Gomir

Trådstartare
Med anledning av att jag har ett sto som är på betäckning hos Silva Dollar som har 22 i vilopuls undrar jag hur många bryr sig om vilopulsen i sitt avelsarbete.
Det vore kul att veta olika hingstars vilopuls och även stonas, jag har inte någon häst med så låg vilopuls som 22.
(mina unghästar har jag inte kollat vilopulsen på)
Ingela
 
Sv: Vilopuls

Med anledning av att jag har ett sto som är på betäckning hos Silva Dollar som har 22 i vilopuls undrar jag hur många bryr sig om vilopulsen i sitt avelsarbete.
Det vore kul att veta olika hingstars vilopuls och även stonas, jag har inte någon häst med så låg vilopuls som 22.
(mina unghästar har jag inte kollat vilopulsen på)
Ingela

Jag bryr mig så pass att jag börjat kolla upp mina egna och följer deras avkommors pulsvärden.
Jag vet att franoserna avlar på puls och att det är genetiskt betingat. Det jag kunnat få fram mer är att de konstaterat att om vilopulsen blir alltför hårt "framavlad" ökar risken för att (distans)hästen får metaboliska anmärkningar under tävling. Men ja, det är ju en stor fördel om hästen är "lågvarvad" från början.

Dock har jag trots rådfrågande hos flera veterinärer, inte kunnat få svar på frågan om när unghästens förhöjda puls stabiliseras på en lägre "vuxen" puls, dvs när i hästens utveckling man vet vad vilopulsen kommer att vara.

Av den anledningen är jag just nu bara inne på observationsstadiet av vilopuls i mitt eget avelsarbete. Jag pulsar och noterar, försöker hitta samband.

Intressant med ditt nyförvärv (läste i arabhingsttråden). Vet du om hennes släktingar är lågpulsade och vilken släktgren det i så fall kommer ifrån?
 
Sv: Vilopuls

Jag tycker det låter lite farligt att få ner vilopulsen för lågt. En rätt tränad häst med en fullt normal vilopuls på runt 35 räcker nog tillräckligt långt i de flesta tävlingar.
 
Sv: Vilopuls

Hej! Tänkte bara berätta att Majestic Prince är en lågpulsare. Det verkar som om han nedärver detta. Millah låg hela tiden 10 slag under Pamiros på vedemaritten. (förbes, grindar, slutbes) Jag har en treåring efter honom som oxå har väldigt låg vilopuls. hälsn. Pia
 
Sv: Vilopuls

Palett (e. Pamir) hade 26 i vilopuls, vad ligger Pamills Lady och Pamiros på?

Ben Nejib (e. Garizim) hade också 26.

Skywalker är aldrig riktigt nedvarvad hemma så han kan jag inte mäta "vilopulsen" på. Så fort jag kommer ska det tutas och tittas "Vad händer NU? Vad gör hon DÄR?". Då det är inte bara vilopulsen som är viktig utan framförallt förmågan att koppla av.
Med rätt mental träning kan man lära hästar att var avkopplade, men vissa individer har MYCKET svårare för det naturligt, medans andra tex Bonnie, mitt Lill-Sham stos naturliga tillstånd är att stå och slappa.
 
Sv: Vilopuls

Betyder låg vilopuls bättre återhämtningsförmåga och lägre arbetspuls?
 
Sv: Vilopuls

Betyder låg vilopuls bättre återhämtningsförmåga och lägre arbetspuls?

Vad jag har läst så är det inte så....utan det är snarare hästens maxpuls som är viktig och hur högt den kan ligga i puls under träning utan att få mjölksyra. En häst med 220 i maxpuls kan ju tävlas på en högre pulsnivå (om den är tränad i övrigt för distans förståss) än en som ligger på 170 i maxpuls iaf om jag förstått Stilling och Roepstorf rätt.

Vad jag minns från en artikel om Gun C och henneshästar för några år sedan, så hade Prince Aussie hög vilopuls men hade sedan inte mkt högre under arbete?
 
Sv: Vilopuls

Jag har också hört just detta med Prince Aussie. Han hade 40-44 i vilopuls men sjönk snabbt ner i puls på tävlingar men han hade en otrolig förmåga att koppla av, såg nästan ut som han var helt slutkörd i grinden. Sedan kom sadeln fram efter vila och då såg han ut som en annan häst! Ready to go!

Zodiac har en vilopuls hemma innan arbete på 22 slag per minut med pulshandtag. När min hemma vetrinär uppe i Stockholm pulsade honom vid vetbesiktningen som 3 åring fick han det till 20. Han tyckte det var lite extremt med tanke på att han var otränad vid det tillfället.
Men han ligger inte så lågt på tävling alls. I förbesiktningen ligger han oftast mellan 30-40 slag/m.
Har alldeles för svårt att bara koppla av allt utan tittar och snokar på allt!
Men han sjunker under 60 snabbare än vad Gilisha gjorde som hade en högre vilopuls.
Vet ej om det har någon koppling.
Han har ju ett stort hjärta eftersom han är en stor häst.
RO Grand Sultan vet jag att det gjordes något slags arbetesprov på och kom fram till att hans hjärta pumpade runt lika mycket blod som en stor arbetshäst och han var extremt snabbpulsad.
 
Sv: Vilopuls

Tack för svaren! Men vilopulsen är väl inte påverkbar av träning enligt Stilling eller har jag fattat fel?
 
Sv: Vilopuls

Jag tolkar det också så, inte alss som för oss människor mao:angel:
 
Sv: Vilopuls

Där får jag nog förtydliga, inte tränad med vetbesikt,typ över allt och mulen gick som en elvisp.
Lite läskigt med stetoskop och så, nu är han van vid sådant.
Han var bara en odräglig valp när han var 3 år.
Jag tror inte man kan förändra vilopulsen genom fysisk träning men däremot så har jag hört att unghästar högre puls än vuxna så det kan vara missvisande att ta pulsen på en 2 åring tex och tro att det är den pulsen som hästen kommer att ha resten av livet.
 
Sv: Vilopuls

Om de böcker jag läst stämmer kan man inte påverka hästens vilopuls, däremot hästens förmåga att slappna av i tex grind. (Bouquet stod stadigt på 50-55 i förbesiktningarna förr, men nu är vi sällan över 40.)

Det enda som kan påverka vilopulsen positivt (= sänka den) är att för ston få ett föl i unga år, sk "földoping". (Med ung menar jag inte tonåring) När ett sto bär sitt föl i magen måste hon klara att pumpa blod även till fölet och hennes hjärta / hjärtkapacitet blir större. Det är en permanent förändring som efter fölning alltså innebär att hon behöver färre hjärtslag än tidigare för att pumpa runt samma mängd blod. = lägre puls.

jag har ju hittillls inte något stort jämförelsematerial i egna tränade hästar, (5st) men hittills stämmer det åtminstone att ju lägre vilopuls hästen har desto lägre är också pulsen under arbete.

Tex
häst 1 har en vilopuls på 30, travar i 85 och galopperar i 110
häst 2 har en vilopuls på 40, travar i 95 och galopperar i 120
på i övrigt samma konditionsnivå.
(Ta nu inte dessa siffror för exakt sanning - de är bara som exempel)

Återhämtningstakten har jag testat lite med och hittills har även de lågpulsade kommit ner snabbare i puls.


Ibland på tävlingar ser man ju ekipage (Jag tänker speciellt på ett danskt ekipage som jag inte minns namnet på just nu) som galopperar in i grind, rycker sadeln och är klara att pulsa. Är det någon av er som har en sådan häst som kan berätta om detta är något ni fått fram med massor av träning eller om just den hästen bara har det naturligt i sig att störtdyka i puls? Som den holländska landslagsryttarinnan ju mycket rikigt påpekade har vi i Sverige fortfarande stora tidsvinster att göra om vi klarar att pulsa in våra hästar snabbare. Då är naturligtvis frågan hur vi uppnår detta?
 
Sv: Vilopuls

En annan intressant aspekt är den "resonanshastighetspuls" en häst har för varje gångart. Enligt Lew Hollander (distansryttare och skrivit böcker och artiklar) så har varje häst sin "resonans", i en viss hastighet i varje gångart där pulsen är som lägst.
Kurvan ser ut som en glad mun, dvs i låga hastigheter i galopp är pulsen rätt hög för det är jobbigt att samla ihop sig, rid lite fortare och pulsen går ner, rid ännu lite fortare och pulsen går upp.
Hästen gör av med minst energi i resonansläget (jämför med en pendel som är i resonans, man måste tillföra energi för att öka eller minska hastigheten
Det gäller att ha en häst som har hög hastighet där den har sitt resonansläge i trav och galopp.
 
Sv: Vilopuls

Jag vet att El Aldoor gjorde Ejia så med. Minns på Vedema när hon red 100 km hon kom i snabb trav av med sadeln inne på 46 sekunder till puls och hästen låg på 52 i puls.
Vet inte om hon tränade honom specifikt för detta utan mera att han blev mer och mer van ju fler tävlingar han gick.
Jag fattar inte hur de hann få av sadeln bara.
Sedan beror det ju på hur grinden är uppbyggd om du kan gå in fort till pulsning eller trava eller galoppera in.
Det kan du inte tex på Göingeritten. Men det är ju lika för alla.
 
Sv: Vilopuls

Visst tjänar du på att ha en häst med låg vilopuls inom distansen,kanske inte så mycket på de kortare sträckorna, men definitivt på de längre. låg vilopuls= pulsar snabbare i o m att de ligger lägre även i arbets puls jämfört med häst i samma kondition och hastighet. Majestic Prince har 23 i vilopuls,vi kan galoppera hela vägen in, ta av sadeln och pulsa direkt. Ztefan behöver ca 4-5 min om han gått i samma hastighet. Tänk då en 16 mil med 5 vetg 5x4min= 20 min(ztefan) 5x2min (räknat högt då Prince normalt pulsar under minuten)= 10 min, "sparar" alltså 10 min ridtid på Prince, det kan vara många placeringar det!! Princess Millenia som är efter Majestic Prince har ärvt sin låga vilopuls från honom, gå in och jämför Princess Millenia och Pia Steisjös Pamiros Vedemaritten 80km i år, de gick tillsammans hela tiden. Millas vilopuls under 26, Pamiros vilopuls ca38-40. Har inte någon koll på Princes andra avkommer, har faktiskt inte kollat mina egna unghästar, får väl ta å göra det.
 
Sv: Vilopuls

sitter ju med resultatet här jämte!
Milla vetg 1 ank tid: 11.31.11 intid: 11,32,56 puls 48
Pamiros 11,31,20 11,34,16 58

milla vetg 2 14,48,42 14,49,05 48
pamiros 14,48,55 14,49,30 58
slutbesiktningen ligger båda på 54, men Milla var ca 8 min före Pamiros och gjorde sin.
Hastigheten låg på 12,2, 11,6 och 13 , om vi nu hade höjt hastigheten så har ju Milla fortfarande långt upp till 64, Pamiros kan med högre hastighet behöva vänta lite längre innan han pulsar.
 
Sv: Vilopuls

Ha ha , földopning !
Då har väl min Tessa fått lite hjälp av fölet hon fick som 4 åring.
Jag har aldrig kollat hennes vilopuls men i förbesiktningen hade hon 36 iallafall. tror inte det ska bli några problem med återhämtningen heller..
Hennes mor, Miranza har ca 24-26 i vilo-puls och är ju den typen som kan galoppera in å dyka ner till 48 mkt snabbt.

Däremot så har mitt travsto, Sharkina 22 i vilopuls och hon ligger ofta på 60 i grindarna oavsett om det gått fort eller sakta.
Hon har haft 2 föl..
Lille Egil kan jag tyvär inte föl-dopa, han är valack

( även om han ser lite lätt gravid ut för närvarande);)
 
Sv: Vilopuls

Jag håller helt med.

Är annars målet att komma ner till 1?

Jag tror också att en vilopuls på 30-35, kanske t o m något slag högre är ett perfekt riktvärde.

Mvh QP
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 125
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 794
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
505
Senast: Lovisa.E
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 099
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp