Bukefalos 28 år!

Vindskydd på lösdrift

A

Agraff

Är det nån som vet hur lagen ser ut angående vindskydd på lösdrift? Kan man ha hästar ute dygnet runt från när om man inte har vindskydd?
 
Hästar som går ute 12 h eller mer under den del av året då grästillväxt/betestillväxt inte sker ska ha ligghall. Ligghallen SKA vara utformat så att hästarna ANVÄNDER det.

När det är bete behöver du inte ligghall ironiskt nog.

Och har du ligghall så har du automatiskt vindskyddet.
 
Jag har letat o letat men fortvarande inte hitta definitionen "mer än 12 tim under den tid betestillväxt ej sker" i någon författning utan bara i djurskyddsbroschyren o det är liksom inte samma sak. Om den verkligen finns så är jag tacksam om ngn kan tipsa mig om författningsnumret.
PL
 
Ingen aning om någon författning men i tidningen ridsport så definierade de 'utegångsdjur' så. Och i djurskyddsbrochyren. Det står alltså 'utegångsdjur' i ursprungsbeställningen, men eftersom det skapade begreppsförvirring gick de ut och förtydligade vad de menade med det.

Det att de ska ANVÄNDA ligghallen är också från ridsport, där de har ett uppslag ang den nya djurskyddsmyndigheten där de intervjuat någon 'chef'.

Jag har inte fördjupat mig i frågan, jag har mina hästar ute 11 h och 45 minuter om någon frågar, och tycker väldigt illa om båda reglerna. Tanken är god men den föll tyvärr rätt platt i realiteten.
 
Om någon frågar så har vi våra hästar ute 12-13 tim. Rent juridiskt har en synpunkt i en broschyr eller ett uttalande från någon tjänsteman stort sett noll värde, det är vad som står i författningen som gäller.
PL
 
Det hjälps ju inte när det i regelverket står utegångsdjur och de sen har en jävla definition på vad det är.

Sen är det drygt att bråka med dem med, så 11 h 45 min håller vi på här ;) (I realiteten är det 12 - 14 h)

och jag väntar fortfarande på att de ska lyckas klämma ur sig en lag om att icke-konvalescenter SKA ha daglig utevistelse.
 
I Statens Jordbruksverks föreskrifter om djurhållning inom lantbruket m.m. (SJVFS 2003:6, eller L100) 1 kap. 35-36§ står det om utegångsdjur. 35:an - vilka djur som får gå ute året om, endast de som är lämpade, vilket i mina ögon är i princip alla :smirk: . 36:an säger att utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger dem skydd - OBSERVERA att det står annan byggnad - skog och liknande räcker alltså INTE.

Längst bak i föreskriften finns defenitionerna:
Utegångsdjur: Djur som går ute eller har möjlighet att gå ut på betesmark eller rasthage halva dygnet eller mer under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker.

Här kommer alltså detta med 12 h.
 
Tack, det var det jag for efter, men jag visste ju inte vilken författning det var (dvs att det står utegångsdjur i författningen och sen en definition på utegångsdjur på annat ställe där det där med 12 h står)
 
Tack, jag hade mest letat i själva paragraferna o inte så noga i bilagorna.
Om det hårddras eller inte beror ju på hur vettig inspektör man har. Pratade med våran häromdan o hon tänkte då inte vara hård utan hon tycker att det är bra med hästar som får vara ute ordentligt.
PL
 
Men sommarbete utan ligghall går alltså bra?

Ja.

Vilket är helt sjukt egentligen! Hur många gånger har man inte sett hästar, även små föl, stå ute i en hage mitt på stekheta dagen då solen skiner från molnfri himmel utan ens ett litet träd som skydd för solen! :crazy: DET är vad jag kallar djurplågeri! Det är ju oftast pga värme och jobbiga insekter som hästar vill ta skydd, inte pga kyla och dåligt väder.

Verkar faktiskt inte som om de som skriver dessa lagar vet särskilt mycket om hästars naturliga beteende.
 
Nej, det känns som det är skrivbordsprodukter det mesta.

Vi har haft ponnyer som 'utegångsdjur' i många år förr. I ena hagen hade de ligghall och skog, i den andra bara tät granskog som skydd.

Om det så var minus 30 grader och snöstorm så var det tomt som i graven i ligghallen, och man fick gå runt i skogen med ficklampa och ropa på dem. De brukarde stå intill varandra och sova under en gran, utan en snöflinga på pälsen och uppenbart störd över att de fjompiga människorna skulle störa dem och ta in dem ;)

På SOMMAREN däremot så stod de väldigt ofta i ligghallen för att slippa insekterna. DÅ stod två sömniga ponnyer med hängande svansar där och mådde prima. Stod de i hagen med bara skog stod de iofs i skogen, men inte med några stilla hängande svansar.

Så jag håller helt med dig, det är jorribelt att man inte får ha dem ute i skogshage vintertid, men på ett platt fält utan minsta skugga där kan de gå hela sommaren.

Jag tar in mina hästar på dagtid på sommaren, vi har så mycket bromsar/blinnigar här så de blir tokiga annars (och tyvärr går de dummakrakarna varken in i skog eller stall av egen maskin utan går/springer fram och tillbaka längs staketet och kommer som skott och tycker 'snälla, snälla rädda oss' såfort man visar sig. Och deras väldresserade matte 'räddar' dem då. varför de inte kan gå in SJÄLV övergår mitt förstånd, men..

Jag mår också dåligt när jag ser hästar stå i brännande sol (gärna med omkullsparkade vattenhinkar) och frenetiskt slå med både huvud och svans mot insekterna. Utan minsta träd att söka skydd/skugga under. (Skugga söker tak och lov mina, så de är inte helt korkade *s*)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
797
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
717
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 339
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 246
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp