Bukefalos 28 år!

Vinbergssnäckor!

N

Nelly_Muffin

Jag bor i Alingsås, och undrar om det finns vinbergssnäckor (i vilt tillstånd alltså) nära mig? Jag har bara sett dem i Stockholm:cry: Om det finns någon karta eller lista över ställen där dem finns skulle det vara trevligt!:banana:
 
Sv: Vinbergssnäckor!

Jag har en hel koloni i min trädgård, bor inte så långt från Alingsås, som jag vårdar ömt, faktum är att hela trädgårdsodlingen numera inrättas efter dessa sniglar.:crazy:
Jag rensar och rotar inte djupt i jorden av hänsyn till äggen ex.
Om vi skulle behöva göra något grävarbete går vi skallgång på sniglar först och plockar undan.:D

Enligt länsstyrelsen är så stora kolonier som finns hemmavid ovanligt här runtomring.
 
Sv: Vinbergssnäckor!

:rofl:så då vill du inte bli av med dom då :P Jag kommer säkert åka till skåne nån gång i sommar, då får jag leta där :D jag skulle såå gärna ha ett gäng i trädgården för att se om dom trivs där. Vinbergssnäckor är ju så snygga och trevliga :love:
 
Sv: Vinbergssnäckor!

Det är ju inte mina snäckor egentligen, de har bara valt att trivas här.

Jag har kalkstenshällsmurar i trädgården. Där trivs de. Mycket blommor, halvbuskar samt ett litet växthus upplåtet delvis åt dem.

De flesta övervintrar under bark och annat vid vedklyvningsstället, därför kan jag inte heller kratta där, de sussar rätt länge på våren, och borrar sig ner tidigt på hösten, ja, det beror på temperaturen.

Vid väldigt många på gårdsplanen har det hänt att vi stängt av för bilar tills de promenerat över.:)

Synnerligen trevliga små krabater.
 
Sv: Vinbergssnäckor!

Vad är det som är så speciellt med vinbärssnäckor?
Är det sådana där skalsniglar som kan vara gula, bruna eller randiga?
Det har vi miljoner här.
 
Sv: Vinbergssnäckor!

När vi var utanför Norrköping för några år sedan hade dom vi bodde hos massor i trädgården! STORA. Det var ett litet fiskeställe precis vid havet och jag har glömt vad det hette.
 
Sv: Vinbergssnäckor!

VinBERGS snäckor :D De är gigantiskt stora om man jämför med vanliga små snäckor.
 
Sv: Vinbergssnäckor!

ohja :love: jag har faktiskt tre stycken på rummet :rofl:dom är vanliga små bruna/gula, mycket roliga!
 
Sv: Vinbergssnäckor!

Vad är det som är så speciellt med vinbärssnäckor?



Det speciella är att de inte bara är vackra och rogivande att titta på, de är goda också.
För min del avstår jag, har inte heller ngn lust att föda upp egna till mat. LS menar även att vår koloni är fridlyst.

Man lär sig alltid något om sig själv på buke. Jag har inget emot slakt på djur för födas skull, men just vinbergssnäckor kan jag inte tänka mig att tillreda.
 
Sv: Vinbergssnäckor!

hej har du i din koloni vinbergssnäcka ?
 
Sv: Vinbergssnäckor!

Nelly_Muffin och ginnies:

Förklara mer! Varför är de intressanta, roliga, rogivande osv? Jag vill förstå. Jag är fortfarande inte säker på att ni inte bara driver med oss. Så otroligt låter det för mig, det här med snäckorna. Jag menar inget illa, utan har bara aldrig hört talas om att man kan vara intresserad av vinbergssnäckor.
 
Sv: Vinbergssnäckor!

Är också lite fascinerad, för mig är vinbergssnäckor skadedjur, som man samlar in och oskadliggör. De äter ju upp allting!
 
Sv: Vinbergssnäckor!

Jag tror det var vinbergssnäckor som jag hade innan i ett tearium för spindlar. Hade dom som husdjur. ;)

Hade nog runt fem stycken. Dom fick ägg två gånger. Mycket ägg blev det! Ungarna var jättesöta när dom väl var kläckta!:laugh:
 
Sv: Vinbergssnäckor!

Jag har full förståelse för att man är fascinerad av snäckorna, de är väldigt fina! Kan folk ha fisk som husdjur, varför inte snigel?
Syrran hade mängder på gården (skåne), enorma och massvis.
 
Sv: Vinbergssnäckor!

Är också lite fascinerad, för mig är vinbergssnäckor skadedjur, som man samlar in och oskadliggör. De äter ju upp allting!

Nej, de äter inget som syns, de skrapar bort alger från mina kalkstenshällar o alger ifrån växthusglasen.
 
Sv: Vinbergssnäckor!

. Jag menar inget illa, utan har bara aldrig hört talas om att man kan vara intresserad av vinbergssnäckor.

Jag älskar snäckorna.:D

Vi tassar alla på tå så ingen ska bli skadad, och min förut så väldigt fina trädgård är numera rätt vildvuxen, snäckorna går före skötsel.:rofl:

Ett tag roade jag mig med att märka alla för att se hur många vi hade, de fick alltså ett nummer på skalet.Men numret höll inte särskilt länge utan försvann så jag gav upp. Vet inte antalet men har säkert en 300 i trädgården.

När det regnat på sommaren och är varmt då är aktiviteten stor, det paras i varenda buske ( gruppsex icke ovanligt) o sedan skruvar de ner sig i mina land o lägger ägg.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har länge velat bo på Gotland och har nu äntligen fått möjlighet när jag blivit antagen till skola. Skolan ligger i Fårösund. Jag...
Svar
6
· Visningar
467
Senast: Santoxen
·
Hundhälsa Min hund kom igår i slagsmål med en räv. Hemma, invid ett uthus så hunden sprang alltså inte lös någonstans då den används till jakt och...
Svar
1
· Visningar
315
Senast: animalasia
·
  • Artikel
Radannons Hej! Jag är en tjej som fyller 16 år i Maj. Jag letar efter något ställe där jag kan jobba lite extra på helger och lov. Främst i...
Svar
0
· Visningar
650
Senast: Ise
·
Övr. Djur Min granne har förlorat en katt. En stor, fin, fluffig hane. Bra jägare och ute i alla väder. Idag tog hon ut ID-hund som spårade. Den...
Svar
14
· Visningar
2 504
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp