Bukefalos 28 år!

Vill jag ha ett eget rum?

JAG hade utan tvekan valt eget rum! Man kan alltid prata med kollegorna ändå, men det är så himla skönt att kunna stänga in sig och bara fokusera!

Jag tenderar att vara väldigt social på jobbet och delar numera rum, alldeles för lätt att diskutera/bolla saker istället för att bara jobba :D
 
Tack för alla svar! Ni gör det inte lättare :D. Två saker:

1. Absolut kan man ju gå undan när man ska prata i telefon. Men det blir ju meckigare liksom. Vi kan inte möblera om.
2. Är helt övertygad om att jag kan äta knäckebröd redan nu utan att störa :D. Det är mest att jag känner själv att det känns som att jag stör liksom.
 
Jag delar med en kollega och trivs alldeles utmärkt. Detta trots att vi inte har några arbetsuppgifter alls ihop (platsbrist i min grupp och han är ensam i sitt slag).

Förutsättningar för att det ska fungera är att jag tar på mig hörlurarna när jag måste fokusera eller när jag tröttnar på klassisk musik, att ingen av oss har en massa folk som springer in utan möten tar jag i mötesrum (han har inga möten alls), att vi går ut vid längre samtal (har ett telefonrum mitt emot som alltid är tomt) och att jag kommer och går en timme tidigare än honom så vissa uppgifter väljer jag att lägga på morgonen.

Har tidigare jobbat i kontorslandskap vilket inte fungerar alls för mig men detta är perfekt.

/Helena som äter knäcke dagligen :o
 
Jag hade valt ett delat rum alla dagar i veckan, blir lätt att jag susar iväg på annat när det är för tyst och lugnt runt mig. Jag behöver ofta någon att prata med, bara en sådan sak att jag ringer sambon om jag behöver koncentrera mig extra när jag tex. börjar bli trött och kör bil. Annars blir det lätt att jag pillar på saker jag inte ska pilla på.
Men det viktigaste med att dela kontor är att man har en bra kollega, det är viktigt att ha kul på jobbet!
 
Jag har både delat och haft eget genom åren. De jag delat med har jag trivts jättebra med så det har inte varit några problem alls. Men får jag välja fritt så vill jag ha eget kontor :)
På mitt nuvarande jobb så är jag för tillfället ensam på kontoret men när kollegan kommer tillbaka från föräldraledigheten så kommer vi dela. Jag har delat kontor med henne på tidigare jobb så vi vet att vi trivs tillsammans så jag är inte orolig :)
 
Blir även jag helt facinerad över att folk uppenbarligen föredrar att dela rum med någon? O_o Jag är nog skadad av att ha jobbar hemifrån under väldigt många år och därför van att arbeta helt själv och att sätta sig tillsammans med någon annan gör mig stressad och får mig att fundera på om jag stör hela tiden. :D
Måste kanske tillägga, @niphredil jag tror att du måste fundera själv vad som fungerar bäst för just dig, personligen skulle jag som sagt inte jobba lika bra om jag delade rum med någon, men det är uppenbart att andra fungera på ett annat sätt. :D
 
Vilken lyx att få välja! Jag sitter i samma långsmala och trånga kontor som nio av mina kollegor också gör. Det finns plats för exakt tio skrivbord och absolut inget mer. Men jag är nöjd, det finns ju de lärare som inte har någon egen arbetsplats alls.

Jag hade även om det fanns att välja på inte valt eget kontor/arbetsrum. Dels på grund av mitt jobb som hade gjort att jag fått springa iväg och prata med kollegor hela tiden och för att jag nog skulle känna mig rätt isolerad i en egen låda. Det beror nog mycket på vad man jobbar med och hur man är som person som flera andra också skrivit.
 
Jag föredrar eget kontor, koncentrerar mig bättre när jag är ensam. Sen jobbar ju jag fackligt så det händer ju att jag har möten med medlemmar och skyddsombud om väldigt känsliga saker, så det gör ju också att det är lättare om man kan stänga om sig.
Men två av mina kollegor delar kontor! Vi är 4 stycken som jobbar heltid fackligt, men två jobbar i princip 50% som kommunpolitiker också, så av dom som delar så är det en som kanske bara är där halva veckan och en som är där heltid, så han får ju vara ensam ganska mycket. Men dom trivs bra med det, även om det blir mindre gjort när båda är där ;) eller mindre och mindre förresetn: det blir liksom mycket mer diskussion och mindre pappersarbete! Men våra jobb är ju mycket diskussioner och förhandlingar så det är nyttigt :D
 
För mig beror det mycket på vad man gör när man är på jobbet.

Det jobb jag har nu kräver mer eller mindre eget kontor, däremot har jag alltid dörren öppen när jag inte har kundmöten eller längre telefonsamtal. Men vi har mycket kunder i omlopp och det hade inte varit möjligt att sitta i delade eller öppna utrymmen så som arbetsplatsen är utformad idag. För just telefonsamtalens och kundmötenas skull hade jag inte velat dela kontor med en kollega, men det är baserat på de arbetsuppgifter vi har och inte det sociala samspelet oss emellan :).
 
Eget rum hade jag valt :D
Vi har flera gemensamma arbetsplatser där man kan sätta sig och jobba om man vill ha lite sällskap.
 
Jag har rätt nyligen bytt jobb och fick då välja om jag ville ha mitt alldeles egna office eller dela med en kollega. Saken är att jag alltid suttit i kontorslandskap eller med åtminstone några kollegor i samma rum och vet därför inte alls hur jag vill ha det :confused:. Nån som vill bolla lite med mig och hjälpa mig att tänka?

I dagsläget delar jag med kollegan men kan få byta till ett eget rum om jag vill om någon månad. Bör dock bestämma mig snarast.

Som jag ser det:

Fördelar med att dela rum:
* Jag och kollegan kommer jättebra överens och har SKITKUL på dagarna tillsammans.
* Jag och kollegan arbetar på åtminstone ett projekt tillsammans och det är jäkligt smidigt att sitta tillsammans.
* Jag är en gräsligt social typ så risken finns att jag känner mig hemskt ensam i ett stort rum själv.
* Det blir mycket bra jobbsnack helt naturligt i och med att vi kan prata, bolla idéer och diskutera närhelst vi vill liksom.

Fördelar med att ha eget rum:
* Vi stör inte varandra när vi ringer samtal och sitter i telefon.
* Jag kan äta knäckebröd om jag vill helt utan dåligt samvete!
* Det kanske är skönt i perioder när jag har jättemycket att göra och behöver fokusera?
* Kanske är lättare för mig att fokusera på alla mina projekt om jag sitter själv? Är lite rädd att det blir så att, om vi sitter tillsammans, jag dras mest in i det projektet eftersom det är det som min kollega också jobbar med. Men jag kommer ha ett andra projekt också som behöver kärlek och omtanke.

Så, tankar? Jag är rätt säker på att det blir bra oavsett men vill gärna höra bukefalisters erfarenheter så att jag gör ett bra val. Eftersom en annan kollega måste flytta om jag ska ha eget rum vill jag ge besked rätt snart :).
Eget alla dagar i veckan! :)
När jag har delat med en eller flera går för mycket av min tid åt att hjälpa andra.
Samt har av någon anledning en tendens att bli en extra HR-resurs, vilket vår personalchef i och för sig tycker är genialt, men inte det jag är anställd för. Räcker med min egen personal...
Nu kan jag stänga min dörr (glasruta i) och det betyder att jag inte har tid att hjälpa någon (gäller för VD med).
Jag har klargjort att jag gärna kan bli kontaktad på mejl eller chat. Som någon tidigare sa, då kan jag svara när det funkar. Inte när jag är inne i något som kräver en tanketråd/koncentration/ har en deadline.
Är min dörr öppen finns jag tillgänglig för alla. :)
Det fungerar hur bra som helst.
Lycka till!
 
Jag har rätt nyligen bytt jobb och fick då välja om jag ville ha mitt alldeles egna office eller dela med en kollega. Saken är att jag alltid suttit i kontorslandskap eller med åtminstone några kollegor i samma rum och vet därför inte alls hur jag vill ha det :confused:. Nån som vill bolla lite med mig och hjälpa mig att tänka?

I dagsläget delar jag med kollegan men kan få byta till ett eget rum om jag vill om någon månad. Bör dock bestämma mig snarast.

Som jag ser det:

Fördelar med att dela rum:
* Jag och kollegan kommer jättebra överens och har SKITKUL på dagarna tillsammans.
* Jag och kollegan arbetar på åtminstone ett projekt tillsammans och det är jäkligt smidigt att sitta tillsammans.
* Jag är en gräsligt social typ så risken finns att jag känner mig hemskt ensam i ett stort rum själv.
* Det blir mycket bra jobbsnack helt naturligt i och med att vi kan prata, bolla idéer och diskutera närhelst vi vill liksom.

Fördelar med att ha eget rum:
* Vi stör inte varandra när vi ringer samtal och sitter i telefon.
* Jag kan äta knäckebröd om jag vill helt utan dåligt samvete!
* Det kanske är skönt i perioder när jag har jättemycket att göra och behöver fokusera?
* Kanske är lättare för mig att fokusera på alla mina projekt om jag sitter själv? Är lite rädd att det blir så att, om vi sitter tillsammans, jag dras mest in i det projektet eftersom det är det som min kollega också jobbar med. Men jag kommer ha ett andra projekt också som behöver kärlek och omtanke.

Så, tankar? Jag är rätt säker på att det blir bra oavsett men vill gärna höra bukefalisters erfarenheter så att jag gör ett bra val. Eftersom en annan kollega måste flytta om jag ska ha eget rum vill jag ge besked rätt snart :).
Eget alla dagar i v! Jag är visserligen supersocial, men mellan två telefoner som ringer samtidigt, en herrans massa möten och resor och allt annat så bara älskar jag de där (sällsynta) timmarna på mitt rum med tända ljus, mitt val av musik och total ro att tänka som jag är van vid från studietiden. Jag var aldrig typen som gillade plugg i grupp heller, så behöver min enskildhet för att tänka och vara som mest effektiv. Social samvaro får jag så mkt jag önskar ändå på kontoret, men då när det passar mig. Vi har ett nav mitt i kontoret med loungedel dit vi vandrar när vi vill tramsa en stund eller dryfta ngt lite löst, det räcker för mig.

Mina dagar blev så mkt kortare och mer effektiva när jag flyttade in i eget rum. Nu kan jag göra två jobbrelaterade saker samtidigt istället för en med resterande fokus på vad som händer runtom.
 
Delat alla dagar i veckan - om man jobbar med liknande saker och kan ha hjälp av varandra.

Egna rum skapar enorm ineffektivitet i ingenjörsorganisationer, så det finns inte ens på kartan.

Sedan måste delade rum kompletteras med tysta telefon, mötes och fokusrum - där man kan sitta när man behöver ha tyst runt sig för egen skull eller för andras skull.
 
Dela! OCH ät knäckebröd! När jag jobbade på kontor, åt min kollega knäckebröd varje dag, och det gick finfint! :D
Haha! Min kollega här säger samma sak så just knäckefrågan verkar vara löst :D.

Tack för alla svar! :) Jag är inte mycket klokare eftersom jag kan se fördelar med båda lösningarna. Det känns väldigt lyxigt att få välja men det var svårare än jag trodde :p. Jag tror att jag ska fundera lite till och eventuellt be att få fortsätta dela rum i ett halvår eller så och se hur det känns. Cheferna lobbar hårt för att alla ska ha egna rum så vill jag byta senare går det med största sannolikhet att lösa.
 
Tycker du beskriver den stämning jag och min rumskompis har på jobbet (förutom att vi inte har lov att byta till enkelrum ;) ) Vi har det fantastiskt bra i gemensamt rum, men båda är ute en del många dagar. Trivs fantastiskt bra med att dela med henom, men hade nog inte velat dela med någon annan på kontoret :angel:

Tycker därför du ska sitta kvar i delat rum ;)
 
Nu kommer uppdateringen alla har väntat på! :D

Jag har delat rum fram tills nu men kände för ungefär en månad sen att jag absolut vill ha eget rum. Det är väldigt trevligt att dela rum och kunna prata men det funkar inte för mig i längden ändå; jag måste ha tyst och lugn och ro när jag talar i telefon eller när jag sitter och tänker eller skriver. Dessutom vill jag kunna ha mini-möten med andra kollegor inne på mitt rum utan att det stör kollegan.

Så nästa vecka får jag mitt egna rum och nu ska jag köpa mig en fin liten kaktus som inflyttningspresent till mig själv :D.
 
@niphredil Bra val! :D Jag älskade "mitt rum" under min senaste praktik. Håller man dörren öppen så droppar det in folk med jämna mellanrum iallafall ;)
Ja det ska bli så himla skönt kan jag säga, jag längtar! I morse satt jag i ett viktigt telefonsamtal och så kommer nån in och ska prata med kollegan och jag blir så himla störd av det.

Jamen precis. Jag har kollegor som droppar in hela tiden nu oavsett så det blir väl samma grej sen också tänker jag :).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 818
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 539
Senast: Bortglömd
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 940
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp