Bukefalos 28 år!

Vill inte söka sig framåt-nedåt

S

_SunFloWer_

Min häst vill inte söka sig framåt-nedåt. Om jag jobbar henne i en högre form en stund, drar hon bar tyglarna ur händerna och har huvudet i den position hon vill när man länger tygeln och man känner att hon inte jobbar med ryggen osv. har provat lite från marken men får ingen riktig reaktion? Hon går med huvudet rakt fram och pinnar på och om jag saktar ner så böjer hon bara in skallen men fortsätter gå. Om man håller på en halvtimme från marken börjar hon mjukna men då är jag slut! Är det mig det är fel på eller..? Har tyvärr inga bilder men det skulle vara kul om någon kunde förklara hur dom lyckas?:bow:
 
Sv: Vill inte söka sig framåt-nedåt

Skulle nog börja med lite kommunikationsövningar om jag var du. Hon kanske inte förstår vad du försöker göra o väljer då att göra som hon tycker är bäst. :crazy:

Träna henne från marken i en liten volt runt dig och försök uppmuntra henne att placera innerbak mitt emellan frambenen så nära mitt under magen du kan. Försök se till att hon inte parerar dina hjälper med att skjuta ut rumpan istället... hon ska böja sig svagt i inner sidan o ytter bakben ska följa i ytter frambens spår. Lirka gärna lite i innertygeln om det är svårt att få henne att slappna av framåt/nedåt, men se till att det inte är du som håller kvar hennes huvud där om hon ger efter och gör som du ber henne. Beröm när hon slappnar av.

Börja där o känn att hon verkligen försöker förstå vad du menar.

Gör så i båda varven så har du kommit en bit på väg när det funkar.

Tänk på att inte förböja halsen inåt när du tränar på detta utan koncentrera dig mest på bakbenet. Funkar det med inner bak så funkar oftast framåt/nedåt oxå.

Tänk oxå på att det här är fruktansvärt jobbigt för hästen i början, det kan räcka med 10 min sånt här arbete när man väl får hästen att använda sina bakben.

När ovanstående funkar kan det vara dags för nästa övning, men det kan vi ta då.

mvh Jessica
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vill inte söka sig framåt-nedåt

Jag antar att hon kan tycka det är lite jobbigt eftersom hon inte riktigt kan få in innerbak under kroppen och ytterbak i frambenets spår eftersom hon ser ut som en pingvin i bak när hon rör sig:crazy: Hon vispar liksom ut med bakbenen så hon kanske behöver lite mer tid än andra hästar? Ska prova det du skrev i alla fall:banana:
 
Sv: Vill inte söka sig framåt-nedåt

Som en pingvin!!! :D

Hm... låter som om du har en häst med problem i ryggen. Har du haft någon som tittat på henne?

Har själv samma problem med min kallblodstravare, spänningar i ländryggen. Det börjar lätta nu efter en del behandlingar och massage. Det kan vara sadeln som inte riktigt ligger som den ska oxå.

Är det ett varmblod? De är ju tyvärr utbildade att gå precis som du skriver, dem får man träna extra mycket med eftersom de måste lära om sitt rörelsemönster ganska mycket.

Det är ett tufft jobb men man lär sig otroligt mycket på vägen.

mvh Jessica


_SunFloWer_ skrev:
Jag antar att hon kan tycka det är lite jobbigt eftersom hon inte riktigt kan få in innerbak under kroppen och ytterbak i frambenets spår eftersom hon ser ut som en pingvin i bak när hon rör sig:crazy: Hon vispar liksom ut med bakbenen så hon kanske behöver lite mer tid än andra hästar? Ska prova det du skrev i alla fall:banana:
 
Sv: Vill inte söka sig framåt-nedåt

Hon har blivit masserad två gånger och hon var lite sned i bogen (hon föddes med olika stora hovar, men dom är like höga i trakterna nu iaf) och den andra upplevde att hon var "hård" och spänd i musklerna. hon är nu relativt bra i bogen fast hon är mycket omusklad i vänster sida. Hon ska bli undersökt av en equiterapuet (vadå stavning) som använder laser. Hon hade även en tand som stack upp nånstans där den inte skulle vara såg hästtandläkarn men den är borttagen så hon är fin i munnen nu. Hon har ju gått med alla dessa problem i ungefär 12 år så det kan ju vara det.. Hon är arab :)
 
Sv: Vill inte söka sig framåt-nedåt

Jag tror absolut att det hänger ihop med alla gamla "skavanker". :smirk:

Det är bra att du börjat öva på framåt nedåt. Prova det som jag skrev ovan, men var uppmärksam på att hon inte spänner sig ännu mer utan försök lirka med henne så gott det går så att hon inte spänner sig.

Lycka till!!

God Jul...

mvh Jessica
 
Sv: Vill inte söka sig framåt-nedåt

_SunFloWer_ skrev:
Hon har blivit masserad två gånger och hon var lite sned i bogen (hon föddes med olika stora hovar, men dom är like höga i trakterna nu iaf) och den andra upplevde att hon var "hård" och spänd i musklerna. hon är nu relativt bra i bogen fast hon är mycket omusklad i vänster sida. Hon ska bli undersökt av en equiterapuet (vadå stavning) som använder laser. Hon hade även en tand som stack upp nånstans där den inte skulle vara såg hästtandläkarn men den är borttagen så hon är fin i munnen nu. Hon har ju gått med alla dessa problem i ungefär 12 år så det kan ju vara det.. Hon är arab :)


För dej då är det extra viktigt med ett par detaljer:

1. Att hästen går på ett sätt som stretchar muskulatuern "lagom" dvs inte så mycket att det är obehagligt men tillräckligt för att också kunna kurera ryggen i längden. Och att den är avslappnad i ryggen (vilket den inte är om den går högt med huvudet, då spänner den ihop ryggen)

2. Att inte överanstränga hästen, absolut inga övningar som den inte klarar med övannämnda kriterier. Hellre ett 15-minuterspass där hästen bara "jobbar" ansträngande några steg men går avslappnat hela tiden än ett 15-minuterspass där hästen "jobbar" mycket men bara går avslappnad ett par steg ;)

Har själv haft en häst med ungefär samma problem som din, den hade skitsvårt att länga framåt/nedåt och utan att spänna ryggen.
Men kräv inte för mycket innan du fått kollen av ET, du vill ju veta om det bara är musklerna eller om hästen har något annat problem också och hurpass mycket du kan kräva av den.

Det du INTE vill ha är att hästen fuskar och drar in nosen. Det är verkligen ett fusk för din häst eftersom den då fortfarande kan korta upp ryggen.
Ge dej f*n på att hästen ska framåt/nedåt om du så ska träna det från marken stillastående i en halvtimme. Låt inte hästen gå förrän den tänker rätt och söker sej framåt/nedåt och när du väl har gått nåt steg om den försöker "dra sej fri" eller hamna innanför lod så stannar du och gör om.

Om så passet består av 90% stillastående så får man ta det. Du vill ju absolut inte att hästen ska gå och spänna sej vid ridning och träning och själv förvärra sina spänningar :p
Sen behöver man inte kräva så mycket heller. Tänk det som stretching/sjukgymnastik - man måste börja med liite när hästen inte är van vid att använda musklerna så och sen öka på lite när det första steget verkligen sitter. Och gå tillbaka från scratch när man stöter på motstånd senare i träningen.

Det här är verkligen en viktig detalj för din häst, jag hoppas du förstår det. Ingen Equiterapueft i världen kan hjälpa dej om hästen själv jobbar tillbaka sina krämpor vid träningen.
Nästa viktiga sak är att hästen lär sej böja sej för att stretcha en sida av ryggen i taget. Om hästen har problem redan i avslappningsmomentet kommer du troligen behöva hjälp med det. Leta reda på en barocktränare och ta en lektion i arbete för hand så kommer du få hjälp med att komma igång. Men var noga med att påpeka att det är just för rehabilitering och att du vill ta det från grunden så varken du eller hon blir frestad att gå för fort fram.
Det är INTE läge att börja med skolor eller uppsuttet eller trav förrän grunderna sitter (böjningen och avslappningen) då kommer du börja slita på hästen igen och få tillbaka spänningar.


Tro mej, när pusselbitarna väl har börjat falla på plats kommer du vara tacksam för att du tog dej tid till att jobba hästen "rätt" och sätta en bra grund. För när dom här pusselbitarna sitter kommer hästen slita på sej betydligt mindre, få mindre spänningar, och dessutom ha en bra grund att bygga vidare på när du vill gå vidare till lite mer avancerade saker och UTAN att slita på hästen :)

Just böjningen gör att hästen inte vinklar ut bakbenen. När du sedan komemr till skolorna kommer du också lära dej att hålla koll på bakbenen och placera dom där du vill vilket kommer vara en otrolig fördel när du t ex ska börja trava för då brukar man få återfall av att benen sätts ner utåt, men då har du redan lärt dej att kontrollera det :)
 
Sv: Vill inte söka sig framåt-nedåt

Jobba mkt lösgörande - volter, serpentiner, skänkelvikning, sidverts, övergångar mm. Är hästen känslig i munnen ska du tänka på att ha en stilla, låg hand och nästan bara jobba med dina skänklar. Är hästen hård i munnen, mindre mjuk har jag inte aning för min häst är jätte mjuk i munnen men ändå söker stöd i handen. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
10 443
Senast: Fruentimber
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 187
Senast: Tuggben
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 486
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp