Bukefalos 28 år!

Vill inte ta napp

_Viva_

Trådstartare
Vi gav inte napp när Elisa var nyfödd utan ville vänta tills amningen var befäst. Det kändes inte heller som att det behövdes just då.

När hon var 6 veckor så provade vi men det var inte alls populärt och vi gav upp. Har provat av och till i 4 veckor nu men hon vill inte. Tar den i munnen, joxar runt och spottar därefter ut den.

Det känns som att det vore smidigt om hon ville ha den. Inte ofta men att kunna ge den i situationer där hon blir orolig och därmed får ett sugbehov.
Till exempel igår när vi gjorde ultraljud på höften då hade det vart perfekt om hon kunnat ta nappen, att amma för att lugna och trösta går ju inte vid ett sådant tillfälle. Samma sak i bilen.

Någon som har något tips?
 
Sv: Vill inte ta napp

prova några olika modeller på napp, de har lite olika form på mundelen och barnen föredrar ofta olika varianter.

min äldsta dotter ville absolut inte ha en rund napp, men när hon fick en NUK anatomisk så tog hon den direkt och sov två timmar utan att släppa den
Mina två följande har haft MAM-nappar som är anatomiska men som inte går att vända "uppochner", utan de är likadana åt båda hållen.
Fyran fick också MAM-napp, men jag tyckte först inte att han tog den något bra utan köpte NUK också. Och NUK-napparna vill han absolut inte ha... Så efter att de introducerats har han uppskattat MAM-napparna mer.

Sen finns nån helt ny variant av nappar där mundelen är platt och "massiv". Jag minns inte vad den heter.
 
Sv: Vill inte ta napp

Eska tror jag det är.

Vi har både sådana ( platt underdel ) och MAM, vissa ggr duger bara MAM och vissa ggr bara Eska ..

Menar du såhär:
3_ana_pink-t.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vill inte ta napp

Bra ide, jag ska köpa hem ett par andra modeller och prova.
Den jag har kallas "closer to nature" och är ganska platt och likadan på båda sidor.
 
Sv: Vill inte ta napp

Helt klart värt att prova. Här hemma är (eller var, nu är han inte lika kinkig) det bara MAMs mini ulti med silikonmun som duger(/dög).
NUK var jätteäckliga (de gillar han fortfarande inet) och vi köpte någon esska som inte heller var populär. MAMs mini ulti med latexmun duger i nödfall så visst är det olika vad de vill ha de små liven!!
 
Sv: Vill inte ta napp

Vi testade först med MAM, men det funkade inte alls. Sedan testade vi med NUK och det funkade efter en stund. De första gångerna fick vi hålla handen lite lätt på nappen för hon spottade ut den för att sedan vilja ha den direkt ;) Anledningen till att vi ville ha napp är för att hon snuttade på bröstet hela tiden :grin:
 
Sv: Vill inte ta napp

Ludvig tväridissar napp, så han slipper :). Han hade absolut fått ha om han gillade det, och vi provade ett par olika sorter, men när han nu inte är intresserad så tycker jag inte det finns någon anledning att truga honom med den. Des ska ju ändå bort en vacker dag.
 
Sv: Vill inte ta napp

Så tänker jag med till en viss del.
Men det skulle vara skönt att kunna ge de få gånger hon vill suga men det av någon anledning inte är fysiskt möjligt att amma. :)
 
Sv: Vill inte ta napp

Emilia tar dom flesta nappar men favoriten är MAMs lilla napp (tror bara den finns på apoteket i Sverige men i Österrike finns den överallt), i silikon ska det vara. Köpte några MAM i vanlig storlek och råkade köpa latex och det var inte likabra. Har också några Esska i silikon och dom gillar hon inte alls.
 
Sv: Vill inte ta napp

Så tänker jag med till en viss del.
Men det skulle vara skönt att kunna ge de få gånger hon vill suga men det av någon anledning inte är fysiskt möjligt att amma. :)

Jag förstår hur du tänker, men hur många barn ser man ha napp bara såna tillfällen? Jag tror att det är vanligt att de, om man väl infört napp, vill ha den för jämnan...

Jag är själv väldigt osäker på vad jag ska tycka om napp. Vi försökte ge dottern (som numera är drygt 2 år) napp efter drygt 2 månader (för att inte störa amningen, precis som ni gjort). Hon gillade aldrig den - en gång i bilen hade hon den nog en kvart men sen aldrig mer. Vi testade ett par olika.

Jag tycker att det är skönt att vara utan napp, men visst har det krävt extra av oss att göra dottern nöjd. Samtidigt kan jag inte tycka det är fel för det har nog varit bättre för dottern än att hon haft tröstnapp... Samtidigt har det ju verkligen varit jobbigt många gånger. Väntar en ny liten i sommar och vet inte hur jag kommer göra, antagligen testa med napp och låta barnet bestämma (helt utan trugande alltså).
 
Sv: Vill inte ta napp

Mitt tips är att testa alla sorter ni kommer över. (silikon, latex, rund, platt, oval, knottrig, blank, matt.. Ja det finns oändligt många och alla gillar olika..) Rätt vad det är så kan det finnas en som passar henne i smaken.. :D Åk till babyaffärer, mataffärer, kolla internet..

Rasmus tog napp första månaden sen va det stop! Och jag har fortfarande inte hittat nån som han vill ha.. Inte heller vill han snutta på tummen.. Jag känner som dig att det finns situationer som det skulle vara såååå mycke lättare om han tog napp som tröst.. Men icke.. Men det går bra utan oxå! :D

Har ni provat en snuttefilt? Det går lika bra att snutta på en sån om hon vill ha det.. Rasmus vill dock inte...


Men tänk på att testa napparna under glada förhållanden. Prova inte dom olika napparna när hon skriker och behöver tröst för då kommer hon koppla ihop nappen med något negativt.. Försök få henne att använda dom när ni leker eller så så hon kopplar ihop nappen med något bra tills hon har lärt sig gilla nappen..
 
Sv: Vill inte ta napp

Jag tror också på att testa olika nappar!

My tog inte nappen när vi provade första gången då hon var en månad gammal. Vi provade först med Eskas anatomiska nappar (olika på de båda sidorna) men den fick hon kväljningar av. Då provade vi MAM silikon nappar (likadana på båda sidor) och då fungerade det bättre efter några veckor. I början tog hon den inte alls om jag provade, men kunde ta den någon minut om Micke hade henne. Han tog nappen och drog den lite snabbt fram och tillbaka vid munnen (vågrätt) och då öppnade hon munnen och ville suga. Första spottade hon bara ut den igen med världens grimars, men efter lite "träning" så tog hon den längre och längre stunder. Hon ville annars amma 22 timmar om dygnet och det orkade inte jag efter en månad =)

Nu tar hon både MAM silikon och ESKA latex(som nu är favorit). MAM latex fungerar inte (trots att den är likadan som den med silikon, bara annat material) och NUK napparna vägrar hon, så vi håller oss till favoriterna =)

Vi har dock problem med att hon inte vill ta flaska istället, men vi har inte tränat så mycket, så det kommer väl när man orkar ge det lite tid =)

Lycka till!

//Julia
 
Sv: Vill inte ta napp

Men det skulle vara skönt att kunna ge de få gånger hon vill suga men det av någon anledning inte är fysiskt möjligt att amma. :)

Men om det är så sällan, funkar det inte att låta henne suga på ditt lillfinger?

Vår första ville inte ha napp. Och efter ett tag tyckte vi att det var bra.

Tvåan ville inte heller ha napp, men det kändes ändå som att han hade kunnat ha nytta av en napp. Mycket mer än ettan. Så vi testade lite då och då under de första fem månaderna. Plötsligt en dag ville han ha nappen. Han var då över fem månader. Och då spelade det ingen roll vilket märke han fick - han gillade plötsligt alla sorters nappar. Nu är han 1,5 år, och är tyvärr fortfarande väldigt förtjust i sina nappar.
 
Sv: Vill inte ta napp

Vi testade oxå runt och tillslut sa det "klick" med Bambinos runda nappar med latex. Jag har bara hittat dom på babyproffsen men dom är billiga och Tuva älskar dom!
Hon får bara ha sin napp när hon är trött och ska sova.
 
Sv: Vill inte ta napp

Vad är det för farligt om dom vill ha napp då? Elias verkar älska sin napp för när han är lite orolig så leker livet igen så fort han fått den. Känner att den har räddat oss i många situationer, som du skrev - ni har ju fått jobba för o få henne nöjd :) Han har accepterat nappen som tröst direkt.

Jag känner i alla fall att "skit samma" så länge han är nöjd. Vill han ha sin napp, får han ha sin napp. Han är snart 7 veckor och det är läskigt att växa upp, nappen är i alla fall nåt han känner igen och blir lugn av.

TS:
MAM silikon är det som funkar här.
 
Senast ändrad:
Sv: Vill inte ta napp

kl

Till första barnet var vi inte sådär väldigt flitiga med att testa napp. De gånger vi testade ville han ändå inte ha den. Men, helt plötsligt när han var 4 månader så testade jag en kväll då han var jättetrött men kunde inte somna, då tog han nappen direkt och efter det har den varit en stor favorit. Vi testade några olika sorter och han klöktes av de flesta.
Han har aldrig haft nappen särskilt mkt, vi försöker lägga undan den så fort han sovit för om han ser dom så vill han självklart ha dom. Nu är han 2.5 år, har fått lillebror och helt plötsligt har han väldigt stort behov av sin napp... Antar att det lugnar sig igen snart.

Vår lille knatte har vi testat några olika nappar med, han är knappast nåt "napp-barn" som älskar sin napp men det är jäkligt behändigt i bilen eller ibland när han är trött men inte kommer till ro. Vi trugar inte utan vill han ha nappen så är det ok men vill han inte sitter vi inte där och trycker in den hela tiden.

Jag tror också man får testa många olika sorter, kanske vänta ett par veckor, testa igen...
 
Sv: Vill inte ta napp

KL

Tack för alla svar!!

Nu har inhandlats ett par MAM silikon så ska vi testa det ett tag och se om det blir någon skillnad. :)
 
Sv: Vill inte ta napp

Kom på en sak till. Tar hon flaska? Vilken typ av napp är det isåfall på flasknappen? Kanske är det värt att testa en liknande på nappen isf.
 
Sv: Vill inte ta napp

Har inte provat att ge flaska men det är ju en bra ide att prova det och sen om hon tar den ge en liknande napp.
 
Sv: Vill inte ta napp

Är det nappen som inte är populär eller åker den ut för hon försöker göra som när hon ammas?
Det tog en vecka att "skola in" min dottern på hur man suger på napp. Hon tyckte den var trevlig men det tog ett bra tag innan hon förstod hur hon skulle använda sugmetod för napp. Innan dess så hade jag alltid något som höll emot lätt så den inte åkte ut när tungan började röra sig som den gjorde när jag ammade henne. Amma och suga på napp kräver två skilda metoder. När barnet ammas trycker den på med tungan mot bröstet för att stimulera mjölken. När barnet gör så på nappen så trycks den ut.
Om hon däremot samtidigt signalerar att hon inte gillar det på annat sätt än att hon trycker tungan mot den så den ploppar ut så gillar hon troligtvis inte nappen i sig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 470
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 135
Senast: Sasse
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 691
Senast: Ramona
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
1 969
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp