Bukefalos 28 år!

lundsbo

Trådstartare
Ni med ligghall/vindskydd, hjälp!

Jag har planer på att bygga ett vindskydd till grabbarna för att de ska ha skydd ute. De kommer alltså att fortsätta sova inte på nätterna (förutom på sommaren).

Behöver jag förpröva? Detta blir ju extra, utöver det jag måste ha (box på natten).

De är 4 st som är väldigt sams. Bredden invändigt kommer att bli 4,6 m och längden ca 9m. Antingen kommer det vara en öppning på varje kortsida eller två öppningar i varsin ände på ena långsidan. Tankar kring det?

Jag har även funderingar på att inte bygga vägg hela vägen till taket, utan att hästarna ska kunna se ut, jag är fundersam på om de går in där om de inte har uppsikt??

Tacksam för lite ideér!!
 
Sv: Vindskydd

Jag byggde i höstas en ligghall/vindskydd 10 meter långt och 5 m brett jag har 1,80 hög vägg mellan de två boxarna på 25 kvadrat och även så på framsidan som är i söderläge.
Jag har öppningar på framsidan 2,5 m sedan 5 meter halvvägg och sedan 2,5 meter öppning.
Stolpar sitter på 2,5 meters avstånd runt om och en stolpe i mitten av mellanväggen och har köpt ett självbärande tak .
Sedan satte jag upp en liten belysning på insidan av stolpen mitt fram så jag kan se ligghallen från mitt hus.
Takhöjd har jag 3,5 i bakkant och 4,50 i framkant.
Det kom inte in snö fast det är så pass öppet
Får det tyvärr inte att funka och lägga in bilder
 
Sv: Vindskydd

Tack för ditt svar! Nyttjar hästar den ofta?
Vi har tänkt att lägga delar av taket i korrigerad plast. Gjorde det i stallet och är väldigt nöjd med att det är ljust på dagarna.
 
Sv: Vindskydd

Jag har 4 hästar två äldre och två yngre och de använder ligghallen mycket
Fram till jullovet var hagarna delade men nu har jag dem ihop, när fölet går in och lägger sig brukar min boss i hagen ett 15 årigt d-ponnysto gå in i den andra boxen och bara stå där.
Ibland ser jag att fölet har legat och sovit själv men de andra hästarna är en bit bort men de ser in i ligghallen.
Har aldrig sett alla samtidigt i ligghallarna, Nu har jag två höhäckar till dem inte så långt från ligghallen.
Jag valde självbärande tak för jag bor där det kan komma en del snö och det är beställt genom en takläggningsfirma med alla konstens regler snözon och det blev den stora kostnaden
 
Sv: Vindskydd

Citat från SJVs sida angående förprövning:
"Förprövning är en form av bygglov som du ska söka hos länsstyrelsen när
-du ska bygga nytt, bygga om eller bygga till och det du bygger är djurstallar, hägn eller andra förvaringsutrymmen för djur. Byggnationen ska vara avsedd för hästar, djur som föds upp eller hålls för produktion av livsmedel, ull, skinn eller pälsar, eller för undervisningsdjur som inte hålls som försöksdjur.
-du vill inreda eller använda en byggnad som djurstall som tidigare använts för något annat än sådan djurhållning eller djuruppfödning som du planerar att använda den till."

Du behöver förpröva om antalet hästar som ryms på anläggningen efter att
byggnationen är klar kommer att vara fem eller fler. Det gäller även om inte platserna utnyttjas, du får åtta platser efter att du har byggt din ligghall, och då ska den förprövas.

Länk till SJVs sida om förprövning http://www.jordbruksverket.se/amnes...ginforbygge.4.4b00b7db11efe58e66b8000418.html
 
Sv: Vindskydd

Jo, jag känner till grundreglerna. Det jag funderade på var att de har ju redan sina boxar och detta är ju inget jag måste ha för hästarnas skull.

Pratade med en kompis som varit djurskyddsinspektör och hon trodde inte det behövdes då de redan har sina boxar.
 
Sv: Vindskydd

Även om du kan grundreglerna, så hade jag om jag vore dig, kontaktat en byggnadskonsulent som förprövar på länsstyrelsen för att få det helt klart, det är ett telefonsamtal bort bara. Behöver du förpröva så är det gratis, om du inte gör det kan du få böta 12000-24000 kronor om länsstyrelsen får reda på att du gjort förändringen inom fem år från att du började använda de nya platserna, det räknas då som ett svartbygge.

Det den fd djurskyddsinspektören sagt stämmer ej ur förprövningssynvinkel, men ur djurskyddssynvinkel. Dessa yrkesgrupper har ganska olika roller.
 
Sv: Vindskydd

Fast svartbygge är ju något helt annat?! Det blir det inte i alla fall. Får kolla med någon. Allt blir ju en tolkningsfråga. Man kan ju ha ett förråd i hagen...

Det där med 5 år kände jag inte till, vad menas med det?
 
Sv: Vindskydd

Fast svartbygge är ju något helt annat?! Det blir det inte i alla fall. Får kolla med någon. Allt blir ju en tolkningsfråga. Man kan ju ha ett förråd i hagen...

Det där med 5 år kände jag inte till, vad menas med det?
Förprövningsreglerna är väldigt lite en tolkningsfråga, och det klokaste du kan göra är att ringa länsstyrelsens förprövare och be dem göra den tolkningen. Enligt regelverket är det än så länge krav på förprövning på din ligghall eftersom det efter att du byggt kommer att finnas fem hästplatser eller mer inom anläggningen. As simple as that.
 
Sv: Vindskydd

Fast svartbygge är ju något helt annat?! Det blir det inte i alla fall. Får kolla med någon. Allt blir ju en tolkningsfråga. Man kan ju ha ett förråd i hagen...

Det där med 5 år kände jag inte till, vad menas med det?

Nu handlade väl din ursprungliga fråga om att bygga ett vindskydd där dina hästar skulle förvaras. Det är olika regler för förråd och en byggnad där djur ska förvaras. Bygger du ett förråd så måste du söka om ändrad användning om det skulle bli så att du senare vill förvara djur i det ursprungliga förrådet.

Preskriptionstiden för svartbyggen, dvs det man underlåtit att förpröva, inom förprövning på länsstyrelsen är fem år. Det blir ett svartbygge om du inte förprövar eftersom förprövningen är ett bygglov för byggnader där djur ska förvaras, men de grundreglerna hade du ju koll på.

Jag tänkte bara hjälpa dig lite genom att råda dig att kontakta länsstyrelsen, men valet är ditt.
 
Sv: Vindskydd

Tack för era svar!
Eftersom mitt vindskydd inte kommer vara en godkänd ligghall så ändras ju inte antalet platser jag får ha häst i men ska ändå ta en koll!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Här börjar planeras för att bygga ett vindskydd för att kunna ha hästar på lösdrift hemma. Nu står mina hästar hos andra på...
Svar
10
· Visningar
13 296
Senast: pews1972
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 358
Senast: majha
·
Anläggning Hej skulle behöva hjälp med att fundera ut vad jag behöver för att bygga vindskydd.... ska göra det själv,och behöver all hjälp jag...
Svar
3
· Visningar
3 745
Senast: kisse
·
Hästmänniskan Jag har funderingar på att bygga ett stall. Hästarna är tänkta att gå på lösdrift och kommer såklart få ett godkänt vindskydd där. Men...
Svar
14
· Visningar
2 192
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp