Bukefalos 28 år!

Vill jag ha ett eget rum?

R

Raderad medlem 6459

Jag har rätt nyligen bytt jobb och fick då välja om jag ville ha mitt alldeles egna office eller dela med en kollega. Saken är att jag alltid suttit i kontorslandskap eller med åtminstone några kollegor i samma rum och vet därför inte alls hur jag vill ha det :confused:. Nån som vill bolla lite med mig och hjälpa mig att tänka?

I dagsläget delar jag med kollegan men kan få byta till ett eget rum om jag vill om någon månad. Bör dock bestämma mig snarast.

Som jag ser det:

Fördelar med att dela rum:
* Jag och kollegan kommer jättebra överens och har SKITKUL på dagarna tillsammans.
* Jag och kollegan arbetar på åtminstone ett projekt tillsammans och det är jäkligt smidigt att sitta tillsammans.
* Jag är en gräsligt social typ så risken finns att jag känner mig hemskt ensam i ett stort rum själv.
* Det blir mycket bra jobbsnack helt naturligt i och med att vi kan prata, bolla idéer och diskutera närhelst vi vill liksom.

Fördelar med att ha eget rum:
* Vi stör inte varandra när vi ringer samtal och sitter i telefon.
* Jag kan äta knäckebröd om jag vill helt utan dåligt samvete!
* Det kanske är skönt i perioder när jag har jättemycket att göra och behöver fokusera?
* Kanske är lättare för mig att fokusera på alla mina projekt om jag sitter själv? Är lite rädd att det blir så att, om vi sitter tillsammans, jag dras mest in i det projektet eftersom det är det som min kollega också jobbar med. Men jag kommer ha ett andra projekt också som behöver kärlek och omtanke.

Så, tankar? Jag är rätt säker på att det blir bra oavsett men vill gärna höra bukefalisters erfarenheter så att jag gör ett bra val. Eftersom en annan kollega måste flytta om jag ska ha eget rum vill jag ge besked rätt snart :).
 
Senast ändrad av en moderator:
Det låter som om det inte är någon tvekan om att du ska fortsätta dela!

Vill du ha det lite mer ostört än idag men samtidigt behålla fördelarna får du skaffa hörlurar eller liknande.

Tror du kommer tycka det är dötrist att sitta själv.

/Lupino som väljer att sitta med andra alla dagar i veckan
 
Jag slår också ett slag för att fortsätta dela. Det verkar som du har väldigt roligt ihop med din kollega, risken med eget rum är att det inte alls blir lika roligt längre.
Jag tror att man behöver ha lite roligt på sitt jobb för att orka prestera. Jag har själv väldigt roligt tillsammans med mina kollegor. Om jag jobbat på ett kontor hade jag aldrig pallat att sitta ensam, speciellt eftersom jag också är väldigt social av mig innerst inne. :)
 
Nu har jag ingen som helst aning om vad du jobbar med... men:

1, även om du 'bollar idéer' osv, hur 'effektiv' blir ditt arbete?*

2, hur effektiv behöver du vara i ditt arbete?

3, hur ofta har du (resp kollegan) 'viktiga' telefonsamtal (som kan störa varandra)?

4, hur ofta äter du knäckebröd?

5, är jobbet roligt i sig, eller behöver du kollegan för att göra det roligt?

* finns flera roliga forskningsprojekt gjorda på effektivitet vs arbetsro vs arbetsmiljö
 
Jag har rätt nyligen bytt jobb och fick då välja om jag ville ha mitt alldeles egna office eller dela med en kollega. Saken är att jag alltid suttit i kontorslandskap eller med åtminstone några kollegor i samma rum och vet därför inte alls hur jag vill ha det :confused:. Nån som vill bolla lite med mig och hjälpa mig att tänka?

I dagsläget delar jag med kollegan men kan få byta till ett eget rum om jag vill om någon månad. Bör dock bestämma mig snarast.

Som jag ser det:

Fördelar med att dela rum:
* Jag och kollegan kommer jättebra överens och har SKITKUL på dagarna tillsammans.
* Jag och kollegan arbetar på åtminstone ett projekt tillsammans och det är jäkligt smidigt att sitta tillsammans.
* Jag är en gräsligt social typ så risken finns att jag känner mig hemskt ensam i ett stort rum själv.
* Det blir mycket bra jobbsnack helt naturligt i och med att vi kan prata, bolla idéer och diskutera närhelst vi vill liksom.

Fördelar med att ha eget rum:
* Vi stör inte varandra när vi ringer samtal och sitter i telefon.
* Jag kan äta knäckebröd om jag vill helt utan dåligt samvete!
* Det kanske är skönt i perioder när jag har jättemycket att göra och behöver fokusera?
* Kanske är lättare för mig att fokusera på alla mina projekt om jag sitter själv? Är lite rädd att det blir så att, om vi sitter tillsammans, jag dras mest in i det projektet eftersom det är det som min kollega också jobbar med. Men jag kommer ha ett andra projekt också som behöver kärlek och omtanke.

Så, tankar? Jag är rätt säker på att det blir bra oavsett men vill gärna höra bukefalisters erfarenheter så att jag gör ett bra val. Eftersom en annan kollega måste flytta om jag ska ha eget rum vill jag ge besked rätt snart :).
Jag älskar att ha ett eget rum!!! Kollegor finns på arbetsplatsen om jag vill prata ☺. Dessutom kan man, som du säger, äta knäckebröd, pilla näsan, fokusera, prata ostört i telefon med mera. Jag blir enormt mycket mer effektiv när jag har eget rum!
 
@Lupino @RedHyuuga Ja, ni har helt klart en poäng.

@Elo Roliga frågor! :D

1. Definitivt effektivt. Jag menar, vi är vuxna människor som tar ansvar för vårt arbete och har mycket att göra så det blir nog en rätt bra blandning av bolla idéer och diskutera samt att hålla total tyst och fokusera.

2. Väldigt. Men det behöver man väl jämt vara?

3. Vet inte än. Kommer variera mycket.

4. Aldrig nu faktiskt pga vill inte störa. Om jag satt själv - varje dag.

5. Jobbet är jätteroligt! Men givetvis är det ännu roligare när man dessutom har en riktigt schysst jobbmiljö där man får bra utbyte av varandra.

Tillägg: Kollegan lobbar hårt för att jag ska vara kvar i rummet.
 
Jag älskar att ha ett eget rum!!! Kollegor finns på arbetsplatsen om jag vill prata ☺. Dessutom kan man, som du säger, äta knäckebröd, pilla näsan, fokusera, prata ostört i telefon med mera. Jag blir enormt mycket mer effektiv när jag har eget rum!
Jag fattar precis vad du menar! Då skulle jag kunna knäppa upp byxorna efter lunchen också. Tåls att tänka på!
 
Dela!

Jag blir ensam, uttråkad ovh ineffektiv utan social samvaro. Att umgås på bestämda fikakvartar passar inte mig, då kanske jag är inne i ett flow jag inte vill avbryta.
 
Jag fattar precis vad du menar! Då skulle jag kunna knäppa upp byxorna efter lunchen också. Tåls att tänka på!
Japp!:D Hade jag varit tvungen att välja tror jag att jag hade tänkt att kollegan och möjlighet till social samvaro finns kvar. På mitt jobb har vi en chatfunktion som är jättebra, dels för jobbärenden och dels för småprat. Det gillar jag verkligen, är man inne i något som kräver fokus kan man avvakta med att svara.
 
Svårt att säga egentligen...jag måste sitta själv även om jag också är social och utåtriktad som person men annars kan jag inte koncentrera mig för fem öre. Men om du inte har några sådana bekymmer så tycker jag lätt fördelarna för att dela överväger.
 
Om jag gillade min kollega skulle jag absolut dela - så mycket roligare och lättare att få hjälp, bolla idéer osv. Om kollegan däremot är en jobbig typ och ingen som jag känner något vidare utbyte med - eget rum alla dagar i veckan.

I ditt fall skulle jag fortsätta dela. Finns det kanske något rum du eller din kollega kan gå till och jobba ostört om den andra ska tex sitta i telefon hela dagen? Kan ni annars möblera rummet så ni stör varandra mindre i detta fall?

Sen tänker jag också att det finns ju dagar när en av er är sjuka eller på semester/ledig och då är det utmärkta dagar att vara lite extra fokuserad på jobbet när kollegan är borta och du har rummet för dig själv.
 
Jag tror att du vill dela :)

Jag delar rum med en kollega och när han var föräldraledig var det faktiskt väldigt tomt där inne. Visst - vissa dagar hade man hellre suttit ensam, men oftast är det guld att kunna bolla saker så pass enkelt!

MEN - jag skulle inte kunna dela rum med vem som helst. Det måste vara någon man är kompatibel med, annars är det totalkört för min del! :grin:
 
Intressant och lite förvånande att flera hade valt att dela. Jag är kanske ovanligt osocial?

Jag gillade verkligen min förra kollega, såpass att lite småprat ofta "spårade ur" och blev mycket prat :angel:. Sen blev det ju automatiskt så att jag blev mindre effektiv när hennes arbetsuppgifter krävde telefonsamtal, samtal privat/arbetsrelaterat, samtal hemifrån hundra gånger om dan och så vidare. Eftersom vi trivdes bra ihop blev det ofta förklaringar på varför man/barn hade ringt och annat "onödigt".

Aspekten att ha trevligt med kollegor får jag personligen ut på småpauser, chatta, luncher tex ☺
 
Dela! Det är mitt val också om jag klickar med kollegan jag delar med. Det är också nyttigt att träna på att fokusera/stänga ute alla distraktioner i rummet de gånger du behöver koncentrera dig. Går det inte att lämna rummet och sköta telefonsamtalen någon annanstans?
 
Som utåtriktad, social person med ett socialt lärarjobb skulle jag älska att dela arbetsrum - om jag kunde! Pga alla fördelar du räknar upp. Men jag kan inte fokusera när jag har liv och rörelse runt mig, utan då vill jag babbla om en massa saker, ofta visserligen yrkesrelaterade men det tar fokus från det jag egentligen ska göra. Så jag får sitta i klassrummet efter att eleverna har gått hem för att jag ska få något gjort.

Men om du upplever att ni båda kan fokusera och göra ett bra jobb så kööör ba! Du kan ju fråga kollegan om hen blir störd av att du äter knäckebröd? Hen kanske kan använda hörlurar när du går loss på mackorna? Och ang att knäppa upp byxorna så kan man alltid inverstera i mammakläder :angel: :idea:
 
Finns det möjlighet att ta med dator och sitta på något annat ställe när du vill vara ifred/ringa samtal/äta knäckebröd? Tänker att det kan vara ett bra sätt de gångerna du behöver lugn och ro om det annars fungerar bra med kollega :)
 
Jag delar rum ned min kollega, och märker inte ens om/att/när han äter knäckebröd om jag inte tittar på honom. :D

(Ägg däremot, då brukar jag hålla för näsan och protestera dramatiskt :angel:)

Har inte haft eget kontor på tre år och blir helt knäpp av att vara ensam på vårt kontoret när han inte är där. :cautious:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 819
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 539
Senast: Bortglömd
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 940
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp