Bukefalos 28 år!

Vill rida eller inte?

annerose

Trådstartare
Ngn som känner igen sig? Jag har haft många hästar och tävlat en hel del i dressyr. Jag har älskat hästar så länge jag minns och gör det ännu. Ändå har jag alltid svårt att komma igång varje gång jag ska rida. Nästan alltid när jag gör det och har gjort det är det roligt men så är det lika trögt igen när man sitter på jobbet och ska iväg och rida. Ändå finns det inget bättre än en lyckad träning eller tävling.
Kanske man skulle ha en shettis att klappa på?
Nu har jag köpt en unghäst. Det känns bra att lära känna honom och pyssla innan jag ska upp. Vill verkligen ha en bästa vän i stallet utan en massa krav.
Lite confusing detta men bara undrar om vi är fler.
 
Sv: Vill rida eller inte?

Det är kanske så att det tar rätt mycket energi av en på jobbet och hemma i övrigt. Att då ha en häst som "måste" tränas/tävlas kan ju starta en form av prestationsångest som vi inte orkar med.

Jag har själv insett att mitt liv i övrigt tar väldigt mycket av mig så istället för att tänka i träningsbanor ser jag ridningen som ett rent nöje, rekreation och avkoppling. Min skolning i botten gör visserligen att oavsett var jag rider så jobbar jag hästen som vanligt. Det gör att dom är i tävlingsform så när andan faller på kan jag anmäla till det med. Det är det där "måstet" jag har tvingat bort från min tanke. Därefter har det fungerat fint :)

Åtminstone jag finner samma glädje efter en skogspromenad som om jag tränat för tränare eller tävlat.
 
Sv: Vill rida eller inte?

Ngn som känner igen sig? Jag har haft många hästar och tävlat en hel del i dressyr. Jag har älskat hästar så länge jag minns och gör det ännu. Ändå har jag alltid svårt att komma igång varje gång jag ska rida. Nästan alltid när jag gör det och har gjort det är det roligt men så är det lika trögt igen när man sitter på jobbet och ska iväg och rida. Ändå finns det inget bättre än en lyckad träning eller tävling.
Kanske man skulle ha en shettis att klappa på?
Nu har jag köpt en unghäst. Det känns bra att lära känna honom och pyssla innan jag ska upp. Vill verkligen ha en bästa vän i stallet utan en massa krav.
Lite confusing detta men bara undrar om vi är fler.

En tanke som slog mig, har du för höga ambitioner just nu kanske? Ta bort alla måsten i ridningen, din häst behöver det inte för att må bra. Lägg tävlingsambitionerna på hyllan just nu och bara va!
Vi har så många måsten i vårt liv att vi måste ha områden där vi kan slippa sånt. Sen rätt var det är kanske du får tillbaka gnistan att tävla eller inte och det är lika ok det. Man måste inte tävla för att ha ett fullvärdigt "hästliv":)
 
Sv: Vill rida eller inte?

Mm ,tack för tips. Det är nog så att jag har svårt att bara vara. På jobbet och med hästen. Är väldigt plikttrogen och vill få allt så bra jag kan. Ska försöka tänka på att han inte mår dåligt av att vila när jag är trött. Bara ha häst för att det just är kul. Annars kan det ju faktiskt vara. Kostar både tid och pengar. Gör ett försök till med min nya kille. Vill så gärna..
 
Sv: Vill rida eller inte?

Jag känner igen det där. Så upplevde jag det förut, och gjorde något väldigt drastiskt: jag sålde hästen och la ner ridningen helt ett år. Efter ett år kände jag mig riktigt hästsugen igen, och blev därför medryttare. Helt perfekt just då! Jag och hästägaren bestämde från vecka till vecka vilka dagar jag skulle komma. Vissa veckor kom jag en dag, andra veckor 5 dagar. Inga krav, ingenting annat än att jag skulle rida hästen.

Efter lite mer än ett halvår som medryttare köpte jag hästen, och känner mig mer frälst än någonsin! Tävlingsambitionerna finns där, men jag känner det inte som övermäktigt längre. Jag har ju längtat efter det här, och därför är det så värt det för mig.

Jag säger inte att du behöver sälja din häst, men försök lär dig omprioritera och slappna av. Hästen dör inte av att du inte rider superintensivt alla dagar i veckan. Häst är en frivillig njutning, inte ett tvingande måste.
 
Sv: Vill rida eller inte?

Har provat båda. varit hästlös och nöjd med det i två år. Blev sedan medryttare och kände på en gång att det här vill jag göra med min egen. Så nu är jag där igen. jag ska försöka tänka om. Inte ställa så höga krav, det är ju trots allt en hobby och passar det inte får man tänka om. Klok jag blev helt plötsligt =).
 
Sv: Vill rida eller inte?

Jag har känt så i hela mitt liv, har varje dag lika svårt att få rumpan ur soffan och gå ut och rida. Inte för att jag inte vill rida eller för att jag har tappat lusten eller känner prestations ångest. Jag tränar och tävlar relativt seriöst och tycker att det är det roligaste som finns. Ändå så är det lika trögt att gå ut varje gång och väldigt frestande att tänka att hästen behöver nog vila idag. Jag har kommit fram till att jag helt enkelt är lat och bekväm av naturen, jag vet att resultat bara kommer av att man rider och tränar så därför gör jag det ändå (och det är alltid roligt när jag väl kommer igång) men det är alltid segt....
 
Sv: Vill rida eller inte?

:)Det var en annan syn på saken. Istället för att gömma mig bakom att jag är för ambitiös kanske jag helt enkelt bara är lat. Jag vet inte men du beskrev mig precis.
 
Sv: Vill rida eller inte?

Jag är ungefär likadan som "gunhild". Jag känner ofta att efter skolan/jobbet att jag bara vill hem och slappa, kolla på tv, umgås med pojkvännen osv. istället för att åka till stallet. Men det är inte för att jag inte vill dit eller så, utan för att jag helt enkelt är lat. Jag åker givetvis ändå, eftersom hon måste hållas igång då hon tränas och tävlas.

Jag har dock medryttare, som även är vår stallägare, och hon brukar kunna ta min häst de dagar jag är riktigt lat. Och det kan vara väldigt skönt.

När jag väl är i stallet så är det ju underbart och då känner jag inte alls att jag vill ligga hemma och slappa. :)
 
Sv: Vill rida eller inte?

Precis så är det för mig också, längtar ofta till stallet och ridning, men när man väl ska iväg ja då drar jag på det i det längsta så att jag ofta får stressa när jag väl kommer dit. Irriterande, och det är inte för att jag inte vill rida eller va i stallet, det är jätteroligt varje gång i stort sett... bara man ravar sig upp ur soffan och tar sig dit. Är väl lat helt enkelt ;).
 
Sv: Vill rida eller inte?

Skönt att vi är fler. Det känns så motsägelsefullt för det är verkligen så roligt när jag rider men lika trögt varje gång. Fast om jag vet att jag kommer att ha sällskap i stallet av ngn trevlig människa är det mycket lättare i.o.f.
Ger inte upp ännu. Det skulle bli så tomt och med en sambo med eget intresse behöver jag hästen för att inte bli grinig på honom.
 
Sv: Vill rida eller inte?

Precis så är det för mig också, jag trivs jättebra i stallet, men att ta sig dit drar jag mig för. Jag är nog också lat :p
 
Sv: Vill rida eller inte?

Sån där är jag också i period! Kan tycka det är skitjobbigt att gå till stallet och att rida, fastän jag igentligen älskar det! Jag har tunga arbetsuppgifter och gör mkt lyft i jobbet så jag tror säkert sådant påverkar. Man vill hem och vila. Men så lånade jag ut hästar o sålde en för ett tag sen och stod utan häst en kort period och då hade jag skittråkigt istället. Blev sur och irriterad! Tänk, man blir aldrig nöjd :D Fast det brukar ju va så att det är jobbigt att ta sig dit, men när man väl är i stallet så har man svårt att ta sig hem istället. Jag kan inte ha ett liv utan hästar, men i perioder så nöjer jag mig med att bara pyssla, borsta och gosa med hästarna.
 
Sv: Vill rida eller inte?

Det som jag blir trött på är sånt som är runt- man älskar rida och man älskar hästen men sen kommer det andra saker in tex personer i stallet som man har svårt för, saker som tycks ha en tendens att gå sönder på en och samma gång så det helt plötsligt är extremt mycket att planera, göra, betala. Detta tycker jag är sånt som får vägen till stallet att kännas tyngre och längre vissa dagar. Men man älskar hästarna och att rida så när man väl är i sadeln igen så brukar allt kännas alldeles alldeles underbart igen.
 
Sv: Vill rida eller inte?

Det är av den anledningen jag började avla. Men jag gillar att rida också, så det är inte det. Men jag gillar att ha hästar mer än jag gillar att rida.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 431
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 421
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 558
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 114
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp