Bukefalos 28 år!

Vindruvor vs godis

NagelacksBeroende

Trådstartare
Jag älskar vindruvor, speciellt cotton candy-druvor (som jag tyvärr inte hittar som ekologiska) och varje gång någon ser mig äta det så måste dom överösa mig med kommentarer om att det är rent gift som jag stoppar i mig. Och nej, jag kan tänka mig att det inte är jättehälsosamt, men jag tänker då hur nyttigt är då godiset och chipsen som dessa smäller i sig jämfört med mina vindruvor? :angel:

Hur farligt är det att äta besprutade vindruvor istället för vanligt godis? För jag menar mycket godis är ju fullt med socker och annat, och inte heller direkt alltid ekologiskt... Men jag kanske bara vill komma åt att jag ska få ha mina vindruvor utan gnäll :rofl:
 
Tvätta druvorna och ät med gott samvete. Hade en period då jag var livrädd för besprutning då la jag frukten i blöt över natten och spolade av på morgonen, vet inte om det bra eller gjorde det värre.
Men iallfall kom på sen att luften jag andas är mycket värre än lite besprutad frukt :D

Finns riktigt gott ekoligiskt godis, ekorrens(?) men dyrt :(

Säg åt dom att skita i vad du äter istället :laugh:
 
Jag äter numera bara ekologiska. Men jag har ätit ett stort antal kilo besprutade vindruvor i mina dagar. Kanske dör jag imorgon pga det men hittills tycks jag inte tagit märkbar skada ;)

Jag tror mitt läskdrickande är större risk än även besprutade vindruvor faktiskt.
 
Varken massor av socker eller massor av bekämpningsmedel är speciellt nyttigt. Att just paprikor och vindruvor är extremt besprutade är ingen nyhet.
Vad som är värst beror nog på eget gottfinnande. Vad man själv känner.

Jag äter inte besprutade vindruvor och köper aldrig paprika - av samma anledning. Inte sedan jag hörde en föreläsare som sa att man borde koka paprikan , hälla av vattnet, koka den en gång till och hälla av vattnet och sedan koka den en tredje gång och hälla bort alltihop :D

Men jag är inte speciellt logisk för jag dricker konventionellt vin.
 
På Lidl har de dessa eko och jag åker ibland dit mest för deras skull och viss annan mat. Skiljer sig iofs på vart man bor troligtvis. Jag skulle vilja ha ett växthus med vindruvor. Vilken lycka!
Åååh! Jag ska besöka Lidl idag för att se om dom finns här med. Vore ju helt klart det bästa! Men ja eller huuur, så fint det vore med vindruveväxthus. Det hade min farfar när jag var liten :love:
 
Men jag är inte speciellt logisk för jag dricker konventionellt vin.
Det är just det här jag tänker på! Alltså visst att besprutade vindruvor inte är nyttigt kanske, men sååå många som dricker vin som inte är ekologiskt då? Alkohol och besprutade vindruvor? Jösses, där kan vi snacka om cocktail antar jag ;) om inte vinet genomgår någon process som skulle förminska besprutningsmedlet iofs? Jag har ingen koll på vin!
 
Jag älskar vindruvor, speciellt cotton candy-druvor (som jag tyvärr inte hittar som ekologiska) och varje gång någon ser mig äta det så måste dom överösa mig med kommentarer om att det är rent gift som jag stoppar i mig. Och nej, jag kan tänka mig att det inte är jättehälsosamt, men jag tänker då hur nyttigt är då godiset och chipsen som dessa smäller i sig jämfört med mina vindruvor? :angel:

Hur farligt är det att äta besprutade vindruvor istället för vanligt godis? För jag menar mycket godis är ju fullt med socker och annat, och inte heller direkt alltid ekologiskt... Men jag kanske bara vill komma åt att jag ska få ha mina vindruvor utan gnäll :rofl:

Jag tänker att de bekämpningsmedel som vindruvor besprutas med ändå är gift och används för att ta död på levande organismer. Det gör det inte riktigt jämförbart med socker och färgämnen i godis... ;) Jag tänker inte bara på vad vindruvan (giftet) gör med min kropp, utan även på miljö-/påverkan vid odlingen och arbetsmiljön och hälsan för de som jobbar där.

Däremot innehåller vindduvor bara 75 kcal per 100 gram, alltså mindre än 25 % av snittkcal i lösgodis = "nyttigare".
 
Jadå, förr i tiden ansågs till exempel en liten daglig dos kvicksilver göra underverk för hälsan (för den som hade råd). Det fungerar ett tag ;)
Haha ja, men jag ska dö ändå så jag är inte så fasligt rädd faktiskt. Har aldrig ens sett eko vindruvor! Paprika vet jag ska finnas för det har vi köpt nån gång, men inte sett druvor..
 
Jag köper enbart ekologiska druvor därför att jag har fått förklarat för mig att konventionellt odlade druvor är både dåliga för miljön och för de som arbetar med att odla dem. Ungefär som kaffe och bananer. Att det skulle vara skadligt för MIG har jag aldrig ens tänkt på.

Motsvarande undviker jag potatissorten King Edward. (Blir plötsligt osäker på namnet.)
 
Motsvarande undviker jag potatissorten King Edward. (Blir plötsligt osäker på namnet.)
Jag som lever mitt bland en massa potatisodlare har inte någon känsla för att just King Edward skulle vara värre besprutad än andra sorter? Det man gör om sorten blir utsatt är väl att byta till en annan sort. Inte spruta mer?

Det finns ett gäng olika sorter och det kommer nya med jämna mellanrum.
Det i princip alla gör med potatis är att spruta mot bladmögel. Annan besprutning sker också men bladmögel är det vanligaste.
 
Jag som lever mitt bland en massa potatisodlare har inte någon känsla för att just King Edward skulle vara värre besprutad än andra sorter? Det man gör om sorten blir utsatt är väl att byta till en annan sort. Inte spruta mer?

Det finns ett gäng olika sorter och det kommer nya med jämna mellanrum.
Det i princip alla gör med potatis är att spruta mot bladmögel. Annan besprutning sker också men bladmögel är det vanligaste.
Jo, det är den mest besprutningskrävande sort som odlas i Sverige, enligt forskare på SLU. (Enkelt för mig att undvika den, jag tycker inte att den är god alls.)
 
Jag som lever mitt bland en massa potatisodlare har inte någon känsla för att just King Edward skulle vara värre besprutad än andra sorter? Det man gör om sorten blir utsatt är väl att byta till en annan sort. Inte spruta mer?

Det finns ett gäng olika sorter och det kommer nya med jämna mellanrum.
Det i princip alla gör med potatis är att spruta mot bladmögel. Annan besprutning sker också men bladmögel är det vanligaste.
Enligt någon rapport från SLU eller om det var JTI, så är det den mest besprutningsberoende sorten. Jag finner det då bäst att välja en annan.
 
Jag älskar vindruvor, speciellt cotton candy-druvor (som jag tyvärr inte hittar som ekologiska) och varje gång någon ser mig äta det så måste dom överösa mig med kommentarer om att det är rent gift som jag stoppar i mig. Och nej, jag kan tänka mig att det inte är jättehälsosamt, men jag tänker då hur nyttigt är då godiset och chipsen som dessa smäller i sig jämfört med mina vindruvor? :angel:

Hur farligt är det att äta besprutade vindruvor istället för vanligt godis? För jag menar mycket godis är ju fullt med socker och annat, och inte heller direkt alltid ekologiskt... Men jag kanske bara vill komma åt att jag ska få ha mina vindruvor utan gnäll :rofl:

Ät du med gott samvete :)

Själv smyger jag med mitt Coca cola light beroende pga av vad allmänheten säger hela tiden. MEN jag varken dricker alkohol, kaffe äter godis, chips mm så något måste man ju ha som last. Alla kan vi inte vara perfekta :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
164 443
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp