Bukefalos 28 år!

Vill inte in från hagen! hjälp?

J

JannikeF

För lite mer än en månad sedan fick jag hem ett varmblod som jag ska omskola till ridhäst, Han är 6 år men lungn för det mesta och är den väldigt trevlig och lättlärd häst! allt inom själva ridningen går jättebra och det verkar som att han tycker det är kul att bli riden men nu förra veckan började han när jag skulle ta in honom från hagen (det har inte varit problem innan att ta in honom han har följt efter en som en hund :) ) att stanna en bit ifrån grinden och totalt vägra ta ett ända steg framåt! första dagen han gjorde så kunde jag locka med mat men jag vill inte att han ska vänja sig vid att få mat när han tramsar för då kanske han bara stannar för att få mat senare :( sen har han bara blivit svårare och svårare och jag har försökt med allt! Det går att vända honom tillbaks in i hagen igen och där kan man gå hur mkt som hällst men sen när man ska försöka gå ut igen så stannar han, har prövat att locka, smacka, putta, distrahera, allt! förutom våld då såklart! asså han bara stannar sen står han där och häckar, och låstas som att han inte hör/ser en och han ser så hängig ut men sen när man väl har fått ut honom från hagen så är han som vanligt igen! och vad jag har märkt så är han frisk och fin och har inte ont någonstans! jag förstår verkligen inte vf han gör så men det är väldigt jobbigt!:confused: :(
 
Sv: Vill inte in från hagen! hjälp?

Mohaha jag är snabbast!!
Kanske är det så att hästen har fått stöt eller gärna inte går igenom öppningen p.ga trångt eller känner sig otrygg?? Kanske tycker att du är stressad? (du kasnke vill bort från lera eller annat i hagen, om du nu har de det vet ju inte jag...)

Om hästen inte går framåt, gå åt sidan innan du vet att den kommer stanna. Ha med dig godis i ficken..
Följer den dig innnan den hinner stanna nära grinden, ge godis. ( inte direkt när du hämtat den utan i närheten av grinden). Stannar den, gör samma sak... Den kommer att vilja följa efter dig tillslut. detta kan man göra med äpple eller kraft eller havre eller annat...

Hur många hästar går det i hagen?
Ex 2st, ta in den ena med så din häst börjar vara vis stängsel öppningen mera och ser fram emot att komma in.

Hoppas din häst följer med. :)
 
Sv: Vill inte in från hagen! hjälp?

haha :P nej där är inte så trångt och han har ju gått igenom där innan utan problem och det är inte det att han blir stressad och jag stressar heller inte upp mig utan han bara stannar och så intar han den dära "här tänker jag inte gå ifrån på ett bra tag-positionen" xD och det funkar ju med mat men jag vill att han ska kunna följa med mig utan mat han är trots allt 6 år och han har ju gått in och ut från hagar många ggr i sitt liv :P han står ensam i sin hage men på kvällar när alla hästar ska in så är det inga problem för honom att gå igenom grinden,(fast då vet han väl att det väntar mat i krubban med ;) ) det är bara då under dagen när jag ska rida honom och sånt som han tramsar :P
 
Sv: Vill inte in från hagen! hjälp?

Krångla inte till det ;)

Lägg nåt skrammel i krubban (äpplen, morötter, en näve foder...) och ha en morot eller nåt med dig i ett par dagar och locka ut honom ur hagen med.

Han upptäcker snart att det är väldigt trevligt att gå in, även när det inte är fordringsdax :D

Ålder spelar ingen roll och om han motiveras av mat/godis, så är det ju en positiv upplevelse för honom och så småningom, du har ju inte haft honom så länge, så kommer han att tycka att du är en riktigt trevlig prick :p
 
Sv: Vill inte in från hagen! hjälp?

Den har märkt att du inte är tillräcklig bestämd o kan få vara kvar.

Lite jäklar anamma o ge den lite mat när den kommit in.
 
Sv: Vill inte in från hagen! hjälp?

Den har märkt att du inte är tillräcklig bestämd o kan få vara kvar.

Lite jäklar anamma o ge den lite mat när den kommit in.



Asså jag har ju aldrig gett upp och låtit honom stå ute, till slut har han ju kommit in jag är rätt envis så om det inte hade varit för att han väger så mkt så hade jag nog burit in han ;) men förstår inte vad du menar med "jäklar anamma" om det innebär att vara våldsam så lär han ju aldrig lita på mig...:mad:
 
Sv: Vill inte in från hagen! hjälp?

Krångla inte till det ;)

Lägg nåt skrammel i krubban (äpplen, morötter, en näve foder...) och ha en morot eller nåt med dig i ett par dagar och locka ut honom ur hagen med.

Han upptäcker snart att det är väldigt trevligt att gå in, även när det inte är fordringsdax :D

Ålder spelar ingen roll och om han motiveras av mat/godis, så är det ju en positiv upplevelse för honom och så småningom, du har ju inte haft honom så länge, så kommer han att tycka att du är en riktigt trevlig prick :p


idag hade jag en spann med lite morötter, men fick gå och hämta honom längst bort i hagen sen kunde han följa efter mig till grinden fast han tvekade lite när vi skulle gå igenom men mutade med morötterna och det funkade ju och så fort man kommit igenom grinden så stannar han inte igen..:D
 
Sv: Vill inte in från hagen! hjälp?

Ställ hinken med morötter utanför grinden så han ser den.
 
Sv: Vill inte in från hagen! hjälp?

Jag har en häst som betett sig som din, jag började se till att det alltid låg något i krubban när hon kom in och nu har jag inga problem. Däremot tog jag aldrig med något och matade henne ur handen för jag ville att belöningen skulle komma när hon gjort allt jag velat, d v s låtit aig fångas och sen gått med mig in till stallet.
 
Sv: Vill inte in från hagen! hjälp?

Vem har pratat om våldsamheter?

Kom med!!! o en dask med vänsterhanden i sidan så...o så beröm när den går med dig. den dasken är inte värre än vad hästar slår sig själva med svansen;)
Godis när den kommit med in.
 
Sv: Vill inte in från hagen! hjälp?

Jag har en häst som betett sig som din, jag började se till att det alltid låg något i krubban när hon kom in och nu har jag inga problem. Däremot tog jag aldrig med något och matade henne ur handen för jag ville att belöningen skulle komma när hon gjort allt jag velat, d v s låtit aig fångas och sen gått med mig in till stallet.

Det lät vettigt:D, jag brukar bara ta in honom och göra iordning honom altså inte släppa in honom i boxen men man skulle ju kunna ha typ en "extra" fodring typ bara 2 dl musli, för han kommer ju in på kvällen för att han vet att han får mat :idea: tack så mkt för tipset! :D
 
Sv: Vill inte in från hagen! hjälp?

Jag har en häst som betett sig som din, jag började se till att det alltid låg något i krubban när hon kom in och nu har jag inga problem. Däremot tog jag aldrig med något och matade henne ur handen för jag ville att belöningen skulle komma när hon gjort allt jag velat, d v s låtit aig fångas och sen gått med mig in till stallet.

Så har jag gjort i åratal och det funkar varje gång:) I alla fall i vinterhagen.
 
Sv: Vill inte in från hagen! hjälp?

Men oj då, så olika man kan tänka!

Min häst har alltid något gott i krubban när han kommer in för då går dom ju gärna till sin box och förhoppningsvis gör dom det om dom kommer lösa också.
Sen tycker jag att det är bra att låta hästen gå in i boxen ett par minuter innan man rider för då kissar dom allra flesta och det är ju trevligare för hästen att slippa arbeta kissnödig :)

Jag ser inget fel i att belöna gott uppförande men håller med om att det kan vara klokt att inte lära dom att godiset kommer från fickan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 723
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 647
Senast: liiinnea
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 572
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 971

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Agria Hundpromenad
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp