Bukefalos 28 år!

vill skaffa häst

M

morsan68

Kan någon hjälpa mig?
min familj ska flytta ut i skogen och där finns det tillgång till stall. Jag har inte ridit på ca 30år min yngsta son (som är 16år) har hjälpt sin tjej lite i stallet.
Nu till frågan:
1) Kan man bli fodervärd på häst utan erfarenhet?
2) Va ska man ha för häst jag är 160cm pokjen är ca 170cm?
3) vad är det för krav på stallet där hästen ska bo?

:D:D
 
Sv: vill skaffa häst

Hej,
När du säger tillgång till stall - menar du då eget stall?
Det är ju inte lämpligt att ha en ensam häst och dessutom är det ju en enorm fördel att stå i ett stall där man kan fråga om hjälp. Har man inte hållit på med hästar under en längre tid så finns massor med frågor.
 
Sv: vill skaffa häst

Som sagt ovan, du får inte ha en häst ensam i ett stall i skogen utan andra hästar. Om du har någon väldigt hästkunnig som haft hästar själv under ne längre tid som är villig att hjälpa dig kan det gå bra att ha hästar trots att man inte är så erfaren, men då tycker jag den personen ska komma på besök ofta och se över alla rutiner så allt ser bra ut.

Det finns massor med krav på häststall. Allt från minsta tillåtna takhöjd och boxstorlek till ventilation och utevistelse.

Ni måste kunna ge hästarna mat minst tre gånger om dagen, alternativt ha hästar som klarar att ha fri tillgång på hö utan att bli feta. De bör alltid ha tillgång till friskt vatten. De ska ut dadligen i hage som är av tillräcklig storlek för att inte bli en gyttjepöl höst och vår. Ni måste motionera hästarna ofta, annars riskerar ni att hästarna har stor överskottsenergi när ni ska rida nästa gång. :P Dessutom är det svårt att hålla en häst snäll och lydig när ingen erfaren är där och hanterar den och rider regelbundet som kan hålla den på allerten.

Men har ni mycket hjälp. ett stall som är godkännt för hästar i den storleken och mycket tid, ork och pengar ska det nog gå helt okej :) Köp en snäll och lugn häst bara! Är den löjligt snäll på provridning och när vi leder den vid köpestället är den kanske hyffsat snäll efter ett tag också.

Häststorlek kan vara allt från en liten islandshäst eller fjordhäst till något runt 160 cm, beror på hur tunga ni är och vilken typ av häst ni är intresserade av. :)
 
Senast ändrad:
Sv: vill skaffa häst

Med tanke på er ringa erfarenhet skulle jag inte rekomendera att ha hästen i eget stall.
Det är mycket man måste kunna för att ha hästen hemma på gården, det är inte bara det grundläggande från ridskolan.
Man måste kunna se om hästen är oren, veta hur mkt mat den får, se när den faller ur eller blir tjock, veta grundläggande om sjukdomar, kunna reda ut problem i ridningen osv osv osv.

Givetvis kan ni skaffa foderhäst även utan erfarenhet, men ställ hästen i ett stall med mkt kunnigt folk/personal som kan hjälpa er på traven. :)

Vad ni ska ha för häst beror ju på vad ni ska göra med hästen. Utbudet på foderhästar är ju inte sådär superstort att det bara är att välja o vraka..
Men en större häst på runt 160 skulle nog passa om även killen har tänkt rida. Du är ju inte så lång så du kan ju ha ponny, men killen är lång, och växer säkerligen ännu mer (?) så om han skulle vilja fortsätta så är det ju dumt att ta en för liten häst.
 
Sv: vill skaffa häst

Håller med övriga som skrivit. Skulle rekomendera att ställa hästen i ett stall där de finns kunniga människor som kan hjälpa till och lära er saker. Om du skall ha hästen på din egen gård måste du som nämnt ha en häst till, då hästen inte kan gå ensam. Dessutom måste du ha kunskaperna om du ska fixa allting själv.
Vilken häst ni ska ha beror ju helt på vad ni är ute efter, är det lite mysig riding i skogen kanske ni skulle ha en lungn lite äldre och ruttinerad häst. Och jag skulle nog rekomendera en häst inte ponny då killen kanske blir för stor för ponny om han tänkt att rida.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 322
Senast: nexxa
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 595
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 563
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 200
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp