Bukefalos 28 år!

Vill inte vända åt höger..

FJ_

Trådstartare
Min nordsvensk är 4 år och det har inte varit några problem med ridningen. Idag när jag red ut så stannade hon plötsligt till när vi hade kommit en bra bit bort. Hon ville absolut inte vända åt höger.. När jag tog tag i höger tygel så vände hon åt vänster och snurrade runt runt. Hon ville inte vända åt höger och hon ville inte gå längre bort från stallet än dit vi kommit. Detta ledde till att hon skrittade hemåt, och så fort jag tog i höger tygel och ville att hon skulle vända om så vände hon åt vänter och snurrade, som en slags piruett typ.. Det gick liksom inte att dra henne med ett ledande tygeltag åt höger. Vad kan detta vara? Det kändes som att hon bara dummade sig, och jag vet inte VARFÖR hon gjorde det?! Hon har aldrig gjort så förut. Det skulle ju kunna vara att hon har ont, vad vet jag? Har någon varit med om något liknande?
 
Min nordsvensk är 4 år och det har inte varit några problem med ridningen. Idag när jag red ut så stannade hon plötsligt till när vi hade kommit en bra bit bort. Hon ville absolut inte vända åt höger.. När jag tog tag i höger tygel så vände hon åt vänster och snurrade runt runt. Hon ville inte vända åt höger och hon ville inte gå längre bort från stallet än dit vi kommit. Detta ledde till att hon skrittade hemåt, och så fort jag tog i höger tygel och ville att hon skulle vända om så vände hon åt vänter och snurrade, som en slags piruett typ.. Det gick liksom inte att dra henne med ett ledande tygeltag åt höger. Vad kan detta vara? Det kändes som att hon bara dummade sig, och jag vet inte VARFÖR hon gjorde det?! Hon har aldrig gjort så förut. Det skulle ju kunna vara att hon har ont, vad vet jag? Har någon varit med om något liknande?
Fäller hon tänder?
Hade nog börjat med tandkontroll!

Klart hon kanske testar sina gränser, men tänderna hade jag absolut kollat först.
 
Fäller hon tänder?
Hade nog börjat med tandkontroll!

Klart hon kanske testar sina gränser, men tänderna hade jag absolut kollat först.
Jag vet att hon har vargtänder, och veterinären ska ta bort dom om två veckor. Nu rider jag bara med hackamore tills dom är borta.. Jag vet inte varför hon gjorde så.. Fäller hästar sina mjölktänder och blir kinkiga när dom fäller?
 
brukar hackamoret fungera bra att svänga med? Min erfarenhet från mina nsv (som antingen är väldigt unga och oskolade ellr bara oskolade) är att hackamoret är svårt att förstå och när de vill svänga eller vända så gör de det. En grimma eller sidepull är lättare för mig att svänga med, hackamoret blir diffust och är jag "envis" och hästen också säger det plopp så vinklar skänkeln upp sig och jag har ingen kontroll alls.
 
Jag vet att hon har vargtänder, och veterinären ska ta bort dom om två veckor. Nu rider jag bara med hackamore tills dom är borta.. Jag vet inte varför hon gjorde så.. Fäller hästar sina mjölktänder och blir kinkiga när dom fäller?

De kan få mer eller mindre bekymmer när de byter tänder. Ibland märks det inte alls, ibland mer. Det kan säkert vara både obehagligt och/eller göra ont.
Min såg rätt ful ut i munnen när hon bytte, men jag märkte ingenting av det.
Kompisens häst flippade ur fullständigt för att den hade yttepyttelite hakar.
 
Jag vet att hon har vargtänder, och veterinären ska ta bort dom om två veckor. Nu rider jag bara med hackamore tills dom är borta.. Jag vet inte varför hon gjorde så.. Fäller hästar sina mjölktänder och blir kinkiga när dom fäller?
I och med att hackamore har skänklar går det inte att ta ledande tygeltag med det. Kan mycket väl vara så att hon inte förstod dina signaler.
 
jag hade tolkat det som en blandning mellan vargtänder, diffusa signaler och lite tonårs trots.
sätt på en grimma över hacket och ha ett par tyglar i det också. ta i grimman då du behöver ledande tygeltag och hacket då du behöver broms :). blir det kortslutning igen så är det bara att ha fickan full med morötter och hoppa av och leda hästen en 100m och sen hoppa upp igen och se om det har släppt.

min häst hade en period då hon absolut inte skulle lämna gården, sen inte gå förbi första stengärdet, eller grannens gård, eller nästa stengärde osv. dvs mycket stopp och bråk på ridturerna. men är man bara lugn och konsekvent (+ enormt envis med ett ton tålamod). så släpper det och ridturerna går mer framåt.
(i alla fall tills hästen har lärt sig alla vägar i området, då blir det lätt att man går fint fram tills det finns en väg som enligt hästen går snabbare hemåt ;) ).
 
Med tanke på att hackamoret klämmer åt runt hela huvudet när man drar i tyglarna så riskerar det att göra jävulskt ont om hästen håller på att byta tänder. Klart olämpligt att ha på unghästar! Välj sidepull eller grimma eller något som inte dras åt runt huvudet när du tar i tygeln om du promt vill rida innan du kan använda bett igen.
 
Jag tror att många som håller på med (ung)hästar har varit med om varianter på detta ... Det är inte alls ovanligt att en häst plötsligt och utan för oss människor begriplig anledning vill vända och gå hem. Det som ofta händer då är att de stannar, lättar lite fram och snurrar åt ena hållet. Man måste då vara envisare än hästen helt enkelt! På en del räcker det med att lägga på spöt rejält en gång eller två så snart hästen försöker stanna och rida fram allt vad man kan - gärna i trav eller galopp, andra kan man få kämpa lite mer med . Är hästen riktigt jobbig eller om du bli rädd kan du behöva ta hjälp eller rida med en annan höst ett tag. Du får dock inte låta hästen göra som den vill, dvs gå hem ... Bättre då att sitta av och gå hela rundan!
 
Jag tror alla unghästar som håller på att bli inridna har varit med om varianter på detta... Det är inte alls ovanligt att ryttaren plötsligt drar i en tygel och det gör jätteont i hästens mun och att ryttaren utan begriplig anledning inte märker det. Det som ofta händer då är att ryttaren drar extra mycket så det gör ännu ondare. Man måste då skrika högre så att de förstår helt enkelt! En del fattar direkt att något inte är som det brukar och slutar dra, andra måste man kämpa lite mer med genom att kanske vägra gå framåt, snurra åt andra håller eller lätta lite fram. Är ryttaren riktigt jobbig och inte förstår att det gör ont eller du blir rädd för vad den ska ta sig till så kan du behöva kasta dig ner i diket, försöka sticka hem eller i värsta fall försöka kasta av ryttaren även om den säkert inte vill dig något ont egentligen.

De två sista meningarna kommer aldrig gå genom en hästs huvud så de översätter jag inte.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 467
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 896
Senast: SkorpSmulan
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 560
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp