Den är rädd o instinkten säger då- fly. Rädsla tolkas inte sällan som dumhet.

Få den att vilja komma till dig.
 
Sv: Vill inte bli fångad

På förklaringen får jag det absolut inte till en rädd häst. Utan en smart en som vill stanna i hagen och inte kommed med från "flock, mat" för att gå in i en box eller träna. I min värld får inte hästen bestämma när man ska komma och ej. Men å andra sidan skulle jag aldrig göra sådär mot en rädd häst. Men en rädd häst beter sig helt annorlunda. Skulle hålla allt i en lung anda, inte ljaga upp hästen i en zoon om det är så att den ska jagas dit, tar längre tid när du stressar upp hästen. Utan skulle göra allt luuuungt men bestämt. Detta är dock bara vad jag tycker.
 
Sv: Vill inte bli fångad

Han är varken rädd för mig eller andra människor. Han kommer ju fram till mig och vill bli kliad men så fort han ska fångas så vänder han och går iväg. Jag är inte lika rolig som kompisarna i hagen...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 589
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 217
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
915
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp