Bukefalos 28 år!

Vindruvor vs godis

Jag har nästan slutat äta vindruvor. Inte för att jag är orolig för min egen del vad gäller gifterna utan mer hur de som arbetar med det påverkas av gifterna. Och miljöpåverkan.
De tackar och bockar för att du gör dem arbetslösa ;). Det finns två sidor av myntet där också.
 
Alltså vi får i oss en cocktail av miljögifter varje dag. Jag har svårt att se att några druvor hit eller dit skulle han någon som helst påverkan på individen. Jag tror istället att det är lätt hänt att man tänker för mycket på druvor och för lite på allt annat. Som mängden kött man stoppar i sig (inte ovanligt att man äter kött flera gånger om dagen, i stort sett varje dag). Att minska den mängden till kanske 2-4 måltider i veckan kommer ju göra betydligt mer för både miljö och hälsa.

Därmed inte sagt att det inte är bra att enskilda grödor uppmärksammas. Står man och väljer mellan konventionellt odlade och ekologiska så väljer man nog de ekologiska även om de är lite dyrare. Jag väljer själv nästan bara ekologiskt vin efter att detta uppmärksammades.
Det beror helt på vad för kött man äter och vad man ersätter dem med. Klart det är mindre miljöbelastning om man käkar svensk lök och potatis som är närodlad, men en massa frukt och grönt flygs över halva jordklotet och en del kött kommer från hyfsat hållbar produktion.
 
Ja; hare är mer rött o vilt. Kanin är i konsistens som kyckling och grodlår, men med en djupare smak om det är bra kött.

Jag brukar säga att det är som kyckling - fast bättre. Tydligare smak även om den fortfarande är mild, saftigare och mycket mer mättande av någon anledning. Dessutom är det alltid en massa brosk och senor på broilerkyckling som jag pillade bort när jag fortfarande åt det, kanin sitter jag och gnager av revbenen på eftersom det är fint, gott kött i princip överallt.
 
Ja; hare är mer rött o vilt. Kanin är i konsistens som kyckling och grodlår, men med en djupare smak om det är bra kött.
Hm, det var bra länge sedan jag åt kanin men jag har för mig att jag då klassade den som fläsk-kyckling i konsistensen. Hur är konsistensen på grodlår? :P
 
Jag brukar säga att det är som kyckling - fast bättre. Tydligare smak även om den fortfarande är mild, saftigare och mycket mer mättande av någon anledning. Dessutom är det alltid en massa brosk och senor på broilerkyckling som jag pillade bort när jag fortfarande åt det, kanin sitter jag och gnager av revbenen på eftersom det är fint, gott kött i princip överallt.
Min matlagning är skapligt primitiv. Jag gör rätt mycket i ugn och i gryta. Jag marinerar inte, jag använder inga avancerade smaksättningar med olika chiliblandningar osv. Jag har en väldigt stor kryddhylla men det strör jag på maten. jag skapar inga kryddningar själv. Mat skapas genom att jag ställer saker i ugnen och tar ut det några timmar senare

Jag gillar att kaninköttet har en egen mak. Det blir gott och saftigt bara av att saltas och peppras. Det är inte nödvändigt att marinera och krydda massor för att det ska bli gott.
Det är samma som med nöt och fläsk. In i ugn med kryddor, lite lök och rotsaker och det blir jättegott.

Kyckling tycker jag smakar mest papper om man inte kryddar och pjåskar med köttet. Det går inte att ställa en kyckling i ugnen och sedan äta köttet med sås och tillbehör. Det räcker liksom inte. Det smakar papper.
 
Min matlagning är skapligt primitiv. Jag gör rätt mycket i ugn och i gryta. Jag marinerar inte, jag använder inga avancerade smaksättningar med olika chiliblandningar osv. Jag har en väldigt stor kryddhylla men det strör jag på maten. jag skapar inga kryddningar själv. Mat skapas genom att jag ställer saker i ugnen och tar ut det några timmar senare

Jag gillar att kaninköttet har en egen mak. Det blir gott och saftigt bara av att saltas och peppras. Det är inte nödvändigt att marinera och krydda massor för att det ska bli gott.
Det är samma som med nöt och fläsk. In i ugn med kryddor, lite lök och rotsaker och det blir jättegott.

Kyckling tycker jag smakar mest papper om man inte kryddar och pjåskar med köttet. Det går inte att ställa en kyckling i ugnen och sedan äta köttet med sås och tillbehör. Det räcker liksom inte. Det smakar papper.

Man kan minimera pjåskandet genom att lägga den hela kycklingen i lergryta tillsammans med smaksättare (lök, lite fett, grönsaker, frukt, kryddor, sås ) och köra lågtempat. Mört, aldrig torrt och köttet får rejält med smak. Och sila av vätskan har man en perfekt sås.

(En favorit är äpple och curry, som ger en frisk lagom syrlig smak till kött och sås) Till bordet sedan ris och en chutney på äpple eller mango.
 
Man kan minimera pjåskandet genom att lägga den hela kycklingen i lergryta tillsammans med smaksättare (lök, lite fett, grönsaker, frukt, kryddor, sås ) och köra lågtempat. Mört, aldrig torrt och köttet får rejält med smak. Och sila av vätskan har man en perfekt sås.

(En favorit är äpple och curry, som ger en frisk lagom syrlig smak till kött och sås) Till bordet sedan ris och en chutney på äpple eller mango.
Äger ingen lergryta men väl gjutjärnsdito :)
Lagar gärna kött långsamt på svag värme och väldigt länge.

Har genom arbetskamrater upptäckt torkad lime. Passar utmärkt till kyckling men nog fasiken är köttet papperssmakande ändå. Om jag köper grillad kyckling blir bröstfiléerna kvar och jag skivar dem och gör pytt eller röra. De är för trista.....

Kanin däremot... :d
 
Äger ingen lergryta men väl gjutjärnsdito :)
Lagar gärna kött långsamt på svag värme och väldigt länge.

Har genom arbetskamrater upptäckt torkad lime. Passar utmärkt till kyckling men nog fasiken är köttet papperssmakande ändå. Om jag köper grillad kyckling blir bröstfiléerna kvar och jag skivar dem och gör pytt eller röra. De är för trista.....

Kanin däremot... :d

Kanin är lättare. Färdiggrillad kyckling är ofta trist i de stora köttdetaljerna, jag menar köpa rå hel kyckling.

Lergryta är fantastisk i att inte få kött torrt.
 
Är det svensk kanin ni äter? Hur föds de upp? Är det i stor skala eller? Och hur avlivas de? Jag har sett gräsliga filmer av kaninuppfödning (inte i Sverige) och vill knappt ens köpa kattmat som innehåller kanin sedan dess. Av samma anledning som jag aldrig skulle köpa griskött från "normalt" uppfödda grisar som gasats ihjäl. (Min man äter kött ibland och älskar bacon, men jag vägrar köpa...) Och detta är ingen vegan-promotion eller så, utan en reflektion kring uppfödning och slakt av djur och hur den går till.
 
Är det svensk kanin ni äter? Hur föds de upp? Är det i stor skala eller? Och hur avlivas de? Jag har sett gräsliga filmer av kaninuppfödning (inte i Sverige) och vill knappt ens köpa kattmat som innehåller kanin sedan dess. Av samma anledning som jag aldrig skulle köpa griskött från "normalt" uppfödda grisar som gasats ihjäl. (Min man äter kött ibland och älskar bacon, men jag vägrar köpa...) Och detta är ingen vegan-promotion eller så, utan en reflektion kring uppfödning och slakt av djur och hur den går till.
Den kanin jag köper slaktas hemma på eget slakteri hos uppfödaren. Hon gillar sina djur (hon gillar alla djur och de har et stort jordbruk också) . Djuren har det väldigt bra fram till slakt.
Tidigare levererade hon till ett slakteri i Mellansverige.

Det jag ser av verksamheten - på facebook - är en aktiv och vettig producentorganisation. De producenter som finns i landet är ännu så vitt jag begriper skapligt små. De har en hemsida som är rätt informativ ( http://kaninproducenterna.se/ )
 
Är det svensk kanin ni äter? Hur föds de upp? Är det i stor skala eller? Och hur avlivas de? Jag har sett gräsliga filmer av kaninuppfödning (inte i Sverige) och vill knappt ens köpa kattmat som innehåller kanin sedan dess. Av samma anledning som jag aldrig skulle köpa griskött från "normalt" uppfödda grisar som gasats ihjäl. (Min man äter kött ibland och älskar bacon, men jag vägrar köpa...) Och detta är ingen vegan-promotion eller så, utan en reflektion kring uppfödning och slakt av djur och hur den går till.

Jag äter kaniner som gått på bete på min tomt och som jag slaktat själv. Jag skaffade köttkaniner just eftersom det finns så mycket inom köttindustrin som jag inte vill stödja. :)
 
Jag kände verkligen inte igen ett ord ni sagt om kaninkött förrän jag insåg att jag aldrig smakat tamkanin. Det enda köttet jag provat på är vildkanin och oftast vuxna djur - där finns (i min åsikt i alla fall) ingen likhet med kyckling alls.
Skulle hellre jämföra det med att tillaga tjäder! ^^
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
164 224
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp