Bukefalos 28 år!

Vindruvor vs godis

Vad vore ostmackor utan paprika? När jag dör lär det inte bero på bekämpningsmedel jag får i mig från frukt o grönsaker. Däremot köper jag inte frukt o grönsaker/potatis som jag vet odlas bredvid vägar.
 
Jag älskar vindruvor, speciellt cotton candy-druvor (som jag tyvärr inte hittar som ekologiska) och varje gång någon ser mig äta det så måste dom överösa mig med kommentarer om att det är rent gift som jag stoppar i mig. Och nej, jag kan tänka mig att det inte är jättehälsosamt, men jag tänker då hur nyttigt är då godiset och chipsen som dessa smäller i sig jämfört med mina vindruvor? :angel:

Hur farligt är det att äta besprutade vindruvor istället för vanligt godis? För jag menar mycket godis är ju fullt med socker och annat, och inte heller direkt alltid ekologiskt... Men jag kanske bara vill komma åt att jag ska få ha mina vindruvor utan gnäll :rofl:


Det är väl väldigt lite godis som är ekologiskt t o m... Ät du dina druvor. Välj EKO och skölj dem noga. :d

Smågodis är ju rent gräsligt om du tittar på innehållsförteckningen, socker, emulgeringsmedel, färgämnen, smakämnen, gelatin. Seg nalle någon?

Choklad är bättre isf, det finn ju ofta både eko och fairtrade.
 
Alltså vi får i oss en cocktail av miljögifter varje dag. Jag har svårt att se att några druvor hit eller dit skulle han någon som helst påverkan på individen. Jag tror istället att det är lätt hänt att man tänker för mycket på druvor och för lite på allt annat. Som mängden kött man stoppar i sig (inte ovanligt att man äter kött flera gånger om dagen, i stort sett varje dag). Att minska den mängden till kanske 2-4 måltider i veckan kommer ju göra betydligt mer för både miljö och hälsa.

Därmed inte sagt att det inte är bra att enskilda grödor uppmärksammas. Står man och väljer mellan konventionellt odlade och ekologiska så väljer man nog de ekologiska även om de är lite dyrare. Jag väljer själv nästan bara ekologiskt vin efter att detta uppmärksammades.
 
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=5856707

– Man behöver inte vara orolig, våra undersökningar visar att halterna ofta är lägre än de gränsvärden som finns och de värdena är dessutom väl tilltagna för att värna konsumenterans säkerhet. Det finns heller inga studier som visar att man blir sjuk av att äta frukt utan tvärtom. De studier som finns visar att det blir mindre risk för exempelvis cancer eller andra folkhälsosjukdomar om man äter mycket frukt och grönt och de studierna är gjorda på frukt som besprutats, säger Anneli Widenström.
 
Som mängden kött man stoppar i sig (inte ovanligt att man äter kött flera gånger om dagen, i stort sett varje dag). Att minska den mängden till kanske 2-4 måltider i veckan kommer ju göra betydligt mer för både miljö och hälsa.
.
Måhända är jag petig men det där reagerade jag på.

Du talar om mängd och sedan argumenterar du med antal måltider. Jag kan tycka att det är värre att stoppa i sig en jättebiff än att äta köttsoppa ett par gånger på en dag. Kött som ingrediens i en maträtt är inte hälsovådligt per se.

Jag äter kött varje dag. Men i kilon räknat är det inte mycket. Min mathållning skulle inte få några positiva hälsoeffekter av att minska ner dagar med kött.

Kött är inte skadligt för hälsan. Det är sorten och mängden som gör skillnad. Samt tillagning. Inte ATT äta kött.

Slut OT
 
Måhända är jag petig men det där reagerade jag på.

Du talar om mängd och sedan argumenterar du med antal måltider. Jag kan tycka att det är värre att stoppa i sig en jättebiff än att äta köttsoppa ett par gånger på en dag. Kött som ingrediens i en maträtt är inte hälsovådligt per se.

Jag äter kött varje dag. Men i kilon räknat är det inte mycket. Min mathållning skulle inte få några positiva hälsoeffekter av att minska ner dagar med kött.

Kött är inte skadligt för hälsan. Det är sorten och mängden som gör skillnad. Samt tillagning. Inte ATT äta kött.

Slut OT
Många äter ju dock mer än vad som är rekommenderat:
https://www.cancerfonden.se/nyheter/who-klassar-korv-och-bacon-som-cancerframkallande
 
Måhända är jag petig men det där reagerade jag på.

Du talar om mängd och sedan argumenterar du med antal måltider. Jag kan tycka att det är värre att stoppa i sig en jättebiff än att äta köttsoppa ett par gånger på en dag. Kött som ingrediens i en maträtt är inte hälsovådligt per se.

Jag äter kött varje dag. Men i kilon räknat är det inte mycket. Min mathållning skulle inte få några positiva hälsoeffekter av att minska ner dagar med kött.

Kött är inte skadligt för hälsan. Det är sorten och mängden som gör skillnad. Samt tillagning. Inte ATT äta kött.

Slut OT
Jag tycker att du är petig ja. De flesta äter som du säkert vet inte lite köttsoppa dagligen. De äter andra rätter som innehåller ganska stora mängder kött. 150 g per portion är inte ovanligt. Det blir rätt mycket kött/vecka. Betydligt mer än vad Livsmedelsverket rekommenderar. De säger max 500 g map hälsa.

https://www.livsmedelsverket.se/mat...rad-om-bra-mat-hitta-ditt-satt/kott-och-chark
 
Jag tycker att du är petig ja. De flesta äter som du säkert vet inte lite köttsoppa dagligen. De äter andra rätter som innehåller ganska stora mängder kött. 150 g per portion är inte ovanligt. Det blir rätt mycket kött/vecka. Betydligt mer än vad Livsmedelsverket rekommenderar. De säger max 500 g map hälsa.

https://www.livsmedelsverket.se/mat...rad-om-bra-mat-hitta-ditt-satt/kott-och-chark

500 g(helst så lite som 300 g) rött kött och charkprodukter, utöver det kan man ju äta vitt kött och fisk. Det är som redan nämnts skillnad på kött och kött.
 
Jag tror det krävs ganska stora mängder vindruvor för att det ska vara farligt för kroppen. Snarare borde man undvika konventionellt odlade vindruvor av miljömässiga skäl snarare än att oroa sig för att bli sjuk av de besprutade druvorna i sig.

Jag äter sällan vindruvor men den hårda besprutningen av druvodlingar har gjort att jag undviker att dricka vin som inte är ekologiskt.
 
500 g(helst så lite som 300 g) rött kött och charkprodukter, utöver det kan man ju äta vitt kött och fisk. Det är som redan nämnts skillnad på kött och kött.
Jo men man kommer ju fort upp i de där grammen! Jag har fått som råd sen jag blev sjuk att det ska dras ner på rött kött, ska helst hålla mig kring 300 g. Men allt kött räknas ju banne mig som det. Utom fisk o fågel då. Som jag inte gillar. Svinsvårt!
 
Det är väl väldigt lite godis som är ekologiskt t o m... Ät du dina druvor. Välj EKO och skölj dem noga. :d

Smågodis är ju rent gräsligt om du tittar på innehållsförteckningen, socker, emulgeringsmedel, färgämnen, smakämnen, gelatin. Seg nalle någon?

Choklad är bättre isf, det finn ju ofta både eko och fairtrade.

Jag kan ju inte hjälpa att tycka att det är bra att så mycket som möjligt tas tillvara när ett djur slaktas. Står valet mellan att slänga eller använda så äter jag GLADELIGEN en seg nalle.
 
Ett ex kom över vildkanin från Kina för 10 kr kilo på saluhallarna, var oätligt o fullt med hagel. Han lyckades få i mig o sonen köttet när han malde det o fyllde på med massvis av vitlök, gräslök o persilja.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
164 224
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp