Bukefalos 28 år!

Vill inte lämna hagen!

Mysaan

Trådstartare
För en månad sedan fick vi en ny häst i hagen. Min som alltid varit flockledare fortsatte med det. Jag vet av vana att han kan behöva ett par dagar i lugn och ro i nya flocken innan jag kräver arbete av honom igen.

Problemet nu är att han har blivit svårare och svårare att få med sig ur hagen. Han kommer när man ropar som vanligt och han står snällt så han får grimman på men sedan är det tvärstopp. Men efter massa envishet brukar jag få ut honom i alla fall.

Men det som hände i går gör att jag nästan ger upp nu. Efter lite trassel (mer än vanligt) fick jag då äntligen ut honom ur hagen. Som vanligt står vi utanför stallet för att fixa i ordning oss inför en ridtur. Tränsst kommer på och sedan ska jag be honom ta 2 steg fram för att jag ska nå sadeln och han backar. Efter några steg stannar han så jag lägger lite tryck i nacken och ber honom komma. Då börjar han backa igen. Jag ökar trycket lite eftersom han nu är max 1 meter från eltrådarna till hagen. Då småreser han sig så jag tappar tyglarna och sedan backar han rakt genom trådar och allt innan han vänder och galopperar ner till de andra i andra ändan. Lagar grinden och går efter honom. Men inte ens med hjälp av en morot får jag honom ens ett enda steg framåt. varje gång jag lägger lite tryck och ber om steg fram backar han. Till slut ger jag upp för jag ville inte att han skulle backa genom trådarna och in till korna.

Så på förmiddagen i dag så kom han inte alls när jag ropa men sedan nu på kvällen så kom han precis som vanligt och uppförde sig som vanligt.

Något tips på hur jag ska lösa detta?
 
Sv: Vill inte lämna hagen!

Du har inte provat att driva honom framåt istället för att försöka dra honom framåt?
 
Sv: Vill inte lämna hagen!

Fungerar inte heller räcker med att jag kommer i höjd med huvudet på honom i detta läge så backar han. Så jag har verkligen provat allt tror jag. Provat driva fram, backa honom dit vi ska, lägga en volt så han slutar frysa fast osv osv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 589
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 512
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp