Bukefalos 28 år!

Vill inte hästen?

V

Vakanjaheta

Hej!
Jag är lite orolig för en häst i stallet som har blivit "lat" eller vad man ska säga. Hon har jättekonstigt temprament och är ibland JÄTTEPIGG och ibland jättelat och joggar bara. På träningar har ja ridit monté 2 ggr och första gången va hon jätteseg och vill bara jogga och andra gången gick de i 180, då hade hon 54 i puls. Är det normalt? Hon har även stannat en gång på ett travlopp! Snälla svara :D
 
Sv: Vill inte hästen?

beror ju på hur man räknar, vi tar pulsen i halvminut, så efter ett lopp brukar de ligga runt 42 - 46.
 
Sv: Vill inte hästen?

beror ju på hur man räknar, vi tar pulsen i halvminut, så efter ett lopp brukar de ligga runt 42 - 46.

Jag läste det som att pulsen togs när hästen travade. (pulsmätare)
Men jag kanske fattade fel helt enkelt (?)

"andra gången gick de i 180, då hade hon 54 i puls."
 
Sv: Vill inte hästen?

asså ja e inte så bra på dedär me trav och sånt utan är lixom bara där i stallet och rider! jag trodde bara man kunde mäta pulsen på ett sätt!!! ursäkta mej :/ INGEN BEHÖVER SVARA PÅ TRÅDEN NÅGE MER!!!
 
Sv: Vill inte hästen?

Jo, men alltså man kan ju ta pulsen vid olika tillfällen. Antingen har man en så kallad pulsmätare på hästen när man rider och då ser man vilken puls hästen har när den springer för fullt (rätt hög puls med andra ord). Eller också tar man pulsen när man har kommit in i stallet för att se hur snabbt den återhämtar sig.
 
Sv: Vill inte hästen?

Hej.

Ville svara/komma med tips ändå, fast mer på din fråga.

Trist att man ska bli nertryck bara för att man inte kan allt. Kunde man allt behövde man inte fråga och sidor som denna inte behövas.

Kan hon inte ha varit i brunstcykeln när hon varit lat eller tvärtom? Är det från dag till dag? Periodvis? Finns det ett mönster?

Hoppas du kommer på något.

Lycka till!:)
 
Sv: Vill inte hästen?

Hej.

Ville svara/komma med tips ändå, fast mer på din fråga.

Trist att man ska bli nertryck bara för att man inte kan allt. Kunde man allt behövde man inte fråga och sidor som denna inte behövas.

Kan hon inte ha varit i brunstcykeln när hon varit lat eller tvärtom? Är det från dag till dag? Periodvis? Finns det ett mönster?

Hoppas du kommer på något.

Lycka till!:)

Nu när ja tänker efter så är de periodvis på träningar. Men på loppen stannar hon iprincip ALLTID :/
Tack för ditt svar :)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 499
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 841
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 531
Senast: Takire
·
Relationer Hej, jag är helt ny på forumet som jag hittade av en slump. Verkar vara en trevlig stämning med ärliga människor. I försök om att hålla...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
21 954
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp